توزیع روزانه 150 هزار لیتر بنزین یورو 4 در اهواز

مدیر پخش فرآورده های نفتی اهواز گفت  : مسئله یورو 4 پیگیری شده و سهمیه گرفتیم که در کنار بنزین سوپری که توزیع میشود روزانه 150 هزار لیتر یورو 4 هم توزیع شود که با توجه به تمهیدات و پیگیری های صورت گرفته در روزهای آتی این مقدار افزایش پیدا خواهد کرد تا اکثر جایگاه ها یورو 4 داشته باشند .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، نشست خبری مدیران حوزه انرژی استان خوزستان ( پخش فرآورده نفتی اهواز، گاز، برق منطقه ای و آب و فاضلاب ) با اصحاب رسانه در اتاق خبر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد .

حجت الاسلام رضا کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت : در اتاق خبر به دنبال چالش ها و نکاتی هستیم که مورد سوال مردم است ، در کنار آن یک همفکری برای ارایه خدمات و گزارش عملکرد دولت به مردم صورت می پذیرد .

محمدی مدیر پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز با بیان اینکه فلسفه شرکت ملی پخش فرآورده نفتی سوخت رسانی است تصریح کرد : سوخت رسانی از طریق مجاری عرضه ای در سطح  جایگاه ها، سوخت مایع، سوخت سی ان جی و سوخت به نقاط تعیین شده ای که تکلیف شده اند از جمله نقاط صعب العبور انجام می شود .

محمدی عنوان کرد : سوخت رسانی به شهرستان ها بصورت نفت سفید و گاز مایع است و بنا به مقتضیاتی که وجود دارد از طریق شرکت های موزع به جایگاه های اختصاصی و فروشنده گان توزعی می شود . در کنار این توزیع فرآورده ای از مبادی پالایشگاه ، خطوط لوله و نفتکش به انبارها و مجاری عرضه به مشتریان منتقل می شود همچنین توزیع فرآورده به مشتریان عمده اعم از موسسات در سطح مرغداری ، موسسات کشاورزی، شرکت های تولیدی، نیروگاه ها و صنایع صورت می گیرد .

این مقام مسئول اظهار داشت :  وضعیت امسال با توجه به فصل سرمای زودهنگام و فصل سرمایی که شاید انتظار خیلی ها نبود و در سنوات گذشته کمتر تجربه کرده بودیم وظیفه ما را دو چندان کرد به طوری که علاوه بر وظیفه سوخت رسانی به نیروگاه بهبهان، نیروگاه رامین و غرب کارون در سطح استان ، به عنوان معین به چهار نیروگاه در کرمانشاه ، نیروگاه سنندج، پرند و دماوند سوخت رسانی کردیم تا از وقفه عرضه برق جلوگیری شود .

وی افزود : در سنوات گذشته گاهی شاهد قطعی برق بودیم که شاید یکی از دلایل آن عدم ارسال به موقع سوخت بود ولی خوشبختانه امسال تا این لحظه مشکل خاصی نداشته ایم .

مدیر پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز گفت : در گذشته به دلیل افت فشاری که در سی ان جی وجود داشت گاهی نمی توانستیم این سوخت را عرضه کنیم یا ظرفیت پایین می آمد و با تعداد نازل های محدود توزیع میشد ، خوشبختانه امسال با برنامه ریزی که از سوی شرکت گاز صورت پذیرفت و نظارتی که به همراه ان انجام شد این مشکلات را نداشتیم .

محمدی با بیان اینکه پایه و اساس وزارت نفت استانداردها است تصریح کرد : در حال حاضر بنزین از پالایشگاه آبادان می آید و همین بنزین در کرمانشاه ، سنندج و استان های بالا توزیع می شود پس پالایشگاه تنها مختص اهواز نیست که بگوییم اینجا بنزین غیر استاندارد است و در شهرهای بالا استاندارد می باشد از طرفی بنزین از مبادی حمل توزیع آن شروع می شود یکسری استانداردهایی دارد و ابتدا به ساکن خود پالایشگاه است که در کنار کیفیت ، کمیت را هم داریم. در بخش کیفیت براساس استانداردهایی که برای پالایشگاه ها تعریف شده اجاز توزیع می دهد .

این مقام مسئول بیان کرد : فیلتر بعدی خطوط لوله و انبارهایی هستند که کنترل کیفیت یکسری استانداردها برای آنها تعریف کرده و چنانچه خلاف آن استاندارد باشد اجازه توزیع داده نمی شود .

وی در خصوص مرغوبیت فرآورده افزود : معمولا بنزین سوپر ، یورو 4 و یورو 5 را داریم که اگر بخواهیم اینها را در کنار بنزین معمولی بسنجیم قابل قبول است اما اینکه بگوییم استانداردی وجود ندارد چنین نیست .

مدیر پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز گفت : در چندماه گذشته قانون پاک تعریف شده که 25 دستگاه متولی آن هستند ، براساس این قانون چنانچه میزان مصرف 85 میلیون باشد شرکت پخش فرآورده های نفتی موظف است در کلانشهرها یورو 4 توزیع کند ولی مصرف اکنون ما به سمتی سوق داده شده که 110 و 120 میلیون است یعنی امکان تولید وجود ندارد و اکنون پالایشگاه های ما در جهت تولید بنزین عادی بسیج هستند .

محمدی اظهار داشت : مسئله یورو 4 پیگیری شده و سهمیه گرفتیم که در کنار بنزین سوپری که توزیع میشود روزانه 150 هزار لیتر یورو 4 هم توزیع شود که با توجه به تمهیدات و پیگیری های صورت گرفته در روزهای آتی این مقدار افزایش پیدا خواهد کرد تا اکثر جایگاه ها یورو 4 داشته باشند .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حد متوسط مصرف روزانه بنزین ما 3 میلیون و 500 هزار لیتر است خاطرنشان کرد : یکی از مسائلی که در کاهش مصرف سوخت بنزین و کاهش آلودگی تاثیرگذار است استفاده از سی ان جی است که اکنون در حال توسعه آن هستیم و با توجه به برنامه ریزی هایی که صورت گرفته اکنون 45 درصد سوختی که در اهواز کنار بنزین توزیع می شود سوخت سالم است .

وی افزود : تا کنون در خصوص کارت سوخت بی کیفیتی به ما گزارش نشده است اما گاهی اوقات کارتها درست استفاده و نگهداری نمی شوند و حالت شکستگی پیدا می کنند که موقع استفاده کارتخوان جایگاه را متاثر می کند و باعث می شود مشکل به نفر بعدی هم سرایت کند بنابراین خواهشمندیم چنانچه کارت معیوب دارید در جایگاه کمتر از آن استفاده کنید .

مدیر پخش فرآورده های نفتی اهواز گفت : برای نفت وگاز تبخیر تعریف نشده است ولی هزینه تبخیر بنزین به ازای هر هزار لیتر ، 45 لیتر را شرکت تقبل کرده است و هزینه آن را به جایگاه برمیگرداند . طرح کهاب نیز بخاطر کاهش تبخیر و کاهش آلودگی است که تمام جایگاه داران ملزم به انجام آن هستند اما برخی جایگاه داران به دلیل صرف هزینه ها استنکاف کرده اند .

20 استان کشور دمای منفی 15 درجه را تجربه کرده اند

نادرقلی زری میدانی مدیرعامل شرکت گاز خوزستان عنوان کرد : شرکت ملی گاز ایران و به تبع آن شرکت گاز خوزستان ، پیشانی و روابط عمومی وزارت نفت است به همین علت قاعدتا بیشترین ارتباط با مردم و رسانه های داخلی را دارند .

زری میدانی با اشاره به اینکه امسال زمستان خیلی سخت با سرمای ماندگار را پیش رو داشتیم خاطرنشان کرد : خوزستان به عنوان یک منطقه گرمسیر و منطقه ای که زمستان های معتدل را داشته هوای سرد را مشاهده می کنید البته استقرار هوای سرد سیبری اینجا اتفاق نیفتاده است در صورتی که در اکثر مناطق کشور اتفاق افتاد .

این مقام مسئول با بیان اینکه در کل کشور 27 میلیون مشترک گاز داریم تصریح کرد : امسال 20 استان کشور دمای منفی 15 درجه را تجربه کردند که عجیب بود و این کاهش دماها مقطعی نبود اما با تمهیداتی که پیش بینی کرده بودیم گاز بخش مصارف خانگی پایدار بود و تنها تربت جام به صورت موقتت قطعی گاز داشتند که آن هم زود پایدار شد و در زمان قطعی گاز توزیع بخاری در منطقه صورت گرفت .

وی با اشاره به اینکه در خوزستان پایداری گاز وجود داشت و هیچ مشکلی نداشتیم اضافه کرد : یکی از علت های قطعی گاز این است که قریب به اتفاق منابع تولید در جنوب است و عمده مصرف در شمال می باشد که زمان مصرف بالا با مشکل انتقال مواجه می شویم.

شهرداری ها برای دفع آب های سطحی فکری کنند

در ادامه فرزان عباسیان معاون بهره برداری آب و فاضلاب خوزستان گفت : در دولت سیزدهم و سفر اول رئیس جمهور با توجه به نگاه ویژه ای که در بحث ساماندهی مشکلات فاضلاب استان داشتند مبلغ 16 هزار میلیارد تومان که 8 هزار میلیارد تومان برای اهواز و مابقی برای شهرهای دیگر استان برنامه ریزی شد .

عباسیان با بیان اینکه با این اقدام پروژه های متعددی در سطح استان فعال شدند تصریح کرد : این حکایت عقب افتادگی طرح های فاضلاب را نشان می دهد زیرا در دولت های قبل این تامین اعتبار صورت نگرفته بود .

این مقام مسئول اظهار داشت : در بخش ارتقای شاخص های سلامت، بهداشت و محیط زیست برای حدود 500 هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب برنامه ریزی شده است . در سطح استان فاینانس 5 شهر آبادان، خرمشهر، ماهشهر، بندرامام و شادگان را به مقدار 230 هزار مترمکعب داشته ایم که 20 هزار مترمکعب آن سال گذشته به مدار آمده است و یک ظرفیت اشتغالزایی را در شهرها ایجاد خواهد کرد. همچنین به واسطه کمبود آبی که در استان ها بخصوص در بخش صنعت وجود دارد از بازچرخانی این تصفیه خانه ها می توانیم برای رونق اقتصادی و صنایع استفاده کنیم .

وی افزود : در شرق اهواز تصفیه خانه فاضلاب که در حال حاضر جز پیشرفته ترین تصفیه خانه های دنیا است 112 هزار مترمکعب به مدار آمده است و در غرب اهواز حدود 100 هزار مترمکعب است که براساس هدفگذاری قرار است تا آخر دولت این هم در مدار قرار بگیرد و پساب آن برای صنعت بکار گرفته شود .

معاون بهره برداری آب و فاضلاب خوزستان در خصوص پروژه ها گفت : در بحث اجرای خطوط فاضلاب بیش از 150 جبهه کاری اکنون در سطح استان فعال هستند و طبق برآوردها برای اینکه تنها 17 شهر را تکمیل کنیم معادل 25 هزار میلیارد نیاز داریم که با نگاه ویژه دولت 8 هزار میلیارد آن تامین خواهد شد و باعث ارتقای شاخص های بهداشتی خواهد بود .

عباسیان عنوان کرد : اکنون شاخص بهره مندی فاضلاب در سطح استان 39 درصد است و مقدار آن را تا پایان دولت به 65 درصد خواهیم رساند ، از آنجایی که اوج درصد بهره مندی خدمات در حوزه فاضلاب در کشور 52 درصد است یعنی با هدف گذاری که ما انجام داده ایم عدد در خوزستان نسبت به شاخص کشور بالاتر خواهد رفت .

این مقام مسئول بیان کرد : با بارندگی که سال 97 اتفاق افتاد بیش از 60 نقطه در اهواز داشتیم که خطوط اصلی آنها دچار فرونشست شد یعنی به دلیل اینکه متریال آنها بتن بود ، ارتباط گاز فاضلاب و این خطوط باعث فرسودگی شد و در هر بارش از مدار خارج شد .

وی افزود : مبانی اعتباری آب و فاضلاب اهواز مستقل از استان بود و از سال گذشته موضوع طرح ها و مسئولیت های آن به عهده مدیر آب و فاضلاب خوزستان گذاشته شد و از آن لحظه بصورت میدانی مناطق را احصا کردیم که در 60 نقطه فاضلاب در خانه های مردم بودیعنی فاضلاب آنطور که باید دفع میشد دفع نشده بود و باعث عقب افتادگی از سال 97 تا 99 شد .

معاون بهره برداری آب و فاضلاب خوزستان گفت : در گام اول 60 نقطه بصورت ترک تشریفات توسط استانداری مجوز داده شد تا سرعت عمل داده شود و پیش از بارش ها انجام شوند ، از طرفی پیشرفت فاضلاب اهواز از سال 70 تا سال 1400 تنها 31 درصد بوده و از سال 1400 تا کنون به 52 درصد رسیده است و 300 کیلومتر در اهواز کار شده که تبعا سرعت بالاتر رفته است .

عباسیان عنوان کرد : شرکت آب و فاضلاب هم افزایی می کند تا حدودی بتواند روان آبها را مدیریت کند اما شهرداری ها حتما باید برای دفع آب های سطحی فکری بکننند .

این مقام مسئول با بیان اینکه سرعت اجرای لوله گذاری و بحث ترمیم کمی زمان بر است تصریح کرد : خطوط ما مثل گاز و مخابرات نیست که در عمق یک تا دو متر باشد و عمدتا حفاری هایمان بالای 4 متر است و برای بخش سابگریت نیاز به زمان داریم تا آن را تثبیت کنیم. از طرفی حفاری های ما زیاده بوده ، فاصله بین حفاری و ترمیم نوار حفاری زمان بندی دارد و به دلیل اینکه برای هر قرارداد آزمایشگاه گذاشته ایم مجبور هستیم الزامات فنی را رعایت کنیم .

وی افزود : پیمانکارهای ما اصولا در نحوه اجرای لوله گذاری بسیار قوی عمل می کنند اما در بخش ترمیم نوارحفاری به دلیل الزامات و زمانبندی که وجود دارد کار طولانی تر می شودک این ضعف از جانب ما هست ولی بخش عمده آن مربوط به بارندگی است . گاهی هم پیمانکاران شتاب زده عمل می کنند که نتیجه آن نشست زمین در چند نقطه بوده است .

بیش از یک مگابایت نیروگاه خورشیدی در خوزستان نصب است

سید مهرداد بلادی موسوی معاون بهره برداری شرکت سهامی برق منطقه ای خوزستان گفت : برق منطقه ای خوزستان حوزه انتقال و فوق توزیع را در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد برعهده دارد و متولی نگهداری و توسعه شبکه انتقال آنها با سطح ولتاژ 400 کیلو ولت ، 230 کیلوولت و 132 کیلو ولت است .

بلادی موسوی با اشاره به اینکه سه شرکت توزیع در استان مشغول به فعالیت هستند خاطرنشان کرد : ما برق را از نیروگاه های برق آبی یا حرارتی تحویل می گیریم و به مشترکین بزرگ در سه سطح ولتاژ اعلام شده یا به شرکت های توزیع تحویل می دهیم.

این مقام مسئول بیان کرد : برق را از طریق خطوط پست های انتقال و فوق توزیع انتقال می دهیم که نگهداری و بهره برداری 230 پست عمومی در اختیار برق منطقه ای خوزستان است، همچنین مشترکین بزرگ پست ها و خطوط اختصاصی خود را دارند که بهره برداری و نگهداری از آن ها را انجام می دهند .

وی در خصوص انرژی های نو اضافه کرد : ما بعنوان برق منطقه ای خوزستان پیگیر توسعه در بخش های مختلف زیرساخت برق در استان هستیم اما متولی زیرساخت های حوزه ی انرژی های نو، سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری ایران (ساتبا) است که آنها خود متولی اصلی نیستند و به صورت جذب سرمایه گذار عمل می کنند و ساختگاه هایی که باد یا خورشید در سطح کشور از جهت شرایط محیطی و زیرساختی دارد آن را توصیه و سرمایه گذار جذب می کنند .

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت : در استان خوزستان حدودا بالای یک مگابایت نیروگاه خورشیدی نصب است که عمدتا تولید انرژی که انجام می دهند به شبکه برق تحویل می دهند ، در حوزه بادی که معمولا نوار ساحلی استان بادخیز است به ساتبا معرفی شده است .

این مقام مسئول اظهار داشت : در حوزه بهینه سازی مصرف ، در هر شرایطی یک وظیفه ی ملی و شرعی است تا مدیریت مصرف صورت گیرد ؛ به هر ترتیب منابع ما محدود است و با توجه به شرایط اقتصادی که وزارت نیرو دارد ، هزینه های تولید ، انتقال و توزیع، تا بخواهد به دست مصرف کننده برسد واقعا کمرشکن است.

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا