86 درصد روستاهای خوزستان تحت پوشش گاز

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به اینکه 86 درصد بخش روستایی تحت پوشش گاز است خاطرنشان کرد : تنها اندیکا از استاندارد روستایی کشور عقب است که برای آن برنامه های توسعه ای خوب داریم . حدود سه هفته گذشته گازرسانی نوراب و قلعه زراس آغاز شده که اگر این پروژه و پروژه چلو به سرانجام برسد ، اندیکا هم به استاندارد کشوری خواهد رسید .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان  ، نادرقلی زری میدانی مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز یکشنبه 18 دی ماه در اتاق خبر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد اظهار کرد : حوزه وظایف شرکت های گاز استانی که روشن و تبیین شده است توزیع گاز می باشد .

زری میدانی عنوان کرد : روزانه حدود 860 میلیون مترمکعب گاز از پالایشگاه ها به شبکه های انتقال سراسری کشور تغذیه می شود که شرکت های گاز استانی پس از دریافت گازها آن را بین مشترکین عمده و جزئی اعم از خانگی، تجاری و صنایع عمده توزیع می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه گازرسانی به شهرستان ها و صنایع در حوزه وظایف شرکت های گاز استانی است تصریح کرد : گازرسانی به صنایع عمده و صنایع جز مثل مرغداری و گلخانه ها از وظایف ما می باشد که به ترتیب اولویت ، درخواست ها و مجوزهایی که قرار است صادر شود به آن ها گازرسانی میشود .

وی افزود : در استان خوزستان گازرسانی تمام شهرها انجام شده است یعنی گازرسانی صدردصدی،  به جز شیهون که جدیدا شهرستان شده است و آن ها هم در حال گازرسانی می باشد .

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت : در سال های قبل ، خوزستان به واسطه اینکه گرمسیر شناخته میشده توسعه گازرسانی آن اولویت نداشته ولی در 6 سال اخیر اولویت پیدا کرده و سرعت توسعه بخش روستایی بیشتر شده است .

زری میدانی با اشاره به اینکه 86 درصد بخش روستایی تحت پوشش گاز است خاطرنشان کرد : تنها اندیکا از استاندارد روستایی کشور عقب است که برای آن برنامه های توسعه ای خوب داریم . حدود سه هفته گذشته گازرسانی نوراب و قلعه زراس آغاز شده که اگر این پروژه و پروژه چلو به سرانجام برسد ، اندیکا هم به استاندارد کشوری خواهد رسید .

این مقام مسئول بیان کرد : حدود 860 میلیون مترمکعب تولید گاز در کشور داریم که سهم خوزستان افزایش پیدا کرده و صنایع استان از محدودیت خارج شده اند و دیگر از ما گله مند نیستند .

وی با بیان اینکه وضعیت اکنون درسطح استان استیبل است و هیچ محدودیت خانگی و تجاری نداریم اضافه کرد : مصرف گاز تقریبا برابر با نرم پارسال است؛ حدود 13 میلیون مترمکعب در بخش تجاری و خانگی غیرعمده و حدود 40 میلیون مترمکعب در بخش صنایع عمده مثل فولادها، کشت و صنعت ها و نیروگاه ها مصرف می شود .

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت : استان خوزستان در فروش گاز رقابت میکند و پس از تهران ، خوزستان و اصفهان بصورت متغیر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند .

زری میدانی با بیان اینکه امسال هیات دولت تعرفه ای مصوب کرده که بصورت اقلیمی و پلکانی محاسبه میشود  تصریح کرد : 12 پلکان و 5 اقلیم تعریف شده است که خوزستان در اقلیم 4 یا 5 قرار دارد . در اقلیم 5 ماهیانه حداکثر تا 200 مترمکعب به ازای هر واحد ، جزء مشترکین با مصرف معمولی و خوب حساب می شود که حداکثر تعرفه آن 96 تومان و 6 ریال است .

این مقام مسئول اظهار داشت : بیشترین فروش گاز خوزستان در بخش صنعتی است و کمتر در بخش خانگی و تجاری انجام می شود . حدود یک میلیون خانوار تحت پوشش شهری و 270 هزار خانوار تحت پوشش روستایی قرار دارند .

وی افزود : در سه پله اول اگر 75 درصد مصرف را کاهش دهند از 15 دی ماه تا 15 بهمن ماه کل هزینه مصرف گاز بخشیده می شود .

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت : سرمایه گذاری ما توسعه گازرسانی است به همین منظور برای سال آینده 52 پروژه با متراژ یک هزار و 748 کیلومتر ، 13 هزار و 700 انشعاب ، 283 روستا با 8 هزار و 988 خانوار به اعتبار 730 میلیارد تومان جز برنامه توسعه ای ما قرار گرفته است .

زری میدانی با اشاره اینکه یکی از دغدغه های ما در شرکت گاز علاوه برگازرسانی ، بخش ایمنی از باب رعایت مشترکین است خاطرنشان کرد : هرزمان حادثه ای رخ می دهد بسیار نگران می شویم زیرا گاز یک ماده اشتعال زا است وقتی نشت کند ماحصل آن یا انفجار است یا آتش سوزی؛ به همین خاطر در جهت آموزش شهروندان با صدا و سیما قرارداد بسته شده است ، با مساجد، آموزش و پرورش و هر دستگاهی که متقاضی آموزش باشد همکاری خواهیم کرد .

این مقام مسئول با بیان اینکه دهه فجر امسال 12 پروژه بهره برداری و 2 پروژه کلنگ زنی در سطح استان خواهیم داشت که بیشتر در بخش روستایی صورت می پذیرد عنوان کرد : 96 کیلومتر روستاهای غیزانیه، 42 کیلومتر هویزه، 41 کیلومتر خسرج شوش، 45 کیلومتر روستاهای مسجدسلیمان، 23 کیلومتر و 300 انشعاب دیگر روستاهای مسجدسلیمان، 33 کیلومتر و 200 انشعاب شاوور، 36 کیلومتر و 200 انشعاب ایذه و دهدز، 34 کیلومتر و 400 انشعاب دوراب اندیکا، 115 کیلومتر و یک هزار و 300 انشعاب دیگر روستاهای اندیکا، 61 کیلومتر و 14 کیلومتر قره زراس و بهبهان پروژه های مربوط به دهه مبارک فجر می باشند .

خبرنگار : معصومه مجدم

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا