رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز : دستگاه ها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز پای کار بیایند

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت : در اهواز حدود 2 هزار تاکسی زرد داریم که بیش از 88 درصد آنها عمر بالای 12 سال دارند و فرسوده شده اند که دیگر قابلیت بهره برداری در شهر را ندارند به همین منظور در تلاش هستیم که سمندهای تاکسی خریداری شده به ارزش 270 میلیون تومان تنها 70 میلیون تومان آن از طریق راننده پرداخت شود و مابقی آن از طریق وام صورت گیرد در همین راستا تقاضا داریم تا دستگاه مختلف از جمله بانک ها پای کار بیایند تا بتوانیم نوسازی ناوگان حمل و نقل در اهواز را داشته باشیم .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان، سیاوش محمودی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شورا برگزار شد ضمن تسلیت سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد : شورا در این دوره تلاش کرده است تا در حوزه های مختلف که زیرساخت کار نشده ، کم کار شده و یا نیاز به اصلاح دارد این زیرساخت ها را در حوزه منابع و سرمایه های انسانی ایجاد کند .

محمودی عنوان کرد : در حال حاضر در شهرداری برنامه بودجه 1402 و اهواز در افق 1405 در حال تدوین است که هفته های آتی به شورای شهر می آید و کار بررسی، تدوین و تصویب آن توسط شورا دنبال می شود .

این مقام مسئول بیان کرد: در برنامه 1405 بستن بودجه شهرداری با نرم افزار سیگما که در همین دوره طراحی شده است انجام می شود تا مدیریت پروژه ها از مرحله تدوین تا اجرا ، ارزیابی و آنالیز وضعیت پروژها و در جریان قرار گرفتن مردم از ریز پروژه ها صورت پذیرد.

وی افزود : ارائه کارت های هوشمند اتوبوس یا همان کارت اهواز من که بعدها تمام خدمات شهرداری روی این کارت قرار می گیرد و به وسیله آن قابل انتقال است یا اختصاص QR کد برای تاکسی ها که دو هفته گذشته در همایش حمل و نقل رونمایی شد از جمله اقدامات در حوزه حمل و نقل می باشد .

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت : پنجره واحد از دیکر اقداماتی است که توسط نرم افزار اهواز از اول بهمن ماه در راستای هوشمندسازی بصورت آزمایشی در منطقه دو اجرا می شود به این صورت که تمامی خدمات مبتنی بر ملک اعم از نقل و انتقال، استعلام، پروانه و دیگر مسائل مربوط به ملک از طریق این نرم افزار صورت می گیرد تا هم شفافیت ایجاد شود و هم در امور تسهیل صورت گیرد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم به شهرداری نباشد ، بعد از گرفتن اشکالات کار در فاصله زمانی به کل اهواز تسری پیدا می کند .

محمودی با اشاره به دیگر اهداف شورا در این دوره خاطرنشان کرد : رونمایی از اپیلیکیشن بهروب در بحث تفکیک پسماند از مبدا اقدامی بود که در این راستا صورت گرفت و اکنون مردم با نصب این نرم افزار بر روی گوشی های تلفن همراه خود می توانند تفکیک پسماند از مبدا را انجام دهند . البته هر نرم افزاری که بتواند به اهواز بیاید و کاری را انجام دهد از آن استقبال می کنیم و بهروب تنها یک نمونه از آنهاست .

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم و شعار ما شفافیت در این دوره بود تصریح کرد : در بحث برنامه راهبردی کلیات ارکان برنامه 1405 توسط شورا تصویب شده است اما ارکان راهبردی و ریز برنامه ها ، پروژه ها و موضوعات مختلف توسط شهرداری در حال بررسی است که پس از ارائه به شورا آن را به تصویب می رسانیم .

وی افزود : چشم انداز اهواز برای این برنامه با شعار اهواز، همدلی و زندگی تعریف شده است و مقاصد راهبردی این برنامه توسعه زیرساخت های شهری ، افزایش بهره وری سازمانی، ارتقاء سیما و منظر شهر، ارتقاء سرمایه اجتماعی و مشارکت های شهروندی ، افزایش انعطاف پذیری و تاب آوری شهر می باشد .

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت : یکی دیگر از برنامه هایی که تلاش می کنیم در این دوره انجام شود ، دعوت از دستگاه های مختلف بصورت حداقل دو هفته یک بار می باش تا هم تعاملی بین شهرداری و دستگاه ها ایجاد شود و هم اینکه بتوانیم ظرفیت های مختلف شهرداری و دستگاه را هم افزایی کنیم که برای نمونه می توان به کار مشترک شهرداری با توزیع نیروی برق اهواز در خصوص روشنایی معابر اصلی ،زیباسازی المان ها و استفاده از نور سفید و کم مصرف اشاره کرد .

محمودی عنوان کرد : تعامل شهرداری با شرکت آب و فاضلاب در این دوره به سطح خیلی خوبی رسیده است و بحث کمک به شبکه دفع فاضلاب و دفع آبهای سطحی از پروژه های مشترک بین دو دستگاه است .

این مقام مسئول در خصوص نوسازی تاکسیرانی اهواز تصریح کرد : در اهواز حدود 2 هزار تاکسی زرد داریم که بیش از 88 درصد آنها عمر بالای 12 سال دارند و فرسوده شده اند که دیگر قابلیت بهره برداری در شهر را ندارند به همین منظور در تلاش هستیم که سمندهای تاکسی خریداری شده به ارزش 270 میلیون تومان تنها 70 میلیون تومان آن از طریق راننده پرداخت شود و مابقی آن از طریق وام صورت گیرد در همین راستا تقاضا داریم تا دستگاه مختلف از جمله بانک ها پای کار بیایند تا بتوانیم نوسازی ناوگان حمل و نقل در اهواز را داشته باشیم . البته کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله دستگاه هایی است که در این خصوص اقدام کرده است و مقرر شده تعداد 150 تاکسی برای رانندگانی که تحت نظر آن ها هستند یا به لحاظ اقتصادی قابلیت پوشش دهی را دارند توسط این سازمان به آن ها وام تعلق گیرد .

وی افزود : تعداد 50 ون خریداری شده و بنا داریم 100 ون دیگر خریداری کنیم که 35 درصد هزینه آنها توسط شهرداری پرداخت می شود و مابقی آن توسط دولت انجام میشود . همچنین با توجه به اینکه نیاز امروز اهواز به اتوبوس حدود 600 دستگاه می باشد قصد داریم سال آینده 100 تا 200 دستگاه خریداری کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت : در حوزه سرمایه گذاری خیلی موفق نبوده ایم ولی بزودی چند پروژه در شورای عالی سرمایه گذاری کلید خواهد خورد و کار به جای خوبی رسیده است .

محمودی با اشاره به اینکه یکی از گلایه مندی ها و مطالبات جدی مردم مسئله نوارهای حفاری، آسفالت و چاله های سطح شهر است خاطرنشان کرد : ظرف 9 ماه گذشته تا امروز بالغ بر یک میلیون متر مربع آسفالت به ضخامت متوسط 7 سانت در محلات مختلف اهواز در قالب پروژه های مختلف انجام شده است که می توان به قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء و بازآفرینی 2 هزار تن حجم قیر از بازآفرینی اشاره کرد و مطالبه ما از شهرداری این است که ظرف 5 ماه آینده حداقل یک و نیم میلیون متر مربع دیگر را آسفالت کند که این را در بودجه و بحث آلایندگی دیده ایم . همچنین در جلسه شورای اداری شهرداری اعلام کرده ایم تا بعد از بارندگی ها به فکر وضعیت چاله ها و برطرف کردن آنها باشند تا این بخش هم سامان پیدا کند .

این مقام مسئول بیان کرد : قراداد ما با آب و فاضلاب 30 میلیارد تومان بوده است که اکنون تمام شده و در حال حاضر شهرداری با آبفا قراردادی منعقد نکرده است و بنا است این کار انجام شود .

وی افزود : جمع آوری نخاله ها دیگر مطالبه ما از شهرداری است اما از دستگاه هایی که در سطح شهر اراضی دارند درخواست داریم تا زمین ها خود را محصور کنند و این یک الزام قانونی است ، مثل مسیر سه راه فرودگاه تا میدان چهاراسب که توسط شرکت نفت دیوار کشیده شد و وضعیت نخاله های این مسیر جمع شد . از راه و شهرسازی هم درخواست داریم تا وضعیت زمین را تعیین تکلیف کنند و انتظار جدی ما از شهرداری این است که با همکاری دستگاه های مختلف تا قبل از نورزو 1402 وضعیت نخاله های شهر را سامان دهد .

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت : در 23 هفته ای که افتتاح پروژه های محلی با عنوان هر هفته یک افتتاح داشتیم به جز پروژه های شاخص، مبلغ 400 میلیارد افتتاح صورت گرفته است . انتظار ما از شهردار و مجموعه شهرداری این است که 18 پروژه های عمرانی شاخص و پروژه های محلات و مناطق را با شتاب بیشتری انجام دهند و این سرعت و روند امروز مورد رضایت ما نیست .

محمودی در خصوص پله ی آتش نشانی بیان کرد : پله ای که در اهواز داریم فرسوده شده و بازدهی لازم را نباید اما این پله هایباید از کشور آلمان خریداری شوند .که این دوره 6 شهر مصوب شده و اکنون 2 یا 3 پله وارد کشور شده است که باید ببینیم آیا از بین این شهرها به اهواز هم تعلق می گیرد یا خیر ، انشالله که هیچوقت در اهواز آتش سوزی نداشته باشیم و اتفاقات این چنینی نیفتد .

وی در خصوص زیبا سازی اهواز افزود : گل کاری محلات ، مناطق ، پارک ها و میادین از اوایل آذرماه آغاز شده است تا در نوروز به شکوفایی برسد و بتوانیم در شهر به هر محله و مسیری که می رویم شاهد گل باشیم که این کار ادامه پیدا می کند تا فروردین ماه به اوج خود برسد . همچنین نورپردازی و المان های حجمی از دیگر برنامه هایی است که دراین زمینه در دست اقدام داریم و تا کنون 8 المان در مناطق مختلف نصب شده است .

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت : مجمع روسای کلان شهرهای 23 استان کشور هفته آینده در روزهای 28 و 29 دی ماه به میزبانی شورای شهر و شهرداری اهواز برگزار می شود که دستورکارها و بررسی در کمیته های مختلف را در برنامه دارد .

محمودی اظهار داشت : از استاندار خوزستان درخواست داریم تا دو پروژه ملی در اهواز تعریف شود مثلا با زنده سازی کارون را در دستور کار قرار دهیم و در بودجه سال آینده و سفر رئیس جمهور این ها دیده شود .

این مقام مسئول با اشاره به موضوع کمربند سبز خاطرنشان کرد : 72 کیلومتر کمربند سبز باید تکمیل شود که تا کنون زیر 50 درصد آن انجام شده و شهرداری تنها دستگاه هی است که به تعهدات خود عمل کرده است پس دستگاه های دیگر هم به تعهداتشان عمل کنند.

وی افزود : جاده های کمربندی باید تکمیل و ساماندهی شوند، دستگاه ها در راستای مسئولیت های اجتماعی پای کار بیایند و به محلات کمک کنند .

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت : محل درآمد شهرداری از پرداخت عوارض ساخت و ساز، نوسازی و پروانه که توسط مردم پرداخت می شود یا از عوارض آلایندگی و ارزش افزوده می باشد که این عوارض هم تمام و کامل و انچه حق است پرداخت نمی شود . از عوارض آلایندگی توسط نفت تنها یک هزار و 50 میلیارد تومان آن پرداخت شده و مطالبه ما این است که مابقی آن پرداخت شود زیرا حق اهواز است .

محمودی عنوان کرد : به استناد ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده شرکت های آلاینده باید عوارض آلایندگی پرداخت کنند اما پس از گذشت 11 ماه هنوز کارگروه آن تشکیل نشده تا درصد آلایندگی ها مشخص شود و شرکت ها به همین بهانه عوارض الایندگی خود را پرداخت نمی کنند .

خبرنگار : معصومه مجدم

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا