برای نخستین بار در مناطق نفت‌خیز جنوب عملیاتی شد: استفاده از روش های پیشرفته ژئوفیزیک مخزن در شناسایی مناطق حاوی ماسه و شیل

برای نخستین بار در شرکت ملی نفت ایران با استفاده از روش های پیشرفته ژئوفیزیک مخزن، نواحی تجمع ماسه و شیل در مخزن آسماری بین میادین مارون و رامین و خارج از محدوده چاه‌های نفتی مورد شناسایی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مناطق نفت‌خیز جنوب، بررسی وضعیت مخزنی و امکان اکتشاف و توسعه افق های نفتی جدید و یافتن تله های نفتی نامتعارف در بین میادین بخصوص در محلی که دماغه های میدان به یکدیگر نزدیک می¬گردند همیشه مورد بحث کارشناسان بوده است. از طرفی در چنین محدوده هایی معمولا داده های حفاری موجود نبوده و تنها منبع بدست آوردن اطلاعات، داده های لرزه¬ای می¬باشد. محدوده مورد مطالعه با این روش حدفاصل بین میادین مارون و رامین است که با توجه به نتایج بدست آمده احتمال وجود هیدروکربور در حدفاصل این دو میدان دور از انتظار نیست.

به نقل از معاونت زمین شناسی مدیریت امور فنی: در این روش از اطلاعات لرزه‌نگاری میدان رامین که کلیه مراحل طراحی، برداشت، پردازش و تفسیر آن توسط کارشناسان اداره ژئوفیزیک معاونت زمین¬شناسی مناطق نفت‌خیز انجام شده استفاده شده است. این مطالعه در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله اول ارتباط ساختمانی و مخزنی بین میادین مارون و رامین با استفاده از داده‌های لرزه‌نگاری سه بعدی بررسی شده و ابهامات در این زمینه مرتفع گردید. در مرحله دوم با استفاده از روش¬های جدید ژئوفیزیکی، خواص مخزنی از جمله مقاومت صوتی، تخلخل، تخلخل مفید، گاما و غیره به صورت مکعب های یکپارچه در محدوده مورد مطالعه ساخته شد. در نهایت در این پروژه با استفاده از روش¬های بومی سازی شده‌ی لرزه‌ای، چگونگی گسترش سه بعدی ماسه‌سنگ‌ها و شیل‌ها به عنوان مراحل اصلی کیفیت مخزنی تعیین گردیده است.

طی این مطالعه چندین روش ژئوفیزیک مخزن، از جمله مدل سازی سرعت لرزه‌ای، تفاضل مکعب¬های نشانگرهای لرزه‌ای برای نخستین بار استفاده شده و دانش آن در مناطق نفت‌خیز جنوب بومی سازی گردیده و نتایج این مطالعه مستقیما در تولید نفت از محدوده مورد مطالعه موثر خواهد بود.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا