مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان؛رشد 51 درصدی واکسیناسیون دام سنگین درخوزستان نسبت به سال گذشته

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان گفت : در واکسیناسیون دام سنگین در 11ماهه سال جاری، یک میلیون و 80 هزار نوبت سر انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 51درصدی بودیم.

بصیرت نو خوزستان، ناصر عسکری‌فرد در حاشیه یازدهمین نمایشگاه دام و طیور خوزستان، اظهار داشت: تعداد چهار میلیون و 172 هزار دام سبک و تعداد 400 هزار دام سنگین در استان خوزستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان با داشتن 100 هزار رأس گاومیش، دارای رتبه اول کشور است، افزود: 45 درصد دام گاومیش کشور، در استان خوزستان است.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان ادامه داد: واکسیناسیون دام سبک در 11ماهه سال جاری 13 میلیون و 218 هزار نوبت سر مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 67 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در واکسیناسیون دام سنگین در 11ماهه سال جاری، یک میلیون و 80 هزار نوبت سر انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 51درصدی بودیم.

عسکری‌فرد به واکسن‌های تزریق‌شده اشاره کرد و گفت: برای دام‌های سبک، واکسن‌های آبله، بروسلوز، تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک و برای دام‌های سنگین واکسن‌های بروسلوز، تب برفکی و لمپی اسکین تزریق شد.

وی همچنین تأکید کرد: افزایش میزان واکسیناسیون در سال جاری باعث کاهش میزان کانون‌های بیماری در سال آینده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان تصریح کرد: مصرف‌کنندگان گوشت اطمینان داشته باشند، مجموعه دامپزشکی استان خوزستان با اجرای دقیق قوانین توسط ناظرین بهداشتی و شرعی، سلامت فرآورده‌های خام دامی مصرفی را مورد پایش و بازرسی قرار می‌دهند.

وی‌ افزود: در سال جاری بیش از 573 هزار رأس دام سبک در کشتارگاه‌های دام تحت پوشش بهداشتی و شرعی، ذبح شد که رشد 21درصدی نسبت به سال گذشته داشت، همچنین در کشتار دام سنگین با بیش از 68 هزار رأس، رشد 5درصدی نسبت به سال گذشته حاصل شد.

عسکری‌فرد با بیان اینکه “در سال جاری بیش از 50 تن گوشت و آلایش خوراکی ناسالم و 323 تن گوشت طیور ناسالم حذف و معدوم شد”، خاطرنشان کرد: تعداد بازرسی از اماکن دامی در سال جاری 95 هزار و 189 مورد، ارجاع به موارد قضایی 627 مورد، فرآورده‌های ضبط‌شده 842 تن و فرآورده‌های معدوم‌شده 47 تن بود.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در پایان گفت: تعداد موارد نمونه‌برداری و آزمایش انجام‌شده محموله‌های مشکوک ضبط‌شده در سال جاری 160 مورد بوده که افزایش 72درصدی داشته است و از مراکز تحت پوشش نیز چهار هزار و 523 مورد نمونه‌برداری شد.

منبع : خبرگزاری تسنیم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا