افتتاح نگارخانه آب و ادب در کتابخانه مرکزی اهواز

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان گفت : خلا یک نگارخانه برای هنرمندان در سطح استان وجود داشت که این اقدام توسط کتابخانه های استان صورت گرفت و روز شنبه نگارخانه آب و ادب در کتابخانه مرکزی به بهره برداری خواهد رسید که همه هنرمندان می توانند آثار خود را در یک محیط کاملا فرهنگی به نمایش بگذارند .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، عباس حسین زاده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان در نشسته خبری به مناسبت سی امین دره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار که عصر روز چهارشنبه 18 آبان در این اداره کل برگزار شد اظهار کرد : بر اساس قانون تاسیس کتابخانه ها سال 83 نهاد کتابخانه ها بعنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و با ترکیب هیئت امنا در کشور شروع به کار کرد ، از آن تاریخ تا امروز 17 سال گذشته است که بدنه ای جوان و با برنامه کار تخصصی حوزه کتاب و کتابخوانی را در کشور ، استان ها و شهرستان ها دنبال می کنند .

حسین زاده گفت : در حال حاضر در استان خوزستان 220 کتابخانه داریم که از این تعداد 181 باب کتابخانه نهادی، 38 باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل می باشند .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعدادی از کتابخانه های به دلایلی مثل بحث ساختمان و نیروی انسانی غیرفعال می باشند تصریح کرد : در سالهای گذشته براساس قوانین، اشخاص حقیقی و حقوقی می توانستند ساختمانی بصورت حق انتفاع و مدت 5 سال به نهاد کتابخانه ها واگذار کنند اما برخی مالکین بعد از 5 سال تمدید قرارداد نمی کردند به همین علت تعدادی از کتابخانه ها به علت مشکل مالکیت و واگذاری اکنون تعطیل موقت هستند و ما در صدد هستیم تا ساختمانی جایگزین برای آن ها پیدا کنیم .

وی افزود : 10 پروژه ساختمانی با پیشرفت فیزیکی 10 تا 80 درصد در سطح استان فعال است و در حال حاضر 87 هزار و 8 متر زیربنای کتابخانه ای وجود دارد که به ازای هر 100 نفر یک متر و 76 سانتی متر فضای کتابخانه ای داریم .

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با بیان اینکه 478 نیروی انسانی بصورت رسمی ، ساعتی روستایی ، کار معین و خرید خدمت در کتابخانه های استان مشغول به فعالیت هستند خاطر نشان کرد : اکنون قریب به 118 هزار و 826 عضو کتابخانه داریم و حدود 2 میلیون و 633 هزار و 350 نسخه کتاب با منابع مختلف در رشته های گوناگون در این کتابخانه ها موجود می باشد .

حسین زاده در خصوص برنامه های فرهنگی انجام شده طی یکسال گذشته توسط این اداره گفت : در تلاش هستیم تا کتابخانه ها را به مراکز اجتماعی، فرهنگی و آموزشی تبدیل کنیم که جز رسالت های اصلی و راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تلقی می شود به همین منظور طی یکسال گذشته 22 عنوان برنامه با فراوانی 3 هزار و 875 برنامه با گستره هزار و 15 برنامه در حوزه کودک و نوجوان ، 902 برنامه مناسبتی و 245 برنامه در حوزه جلسات مطالعاتی در سطح استان برگزار شد .

این مقام مسئول با بیان اینکه کتابخانه های عمومی یک مرکز فرهنگی تلقی می شوند و ارتباط تنگاتنگی با جامعه دارند اظهار کرد: اجرای برنامه های فرهنگی جزئی از کارکرد کتابخانه ها قلمداد می شود به همین منظور در این مدت 59 عنوان دوره با مجموع هزار و 25 ساعت آموزشی برای همکاران خود در رده های مختلف و با توجه به نیاز آن ها برگزار کردیم .

وی افزود : در 220 باب کتابخانه استان به نسبت جمعیت به ازای هر 22 هزار و 469 نفر یک باب کتابخانه و در حوزه کتاب به ازای هر 100 نفر 53 نسخه کتاب و دو نفر عضو داریم ، که پیش از کرونا به ازای هر 100 نفر 3 نفر عضو داشتیم .

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت : در خصوص ارائه خدمات بهتر در این بازه زمانی طرح ایمک ( ارسال یار مهربان به کتابخوان ) را اجرا کردیم و یکی از کتابخانه های ما در این طرح بعنوان برگزیده کشوری شناخته شد که 24 آبان ماه مورد تقدیر قرار خواهد گرفت .

حسین زاده عنوان کرد : سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی ، میز مرجع مجازی، روایت مادری، کتابخانه گردی، همایش از تبار قلم، کاروان دانایی، کاخ بلند گرامیداشت روز زبان فارسی و فردوسی، تقدیر از 41 نویسنده ، تقدیر از کتابداران، جشنواره کتابخوانی رضوی، راه اندازی موکب در مرز چذابه به متراژ 400 متر برای اولین بار و قصه گویی نهال امید از دیگر برنامه های این نهاد می باشد .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما پایتخت دفاع مقدس هستیم اما هیچ برنامه کتابخوانی مدونی نداشتیم تا هر ساله بعنوان یک رویداد فرهنگی انجام شود خاطرنشان کرد: به همین منظور سوم و چهارم خرداد ماه امسال با حضور مسئولین کشوری و استانی جشنواره در پناه نخل ها را در محل یادمان شهید علی هاشمی آغاز کردیم که این جشنواره در 5 رشته با حضور 11 هزار نفر از خوزستان و قریب 2 هزار  700 نفر از سایر استان ها انجام شد که  اختتامیه آن 23 آبان ماه به میزبانی شهرستان دزفول برگزار می گردد.

وی افزود : سند راهبردی چهارساله در حوزه کتاب و کتابخوانی برای اولین بار در سطح کشور توسط خوزستان بصورت پیش نویس تدوین شد که این سند با حمایت استانداری خوزستان و همکاری کارشناسان ستادی، اساتید دانشگاه و متخصصین امر ترسیم شده که 5 هدف کلان و 19 راهبرد را دنبال می کند .

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت : هدف اول و اصلی این سند راهبردی ارتقاء، توسعه و تنوع خدمات است و توسعه زیرساختها و تجهیزات کتابخانه ای ، بهبود و توسعه بهره گیری از ظرفیت انجمن ها – سازمان ها – اشخاص، بهبود خدمات و توانمند سازی نیروی انسانی و استاندارد سازی خدمات به ترتیب دیگر هدف ها می باشند که در حال حاضر با نگاه فعلی قریب بر 250 میلیارد تومان اعتبار برای 4 سال آینده این پروژه دیده شده است .

حسین زاده با اشاره به سی امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار تصریح کرد : هفته کتاب و کتابخوانی از روز شنبه 21 ابان ماه تا جمعه 27 آبان ماه می باشد که با شعار ” ما همانیم که می خوانیم ” نامگذاری شده است .

این مقام مسئول اظهار داشت : دراین هفته هزار و 124 برنامه و فعالیت در 158 کتابخانه فعال استان انجام خواهد شد که 224 برنامه در شهرستان ها و 900 برنامه در سطح کتابخانه ها اجرا می شود .

وی در خصوص ویژه برنامه های هفته کتاب در استان خوزستان افزود : روز شنبه تجدید میثاق با شهدا و دیدار با خانواده کتابدار شهید حیاری از شهدای مدافع حرم انجام خواهد شد .

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت : روز یکشنبه پیشخان کتابخانه در روستای جلیزی شهرستان دشت آزادگان افتتاح خواهد شد که این پیشخان یک سازه کانکسی 32 متری با تمام تجهیزات لازم کتابخانه اعم از میز و صندلی مطالعه، ال ای دی 65 اینچ جهت نمایش کارتن و انیمیشن می باشد با مشارکت دهیاری و نظارت فرمانداری در اختیار روستا قرار می گیرد تا روستاهایی که فاقد کتابخانه هستند و نمی توانند بزودی صاحب کتابخانه شوند بتوانند از این پیشخان ها استفاده کنند .

حسین زاده بیان کرد : اختتامیه جشنواره ملی در پناه نخل ها (ویژه دفاع مقدس) در دزفول، زنگ کتابخوانی در همه مدارس استان با محوریت شهرستان باوی ، جشن کتاب و تجلیل از خادمان عرصه کتاب در کتابخانه مرکزی با گردهمایی هنرمندان بومی ، پویش کتاب خون در کتابخانه مرکزی ، افتتاح پیشخان کتابخانه در اندیکا و حضور در مصلی جهت ارائه گزارش عملکرد از دیگر برنامه های این نهاد در هفته کتاب می باشد .

این مقام مسئول اظهار کرد : طراحی مسابقه بزرگ کتابخوانی در دو بخش کارکنان استان و عموم از جمله برنامه هایی است که در هفته کتاب رونمایی اش انجام می شود ، اعلام برگزیدگان و اهداء جوایز در دهه مبارک فجر صورت خواهد گرفت.

وی افزود : طرح اهدای کتاب اهدای دانایی رونمایی شد که این طرح از سال گذشته آغاز شد و در بازه زمانی هفته کتاب تا 17 اسفند ماه قریب به 22 هزار نسخه کتاب توسط مردم خوزستان به کتابخانه ها اهدا شد .

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت : با توجه به اینکه 10 کتابخانه مشارکتی با زندان ها داریم ، قصد داریم در جهت کاهش آسیب های اجتماعی ، رشد و اندیشه مددجویان امسال هرچه کتاب در این طرح جمع آوری شود به زندان ها اهدا کنیم .

حسین زاده گفت : طرح عضویت رایگان در 24 آبان ماه و بخشودگی کلیه جرائم دیرکرد کتاب به شرط بازگشت کتاب به کتابخانه از دیگر اقدامات هفته کتاب در استان می باشد .

این مقام مسئول با بیان اینکه کتابخانه مرکزی را بازسازی کامل کردیم خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه نگاه ما بیشتر به حوزه کودک و نوجوان است به همین منظور بخش کودک کتابخانه را از 102 متر به 250 متر افزایش دادیم .

وی افزود : خلا یک نگارخانه برای هنرمندان در سطح استان وجود داشت که این اقدام توسط کتابخانه های استان صورت گرفت و روز شنبه نگارخانه آب و ادب در کتابخانه مرکزی به بهره برداری خواهد رسید که همه هنرمندان می توانند آثار خود را در یک محیط کاملا فرهنگی به نمایش بگذارند .

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا