81 درصد گازهای مناطق نفتخیز جنوب جمع آوری شده

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در آئین بهره برداری پروژه های محیط زیستی این شرکت گفت: مناطق نفتخیز جنوب حدود 81 درصد گازهای همراه خودش را جمع آوری کرده است .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو، علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در آئین رونمایی از پروژه های محیط زیستی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و جمع آوری گازهای مشعل واحد های بهره برداری مارون 6، مارون 3 و منصوری که روز یکشنبه 5 دی ماه در محل مارون 6 برگزار شد اظهار کرد : امروز یکی از پروژه های با ارزش زیست محیطی را افتتاح خواهیم کرد و  قطعا این پروژه ها باید از دیرباز در مناطق نفتخیز جنوب با شدت انجام می گرفت، هرچند که پروژه های متعددی در این خصوص داشته ایم .

دانشی بیان کرد : مناطق نفتخیز جنوب حدود 81 درصد گازهای همراه خودش را جمع آوری کرده و چیزی که الان شاهد آن هستیم درصد ناچیز باقی مانده است .

وی در ادامه گفت : در فصل جدید مدیریت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تمام تلاشمان در جهت تکمیل زنجیره ارزش چه در بخش سرمایه ای و چه در بخش زیست محیطی رقم خواهد خورد .

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد : مشکلات تحریم و نبود سرمایه قطعا نمی تواند به عنوان یک مشکل تلقی شود و اگر با یک ابتکار عمل مدیریتی پیگیر موضوعات بودیم شاید الان وضعیت از این بهتر بود .

دانشی با اشاره به ضرورت  مشعل ها عنوان کرد : تمام تلاش ما خاموش کردن مشعل ها است اما وجود مشعل در صنعت نفت چیزی اجتناب ناپذیر است و برای اطمینان از عملکرد یک سیستم فنی یا تاسیسات خصوصا در مواقع قطع برق و گاز وجود مشعل اضطراری است اما با این وجود تلاش داریم میزان گازسوزی را به حداقل برسانیم.

این مقام مسئول در خصوص دیگر پروژه های در دستور کار اظهار کرد : در منطقه های گچساران و آغاجاری حدود 600 میلیون فوت مکعب گاز توسط پالایشگاه بیدبلند در حال جمع آوری است ، در مناطق کارون و مارون نیز در روز 250 میلیون فوت مکعب پروژه جمع اوری گازها انجام می شود .

وی افزود : این پروژه برای جمع آوری 14 میلیون فوت مکعب در روز برنامه ریزی شده است که با توجه به ظرفیتی که وجود دارد باید برای حلقه های تکمیلی تا 35 میلیون فوت مکعب برنامه ریزی شود زیرا اگر به این سمت حرکت کنیم هم عایدی برای کشور خواهد بود هم از گازهایی بنام گازهای گلخانه ای و آنچه باعث تخریب محیط زیست می شود جلوگیری می شود.

سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری وزارت نفت برای جمع آوری گازهای همراه نفت

در ادامه مظاهر انصاری مدیرکل HSE و پدافندغیرعامل وزارت نفت اظهار داشت : وزارت نفت حدود 5 میلیارد دلار برای جمع آوری گازهای همراه نفت سرمایه گذاری کرده است که با این کار حدودا از سوزانده شدن 9 میلیارد مترمکعب گازهای همراه و 33 میلیون تن گاز دی اکسید کربن که معادل 4 درصد از مصرف کل کشور است سالانه جلوگیری می شود و این کار بسیار بزرگی است .

مظاهر انصاری عنوان کرد : پروژه های بلند مدت و کوتاه مدتی در سطح منطقه در حال انجام شدن است که امیدواریم تا پایان سال 1404 همه پروژه ها به اتمام برسند تا یک برگ زرینی برای جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد .

وی درخصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت : ازسیاست های جدید وزارت نفت حمایت از شرکت های دانش بنیان ، نوآورانه و خلاق است که حتما برنامه های جدید آن بزودی ابلاغ می شود و شرکت ها می توانند از این بسته ها استفاده کنند .

مدیرکل HSE و پدافندغیرعامل وزارت نفت بیان کرد : امروزه تک تک ما فارغ از مسئولیت های که در جامعه داریم نسبت به محیط زیستی که در ان زندگی می کنیم مسئول هستیم.

انصاری تصریح کرد : توسعه بدون برنامه ریزی برای محیط زیست مثل سرطان می ماند و یک معظل بزرگ است . و از آنجایی که وزارت نفت برای محیط زیست اهمیت خاصی قائل است بر این باور است که با توسعه برنامه ریزی شده می توان به توسعه پایدار رسید که این از اهداف وزارت می باشد .

انتشار گازهای همراه نفت 44 میلیون فوت مکعب کاهش می یابد

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در این مراسم اظهار کرد : اهمیت و ارزش این پروژه در راستای جمع آوری گازهای همراه است که از بعد اقتصادی و محیط زیستی حائز اهمیت هستند از بعد اقتصادی به این جهت که  ثروت ملی در حال حاضر سوزانده می شود ، به هدر می رود و در چرخه تولید قرار نمی گیرد، شاید بتوان گفت این مسئله نفت ما را در مقایسه با نفت سایر کشورها دچار مشکل کرده و از نظر اقتصادی قابل رقابت نیستند .

اشرفی گفت : بازگشت این گازها به چرخه تولید در مدار فعالیت پتروشیمی و خوراک پتروشیمی ها می تواند ارزش گذاری اقتصادی خوبی داشته باشد .

وی در ادامه افزود : در این زمینه فعالیت های خوبی سال 96 شروع شد و در سال 99 به اوج خود رسید که با بهره برداری و راه اندازی پالایشگاه بید بلند خلیج فارس که یک پروژه در مقیاس فراملی است حتی شاید بتوان گفت در مقیاس جهانی ارزش واهمیت دارد که این فرآیند ادامه پیدا کرد .

مدیر حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص پروژه جمع آوری گازهای همراه عنوان کرد : این پروژه قابلیت این را دارد که 44 میلیون فوت مکعب گازهایی که تا به امروز در جو منتشر می شدند و باعث اثرات سو بر لایه اوزون ، انتشار گازهای گلخانه ای و نهایتا تغییرات اقلیمی بود را کاهش دهد .

اشرفی بیان کرد : به طور متوسط در نتیجه انتشار گازهای همراه در مناطق نفتخیز جنوب حدود 2.7 درصد گازهای گلخانه ای منتشر می شود که حدودا 37 درصد گازهای گلخانه ای استان را شامل می شود و این رقم بالایی است و این مسئله ما را به این سمت هدایت می کند که حرکتمان را مضاعف کنیم .

این مقام مسئول افزود : باید نگاهمان را تغییر دهیم و با شرکت های خصوصی داخلی و با دیپلماسی محیط زیست و با بهره گیری از فرصت ها و مشوق های بین المللی که ایجاده شده بتوانیم در جهت انتقال تکنولوژی و فناوری ها در راستای کاهش مشکلات محیط زیستی اقدام کنیم.

وی اظهار داشت : معاهده پاریس مقرر کرده که جمهوری اسلامی ایران 4 درصد از گازهای گلخانه ای را تا سال 2030 کاهش دهد و این فرصت خوبی است تا ما بر اساس آموزه های دینی و طبق گفته های مقام معظم رهبری که رعایت مسائل محیط زیستی را تکلیف کردند، فارغ از اینکه خارج از کشور چه تصمیمی گرفته می شود بتوانیم از این معاهده استفاده کنیم که البته تا کنون به طور رسمی به دستگاه های کشور ابلاغ نشده است .

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا