رئیس پارک علم و فناوری خوزستان؛رشد 35 درصدی شرکت های دانش بنیان خوزستان نسبت به سال گذشته

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : مجموعه پارک علم و فناوری خوزستان در حال حاضر دارای 363 شرکت فناور می باشد، از میان این شرکت ها در استان خوزستان شرکت های دانش بنیان که با ارزیابی معاونت عملی رتبه کسب کرده اند به 117 شرکت رسیده اند که در مقایسه با 84 شرکت در سال گذشته ، تقریبا رشد 35 درصدی را به خود اختصاص داده اند .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، محمد راضی جلالی رئیس پارک علم و فناوری خوزستان شامگاه چهارشنبه (26 بهمن) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه سومین نمایشگاه سومین نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه پارک علم و فناوری خوزستان در حال حاضر دارای 363 شرکت فناور می باشد، از میان این شرکت ها در استان خوزستان شرکت های دانش بنیان که با ارزیابی معاونت عملی رتبه کسب کرده اند به 117 شرکت رسیده اند که در مقایسه با 84 شرکت در سال گذشته ، تقریبا رشد 35 درصدی را به خود اختصاص داده اند .

راضی جلالی با اشاره به اینکه زمینه فعالیت ما در حوزه های مختلف می باشد خاطرنشان کرد : یکی از حوزه ها صنعت فولاد است؛ صنعت فولاد یک صنعت متنوع می باشد و شرکت های ما در زمینه سخت افزاری ، در زمینه مربوط به HSE  ، صنعت IT و دیگر موضوعات ارتباط و قراردادهای خیلی خوبی با صنعت فولاد دارند .

این مقام مسئول با بیان اینکه یکسری موانع و مشکلات کماکان وجود دارد تصریح کرد : دو ساعت گذشته تفاهم نامه ای با هدف توسعه فعالیت ها به شکل معنادار با مدیرعامل فولاد خوزستان امضا شد که بستر این توسعه ایجاد مرکز نوآوری فولاد می باشد و مقدمات آن از ماه های گذشته انجام شده است .

وی اضافه کرد : این مرکز بزودی با همکاری دو مجموعه فولاد خوزستان و پارک علم و فناوری استان، در دل صنعت فولاد راه اندازی خواهد شد .

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : حسن راه اندازی مرکز نوآوری فولاد این است که شرکت های دانش بنیان با فعالیت های مرتبط در حوزه فولاد مستقیما در آن محل مستقر می شوند و با فولاد ارتباط نزدیکی برقرار خواهند کرد، همچنین بعد مکانی و زمانی شرکت ها برای ارائه خدمات بیشتر نیز حل و فصل می شود .

راضی جلالی با اشاره به اینکه مجموعه فولاد خوزستان در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد کشور و منطقه به شمار می رود خاطرنشان کرد : امیدوار هستیم در کنار توسعه ای که در صنایع بالا دستی اتفاق افتاده است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رویکرد اقتصاد دانش بنیان، شاهد این باشیم که صنایع پایین دست فولاد مثل آلیاژ و محصولاتی که در زنجیره ارزش قرار می گیرند توسعه پیدا کنند .

این مقام مسئول اظهار داشت : به جای اینکه فقط خودمان را به تولیدات مواد خام فولاد محدود کنیم و قطعا این مد نظر خودشان هم نیست، این هدف گذاری صورت بگیرد که در آینده توسعه صنایع پایین دست را داشته باشیم .

وی با بیان اینکه همانند اتفاقی که در پتروشیمی ها و صنعت نفت می افتد باید به سمت صنایع پایین دست برویم، افزود : ما در همه صنایع بزرگ در بالادست رشد خوبی داشته ایم، شاید توسعه ی بیشتر آن در صنایع بالادست به مصلحت مملکت نباشد بنابراین باید بیشتر به سمت مجموعه های پایین دست روی بیاوریم زیرا ارزش افزوده بالایی تولید می کنند، درآمدزایی خوبی دارند و می توانند اشتغال خوبی را به دنبال داشته باشند .

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در خصوص محیط زیست گفت : همه می دانیم بحث سلامت و HSE بر همه موضوعات اولویت است و شکی در آن نیست ، اما اینکه یک صنعتی را ایجاد کنیم ، به محیط زیست آسیب بزنیم و بعدا حق آلایندگی به استان پرداخت کنیم که تمام آن در مسیر درمان و مسائل مربوط به آن هزینه شود اصلا فرآیند درستی نیست ؛ بنابراین پیش از اینکه صنعتی را ایجاد کنیم باید پیوست زیست محیطی آن را تعریف کنیم .

راضی جلالی با تاکید بر اینکه باید براساس قانون پیشگیری مقدم بر درمان عمل کنیم اظهار داشت : باید به گونه ای صنایع مان را پایه ریزی کنیم و تمهیدات لازم برای جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست را فراهم کنیم که محیط زیست اصلا آسیب نبیند ؛ چون با این کار عملا شرایط زندگی را برای خودمان سخت می کنیم اما متاسفانه دربسیاری از صنایع بزرگ این اتفاق نمی افتد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از چالش های محیط زیست ،بحث انرژی سبز است خاطرنشان کرد : به طور مثال اگر شرکت نفت بخواهد در بحث مسئولیت های اجتماعی ورود کند و هزینه کرد و برنامه ریزی داشته باشد ، به دلیل اینکه شرکت ملی است تصمیم گیری آن در استان صورت نمی گیرد و در کشور تصمیم گرفته می شود که اعتبار و هزینه در چهارچوب مسئولیت های اجتماعی باید درکجا هزینه شود .

وی افزود : نه تنها در خوزستان بلکه در کشور امکانات و توانمندی هایی در حوزه دانش بنیان داریم که قادر هستند بحث انرژی پاک را که خود یکی از آلاینده های محیط زیست است ، در کنار صنایعی که وجود دارند پایه ریزی کنند .

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : در استان خوزستان بسیار کم از انرژی خورشیدی استفاده می شود در صورتیکه خوزستان یکی از آفتاب خیزترین استان های کشور است ، اما ما از چیز ارزانی به نام نفت و گاز استفاده می کنیم ، محیط زیست و جو را آلوده می کنیم بعد به فکر آن می افتیم که چگونه آن را مدیریت کنیم .

راضی جلالی با بیان اینکه باید بحث آمایش را در اولویت قرار دهیم تصریح کرد : باید از ظرفیت دانشگاه ها به نحو مطلوبی باری رفع نیازهای صنایع استفاده کنیم، یعنی باید ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت باشد همچنین دانشگاه بداند مثلا برای ده سال آینده متناسب با نیازهای صنعت چه رشته و گرایشی را قرار است تربیت کند .

این مقام مسئول اظهار داشت : قانون جهش تولید ، قانون ترک تشریفات برای مناقصه با شرکت های دانش بنیان، پذیرش ضمانتنامه های صندوق پژوهش و فناوری است  توسط صنایع  و تولید بار اول را داریم ولی واقعیت این است اتفاقی که باید در چهارچوب این قانون که قانون خوب و تسهیل کننده مسیر توسعه ی اقتصاد دانش بنیان می باشد توسط صنایع انجام نمی شود لذاهمین سبب می شود تا شرکت های دانش بنیان ما در رقابت با شرکت های دیگر قرار گیرند و نتوانند پیروز شوند .

وی افزود : شعار سال، مختص 1401 نیست بلکه یک شعار و برنامه راهبردی است بنابراین همه باید عملیاتی ورود کنند .

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : بسیاری از محصولات ما تجاری سازی شده است و در نمایشگاه صنعت نفت که اخیرا برگزار شد از 6 محصول برای بار اول رونمایی کردیم ، برای فروش دو محصول PLT و دوربین درون چاهی با شرکتهای ملی مناطق نفتخیز جنوب و نفت وگاز اروندان قرار داد به امضا رسید .

راضی جلالی عنوان کرد : اپلیکیشن تشخیص فشار چشم محصول دیگر در حوزه زیست فناوری است که از طریق آن می توان براحتی فشار چشم را سنجید ، نکته جالب این است که اگر این اپلیکیشن احساس کند به واسطه استفاده زیاد از تلفن همراه چشمان شما خسته شده است به صورت اتوماتیک صفحه موبایل را خاموش می کند .

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از معضلات پارک علم و فناوری خوزستان زیرساخت بوده است اظهار داشت : پردیس علم و فناوری انرژی دو هفته گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح  گردید که شرکت هایی که در حوزه های نفت ، گاز، پتروشیمی، آب و برق فعالیت می کنند دفتر کارشان در آن محل مستقر خواهد شد .

وی در ادامه اضافه کرد : شهرک صنعتی شماره دو تنها شهرکی است که مجوز غذا و دارو به شرکت های فعال آن ارائه می شود به همین خاطر یک سوله 3 هزار متری طی قرارداد و تفاهم نامه ای از فنی و حرفه ای دریافت شد که بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و انشاالله بزودی اولین مجموعه حوزه زیست فناوری و حوزه محصولات بهداشتی و دارویی راه اندازی و در این سوله مستقر خواهد شد .

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : سال گذشته اعتبار ما از محل تبصره 18 مبلغ 60 میلیارد تومان بود که با پیگیری های انجام شده توانستیم آن را 189 درصد رشد دهیم و به 110 میلیارد تومان برسانیم ؛ از سوی دیگر تسهلات پارک با کارمزد و بدون سود به عنوان قرض الحسنه به قوت خود باقی بود که مبلغ آن از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان ارتقا داده شد و شرکت های پارک علم و فناوری نیز از 200 میلیون تومان به 400 میلیون تومان افزایش یافت .

راضی جلالی با اشاره به اینکه طرح دستیار فناور امسال اجرا شد خاطرنشان کرد : در این طرح دانشجو متناسب با رشته خود در مقطع کارشناسی نیم سال ششم، کارشناسی ارشد نیم سال سوم و دکتری نیم سال دوم وارد یک شرکت دانش بنیان می شود و متناسب با رشته اش به مدت  ماه در آن محل فعالیت می کند و دانش خود را به صورت عملی به روز می کند ، همچنین کمک هزینه ای به مبلغ یک میلیون تومان برای کارشناسی، 2 میلیون تومان کارشناسی ارشد و 3 میلیون تومان دکتری در ماه دریافت می کنند .

این مقام مسئول بیان کرد : طرح سامانه نان (نظام ایده ها و نیازها ) که سازمان ها موظف هستند نیازهای و نوآوری های خود را در آن سامانه اعلام کنند تا در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد نیز راه اندازی شد .

وی افزود : پارک علم و فناوری خوزستان در کشور رتبه اول را کسب کرد و کل خوزستان بعد از تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داد که این به واسطه وجود ظرفیت بسیار بالای صنعتی، فنی و فناور در استان صورت گرفته است .

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا