نقد فیلم جشنواره فجر در اهواز / « گل های باوارده »

در هفتمین شب از برگزاری جشنواره فیلم فجر خوزستان نشست نقد فیلم گل های باوارده در سینما ساحل اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، در نشست نقد و بررسی فیلم گل های باوارده به کارگردانی مهرداد خوشبخت (کارگردان خوزستانی)  که شامگاه یکشنبه 23 بهمن ماه در سینما ساحل اهواز برگزار شد، .علی حسن پور فیلم ساز و منتقد سینما در خصوص این فیلم اظهار کرد : در برابر تمام رشادت ها، از خودگذشتگی ها، مقاومت ها و ایثارگری هایی که تک تک مردم خوزستان در دوران هشت سال دفاع مقدس داشته اند سرتعظیم فرود می آوردم .

حسن پور عنوان کرد : مهرداد خوشبخت یکی از فیلم سازهای خوزستانی است که به جرات می توانم بگویم وجب به وجب خاک، احساسات ، عواطف و ایثارگری ها را لمس کرده است .

این منتقد سینما بیان کرد : من به عنوان یک فیلم بین وقتی برای تماشای فیلم به سینما می روم شاید خیلی چیزها من جمله اینکه مهرداد همشهری است و فیلم ساز خوزستانی هست را لحاظ نکنم؛ در این فیلم حدود 60 درصد ما هیچی نمی بینیم و تماما تاریکی مطلق هست در صورتی که سینما یعنی تصویر، نور، حرکت و اکشن، از طرفی شما در حال رقم زدن یک اتفاق در دوران دفاع مقدس هستید که میخواهید آن را به من نشان دهید.

وی افزود : به جرات می توانم بگویم در این فیلم آنقدر که فکر کنید تیری شلیک شود یا صدای جنگ را بشنوی نمیشنوی، چرا؟؟

کارگردان و منتقد سینما گفت : شما دارید به من تصویر ویک اتفاق بزرگ را نشان می دهید . بارها در فیلم می گویی قلب پالایشگاه هست ، قلب کشور است اما شما قلب را چطور می خواهید نشان دهید ؟ حساسیت هایش، پمپاژش ، خون ریختن هایش ، زجه کشیدن هایش، به دل کشیدن هایش و ….

حسن پور تصریح کرد : ما در اعداد و ارقام می توانیم بگوییم آ میلیارد دلار در فلان تاریخ از تجهیزات و ادوات نفت که در فلان سوله ها بوده اند توسط این کاری که انجام شد این سود را برای کشور رقم زد اما من آمده ام سینما ببینم، نمی بینم ، چه چیزی را ببینم من ؟

ایشان با بیان اینکه اصلا نمیشود با قصه ارتباط برقرار کرد اظهار داشت : بعد از فیلم با دو سه نفر صحبت کردم همه میگفتند ما سعی کردیم فیلم را برسانیم .

وی افزود : فرزند صبح بهروز افخمی را مثال می زنم که اشتباه نکنم سال 2009 ساخته شد ، سیزن یک حضرت امام است که آقای افخمی نبود و شرف الدین تدوینش را انجام داد ، وقتی فیلم پخش شد افخمی بیانیه داد این فیلم مال من نیست.

فیلمساز و منتقد سینما گفت : من کارگردان راجع به بچه ام حرف می زنم ، به چه قیمتی فیلم را راهی جشنواره میکنم؟ فقط صرف اینکه در جشنواره باشم ! فیلم فنی دارد ، صدا دارد، نور و تصویر دارد ، همه چیز دارد من نمی توانم به فیلم سنجاق شوم و بگویم چرا اینطور شد و چرا آن طور شد پس این یک اشکال است .

حسن پور در خصوص محتوای فنی فیلم عنوان کرد : می گویند یا نکن با فیلم معاشرت، یا خانه ای بساز در حد فیلم؛ ما یا نباید در موضوعات دفاع مقدسی وارد شویم و دست بزنیم یا اینکه یک چیزی بسازیم که کنار آن بایستیم و بگوییم این فیلم من است و از آن دفاع کنیم .

این منتقد سینما بیان کرد : در این فیلم مشخص است که بابت یک بازیگرین که آ تومان از فیلم برداشت و رفت و مجبور شده اند بازیگری را جایگزین کنند خب این لطمه مالی است اما اینکه به چه قیمتی باید بیاییم و یک فیلم کار کنیم که من کارگردان خوزستانی نفس به نفس ،نگاه به نگاه، سانتی متر به سانتی متر آن را لمس کرده ام پس با توجه به هزینه گزافی که برای ساخت فیلم میشود باید خروجی داشته باشند .

وی اضافه کرد : من قسم می خورم برای یک فیلم کوچک هم عوامل آن واقعا خون دل می خورند پس راجع به زحمتی که فیلمساز می کشد حرف نمی زنم اما می گویم اگر قرار است تصویری ، فیلمی ، اتفاقی در سینما رخ دهد من بعنوان یک تماشاچی حق این را دام که ببینم چه چیزی را می بینم چون می آیم سینما که چه چیز ببینم؟ خب می نشینم در خانه ام و رادیو روشن می کنم .

حسن پور فیلمساز و منتقد سینما گفت : این بودجه فارابی است بالن نور بفرستید هوا یا هر کاری لازم است انجام دهید ، چطور می شود که ما نور نداریم؟ می خواست بگوید یک خط مرزی بوده است ولی نه اینجور؛ یک جاهایی گلدن تایم تغییر می کند و فضا کلا جور دیگری میشود ، هوا روشن میشود دوباره تاریک می شود ، اینها تماما اشکالات فنی است و نشان می دهد فقط قصد داشته اند فیلم را به جشنواره برسانند.

ایشان در پایان اظهار داشت : بنظر من این فیلمی نیست که بتواند در جشنواره قرار بگیرد ، اصلا در مورد شخصیت آدم ها صحبت نمی کنم چون خودم را در این حد نمی بینم و تمام صحبت من راجع به کارگردانی ، فیلمسازی و محتوای کار هست .

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا