نفت و گاز آغاجاری پیشرو در ساخت قطعات دستگاه های فرآیندی

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با بیان اینکه شرکت در ساخت قطعات دستگاه های فرآیندی جز شرکت های پیشرو می باشد گفت : طی 10 سال گذشته شرکت آغاجاری با توجه به توان شرکت های داخلی خصوصا شرکت های درون استان  32 هزار و 963 قلم قطعات داخلی را بومی سازی کرده و حدود 300 قلم آن در سال 1401 انجام شده است ، به دلیل اینکه از بالا به پایین برطرف کردن نیازها را شروع کردیم رفته رفته تعداد قطعات کم شد .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان، جواد تقی زاده مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه  تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در نشست خبری ضمن قدردانی از حضور و فعالیت های اصحاب رسانه در این نمایشگاه اظهار کرد :  شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری از شرکت های فرعی شرکت ملی مناطق نفتخیز می باشد که از لحاظ قدمت دومین شرکت بعد از نفت و گاز مسجدسلیمان می باشد .

تقی زاده عنوان کرد : گستره جغرافیایی شرکت آغاجاری در سه استان خوزستان، کهلگیلویه و بویر احمد، بوشهر و هشت شهرستان می باشد که 25 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و از نظر تولیدی یک پنجم تولید مناطق نفتخیز جنوب را انجام می دهد .

این مقام مسئول در خصوص اقدامات شاخص شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری طی یکسال گذشته تصریح کرد : افزایش ظرفیت 20 هزار بشکه ای از مهمترین اقدامات صورت گرفته است که در بازه ی زمانی کمتر از 70 روز توسط تمامی پرسنل شرکت و بدون هیچ برون سپاری انجام شده که تمامی قطعات آن از شرکت تهیه شده و این بسیار مهم می باشد که مبین فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نگاه به داخل است .

وی افزود : راه اندازی تلمبه خانه ممزوج دومین اقدام شاخص شرکت می باشد که توسط شرکت متن ساخته شده و تقریبا 3 سال پیش ساخت آن به پایان رسیده بود اما راه اندازی نشده بود که همکاران ما در شرکت آغاجاری با توان داخلی خود مشکلات آن را برطرف کردند ، اکنون در چرخه تولید قرار گرفته است و نفت غرب کارون را به مبادی صادراتی ارسال می کند .

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری گفت : تعمیرات اساسی کارخانه های گاز و گاز مایع 1000 یکی دیگر از اقدامات شاخص شرکت است که در بازه زمانی 43 روزه اتفاق افتاده و این اتفاق فرخنده زمانی رخ داد که در اوج نیاز گازی کشور بودیم ؛ با این تعمیرات اساسی و ایمن سازی هایی که در بالادست کارخانه صورت گرفت 10 میلیون متر مکعب به ظرفیت گازی کشور اضافه شد و موجب شد در زمان مناسب به یاری کشور برسد .

تقی زاده بیان کرد : توپکرانی خط 32 اینچ ایستگاه 2 هزار به گاز مایع 1600 که در پایداری تولید گاز کشور سهم بسزایی داشت و 17 میلیون متر مکعب به ظرفیت گاز کشوری اضافه کرد دیگر اقدام شرکت می باشد .

این مقام مسئول اظهار داشت : تولید 7 هزار بشکه نفت از طریق اقدامات روی 8 حلقه چاه توسعه ای و تعمیری اقدام دیگری بود که در شرکت نفت و گاز آغاجاری تحقق یافت همچنین تعمیر 170 تجهیزات ثابت و دوار در این بازه زمانی انجام شده است .

وی اضافه کرد : تعمیرات اساسی گسترده 4 کارخانه گاز ، گاز مایع و لخته گیری سی اس 300 و 500 همچنین دستگاه اموتیک از گازسوزی و آلودگی زیست محیطی جلوگیری کرده است .

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجای گفت : بازرسی های پیشرفته فنی و ضخامت سنجی از نکات مهمی بوده که طی یکسال گذشته توسط این شرکت انجام شده و شرکت آغاجای در شرکت ملی نفت و مناطق نفتخیز جنوب در این امر پیشرو بوده است .

تقی زاده با اشاره به اینکه از جمله بازرسی های انجام شده بازرسی فنی مخازن استراتژیک انگشتی ماهشهر بوده است خاطرنشان کرد : از روش های نوین MFL و TOFD استفاده شده که 18 هزار مترمربع بدنه مخازن و 14 هزار متر طول سرجوش ها مورد بررسی قرار گرفته است .

این مقام مسئول عنوان کرد : در بازه زمانی تعمیرات اساسی گاز مایع هزار روش نوین جریان گردابی استفاده شده است که در کوره های فرآیندی گاز مایع یک روش نوینی بوده که در شرکت ملی نفت نیز تا به حال اتفاق نیفتاده بود .

وی افزود : بازرسی گاز مایع 1500 دیگر مورد انجام شده است که خداروشکر با روش های نوین استفاده شده جز پیشروهای شرکت ملی نفت هستیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با بیان اینکه شرکت در ساخت قطعات دستگاه های فرآیندی جز شرکت های پیشرو می باشد گفت : طی 10 سال گذشته شرکت آغاجاری با توجه به توان شرکت های داخلی خصوصا شرکت های درون استان  32 هزار و 963 قلم قطعات داخلی را بومی سازی کرده و حدود 300 قلم آن در سال 1401 انجام شده است ، به دلیل اینکه از بالا به پایین برطرف کردن نیازها را شروع کردیم رفته رفته تعداد قطعات کم شد .

تقی زاده در خصوص اقدامات زیست محیطی صورت گرفته توسط شرکت آغاجاری تصریح کرد : سال گذشته تمام پساب تولید شرکت را که توسط نمک زدایی ها تولید شده بود به زمین تزریق کردیم و سبب شد هیچ مشکل زیست محیطی از این جهت در تولید پساب نداشته باشیم . همچنین نفت ریزی عمده ای نداشتیم که محیط زیست را آلوده کند و می توان گفت تقریبا جز شرکت های پاک مناطق نفتخیز جنوب بوده ایم .

این مقام مسئول بیان کرد : درحوزه مسئولیت های اجتماعی 930 میلیارد ریال به جاده جایزان – امیدیه اختصاص داده شده، از تعمیر و ایجاد آن 16 سال گذشته و متاسفانه در این مدت مقفول مانده بود که از خواست های عمومی مردم هم بوده است که با عنایت مدیریت شرکت ملی نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب این مبلغ اختصاص داده شد ، کار نیز به شرکت نفت و گاز آغاجاری واگذار گردید . در دو فاز این پروژه تعریف شد و در کمترین بازه زمانی به اجرا رسید .

وی اضافه کرد : اکنون فاز اول 33 درصد پیشرفت کاری داشته و فاز دوم نیز 15 درصد پیشرفت داشته است که می توان پروژه را به عنوان یک پروژه موفق و نمونه کنترل پروژه در مناطق نفتخیز جنوب تعریف کرد .

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری گفت : راه اندازی فرودگاه امیدیه با سه پرواز در هفته که تاکنون این تعداد پرواز اتفاق نیفتاده بود و برگزاری کلاس های کنکور در هشت شهرستان را از دیگر اقدامات شرکت می باشد .

تقی زاده در خصوص خدمات عام المنفعه اظهار داشت : شرکت آغاجاری 500 میلیارد ریال خدمات عام المنفعه به هشت شهرستان حوزه پیرامونی ارائه کرده که یک رضایت مندی عمومی در حوزه پیرامونی داشته است .

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات ورزشی انجام شده خاطرنشان کرد : در شهرستان های پیرامون ورزشگاه ها و سالن های ورزشی راه اندازی شد و به آنها پیشنهاد دادیم تیم های ورزشی با عنوان نفت ایجاد کنند که تحت حمایت قرار گرفتند .

وی افزود: رسیدگی به جاده های روستایی، افزایش حدود 100 درصدی عوارض شهرداری حوزه پیرامونی، احداث 5 زمین چمن مصنوعی در حوزه پیرامونی اقدامات دیگری می باشد که شرکت آغاجاری انجام داده است .

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری گفت : مشکل تنش آبی 36 روستا در حوزه آغاجاری را برطرف کردیم ؛ روزانه 75 هزار متر مکعب آب تولید می کند که از این مقدار، 42 هزار مترمکعب آن بدون دریافت وجه به حوزه پیرامونی داده می شود .

تقی زاده عنوان کرد : با پشتیبانی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حال راه اندازی کارخانه آسفالت در آغاجاری هستیم تا بتوانیم خدمات بیشتری به حوزه پیرامونی ارائه دهیم .

این مقام مسئول در خصوص گازهای همراه تصریح کرد: گازهای همراه که سوزانده میشد مقدار آن زیاد بود اما با عنایت دولت انقلابی سیزدهم و تلاشی که می کنند تقریبا 4 ایستگاه تقویت فشار گاز سال 1402 افتتاح می شود که حدود 136 میلیون فوت مکعب از گازسوزی گازها جلوگیری می شود و عملا با فشارافزایی و نرم زدایی به بید بلند خلیج فارس انتقال پیدا می کنند .

خبرنگار : معصومه مجدم

 

 

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا