افزایش 18 درصدی تولید نفت در میدان آزادگان

مدیرعامل شرکت نفت وگاز اروندان گفت: برای تولید نفت هیچ محدودیتی نداریم و در میدان های مستقل و مشترک هرچه چاه نفت بدهد تولید خواهیم داشت بطور مثال در میدان آزادگان به خصوص آزادگان جنوبی نسبت به سال قبل توانسیتم 18 درصد افزایش تولید داشته باشیم .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، عبدالله عذاری مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد : شرکت نفت وگاز اروندان با مسئولیت توسعه تولید، بهره برداری و صادرات نفت در سال 83 بنا به مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد .

عذاری عنوان کرد : حوزه جغرافیایی نفت و گاز اروندان از غرب کارون؛ شهرستان بستان، سوسنگرد، هویزه تا حمیدیه ، خرمشهر و اروند می باشد .

این مقام مسئول بیان کرد : بیشترین میادین مشترک کشور در منطقه غرب کارون واقع است و شرکت نفت وگاز اروندان مسئولیت بهره برداری از میادین مشترک را برعهده دارد . میادین آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و دارخوین میادینی هستند که اکنون در حال تولید می باشند .

وی افزود : میدان دارخوین یک میدان مستقل نفتی است اما میدان های آزادگان شمالی و جنوبی میدان های مشترک نفتی هستند .

مدیرعامل شرکت نفت وگاز اروندان گفت : خوشبختانه شرکت اروندان در بحث تولید پیشتاز بوده و مطابق با برنامه ای که تعیین شده توانسته برنامه را به تحقق برساند و حتی بیش از برنامه ، تولید داشته است .

عذاری در خصوص گاز و فلرینگ اظهار داشت : یک کارخانه بزودی در منطقه در حال راه اندازی است که گازهای فلرینگ ارسال می شود تا گازی برای سوختن نداشته باشیم .

این مقام مسئول عنوان کرد : شرکت نفت وگاز اروندان شاید تنها شرکتی باشد که در ابتدای تولید نفت، کار تزریق گاز به مخزن نفتی را در پیش گرفته که سبب ازدیاد برداشت شده است .

وی اضافه کرد : برای تولید نفت هیچ محدودیتی نداریم و در میدان های مستقل و مشترک هرچه چاه نفت بدهد تولید خواهیم داشت بطور مثال در میدان آزادگان به خصوص آزادگان جنوبی نسبت به سال قبل توانسیتم 18 درصد افزایش تولید داشته باشیم .

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در خصوص شرکت های دانش بنیان گفت : این شرکت با همکاری پارک علم و فناوری خوزستان برای خود نقشه راهی ترسیم کرده است و آن نقشه ، دانش بنیان کردن شرکت نفت و گاز اروندان است زیرا در ابتدا تفکر و عمل ما باید دانش بنیانی باشد تا بتوانیم با شرکت های دانش بنیان ارتباط برقرار کنیم.

عذاری با بیان اینکه عملکرد شرکت در خصوص شرکت های دانش بنیان نسبت به قبل اصلا قابل مقایسه نیست تصریح کرد : پیش از این شرکت نفت و گاز اروندان در بحث پژوهش کار خاصی انجام نداده بود اما طی یک سال گذشته 25 قرارداد با شرکت های دانش بنیان داشته ایم که عدد کمی نیست . اکنون 5 طرح پژوهشی جاری ، 4 طرح خاتمه یافته و 15 فراخوان پژوهشی داریم .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:  جهت آسفالتینگ چاه ها یکسری تجهیزات برای اولین بار در خاورمیانه توسط شرکت های دانش بنیان انجام شده است که  امروز با آنها قرارداد بسته ایم و سال آینده نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد .

وی در ادامه افزود : ساخت مدرسه ، خانه بهداشت ، درمانگاه ، همکاری با صنعت نفت برای ساخت بیمارستان سوسنگرد، انجام کارهای جهادی از بودجه جاری مثل ساخت مدرسه در دارخوین، خرمشهر و هویزه ، کمک به شهرداری برای جمع آوری آبهای سطحی در فصل زمستان ، همکاری در زمان اتفاق متروپل و درختکاری از جمله اقدامات شرکت در راستای مسئولیت های اجتماعی بوده است .

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت : در بحث سبک سازی نفت ، مسائل جانبی آن مهم تر از سبک سازی می باشد ، خوشبختانه در این خصوص فاز اول را به اتمام رسانده ایم و در حال انجام فاز دوم می باشیم که ابلاغ آن به پژوهشگاه صنعت نفت صورت گرفته ، بعد از چند ماه وارد فاز صنعتی آن میشویم که سرمایه گذار آن هم آماده است تا زودتر به بهره برداری برسد .

عذاری با اشاره به چاه های کم بازده صنعت نفت خاطرنشان کرد : شرکت ملی نفت به دنبال آن است تا چاه های کم بازده که فشار آن ها پایین می آید یا بسته می شود را زنده نگه دارد به همین منظور کارهایی که پیش از این انجام میشده اکنون در حال انجام است و توانستیم قدم های خیلی خوبی برداریم همچنین سرعت عمل و قراردادهای ما بیشتر شده است .

این مقام مسئول اضافه کرد : با مساعدت شرکت ملی نفت پروژه ای برای احیای چاه های کم بازده در پیش گرفته شده و چند چاه به شرکت های دانش بنیان توانمند داده شده تا هر کدام کار احیا را انجام دهند و نتیجه آن سال بعد اعلام خواهد شد .

وی بیان کرد : توانسته ایم حدود 78 درصد قطعات را بومی سازی کنیم و در این نمایشگاه 9 قرارداد تولید بار اول بسته ایم که اکثرا درون استان هستند .

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت : چشم انداز یک میلیون بشکه ای برای سال 1404 داریم ؛ اگر صنعت پیشرفت کند اشتغال بیشتر میشود از طرفی وقتی تولید دانش بنیان داشته باشیم و از شرکت های محلی حمایت کنیم در واقع باعث میشود اشتغال صورت پیرد و بیکاری نداشته باشیم .

خبرنگار: معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا