کاهش 52 درصدی بیماری ایدز / برگزاری اولین سمپوزیوم بین المللی ایدز به میزبانی اهواز

رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت : از آغاز بیماری تا کنون سیر بیماری روبه کاهش است و اگر بخواهیم با سال 2010 مقایسه کنیم حدود 52 درصد کاهش در موارد بیماری داشتیم که این موفقیت خیلی خوبی است زیرا اولا روند روبه افزایش به روند روبه کاهش تبدیل شده است و ثانیا حدود 30 تا 40 درصد کاهش در موارد مرگ بیماری را سبب شده است .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان، دکتر سید محمد علوی رئیس اولین سمپوزیوم بین المللی ایدز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد : از سال 1981 که اپیدمی این بیماری شروع شد تا کنون جهان در زمینه بیماری های واگیردار بخصوص ایدز دچار مصیبت بزرگی شده است .

علوی گفت : آن زمان وقتی در مورد بیماری صحبت می کردند از نداشتن واکسن ، نبود درمان و اینکه هیچ شخصی در امان نیست سخن می گفتند و حقیقتا آن زمان مسئله ای پیچیده بود که جهان را در هاله ای از ابهام، تردید و تاریکی برای آینده قرار داده بود.

وی با اشاره به اینکه از آن زمان تاکنون حدود 41 سال گذشته است خاطرنشان کرد: اکنون در وضعیتی قرار داریم ک در زمینه این بیماری شاهد یکسری موفقیت ها و ناکامی ها هستیم.

رئیس اولین سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت: اکنون بیماری HIV به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی دنیا که حوزه سلامت را تهدید میکند برای مسئولین کشور به عنوان یک درک خطرناک پذیرفته شده است و زمانی که درک خطر توسط مسئولین صورت میگیرد اقدامات زیادی انجام می شود که این از اولین موارد کامیابی می باشد .

دکتر علوی با اشاره به مورد دوم کامیابی در خصوص این بیماری عنوان کرد : این بیماری توسط مردم شناخته شده است یعنی برای مردم نیز به عنوان یک مشکل بهداشتی تلقی می شود و جمعیت کثیری از مردم این بیماری را به عنوان تهدید حیات می شناسند که این درک خطر برای مردم را می رساند .

وی افزود : مسئله دیگر این است که امکانات شناسایی به موقع بیماری توسط آزمایش های دقیق فراهم شده است و این امکانات در اختیار اکثر کشورها قرار گرفته که یکی از موفقیت های خیلی خوب است .

رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت : استفاده از داروها باری کنترل این بیماری از دیگر موارد موفقیت است ، داروهایی که می تواند بار ویروسی را کم کند که هم در کیفیت زندگی مردم موثر است و هم عفونت های فرصت طلب را کاهش می دهد و طول عمر بیماران را نیز بیشتر می کند.

دکتر علوی شناسایی عفونت های فرصت طلبی که عمدتا باعث مرگ بیماران می شد را از دیگر موفقیت های کنترل بیماری دانست و اظهار کرد : درمان موثری برای این عفونت های فرصت طلب وجود دارد بنابراین شناسایی به موقع و درمان آن ها به افزایش طول عمر بیماران HIV کمک می کند .

وی افزود : از آغاز بیماری تا کنون سیر بیماری روبه کاهش است و اگر بخواهیم با سال 2010 مقایسه کنیم حدود 52 درصد کاهش در موارد بیماری داشتیم که این موفقیت خیلی خوبی است زیرا اولا روند روبه افزایش به روند روبه کاهش تبدیل شده است و ثانیا حدود 30 تا 40 درصد کاهش در موارد مرگ بیماری را سبب شده است .

رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت : سازمان جهانی بهداشت دو برنامه داشت که این موفقیت ها مرهون آن برنامه ها است اول اینکه تعیین کرده بود در سال 2021 سه شاخص مهم تحت عنوان قانون 90-90-90 داشته باشیم یعنی 90 درصد بیمارانی که تخمین زده ایم را شناسایی کنیم و 90 درصد از این افراد شناسایی شده را با داروهای ضدویروسی تحت درمان قرار دهیم و در مرحله بعد 90 درصد که دارو گرفته اند بار ویروس آنها به حدی پایین بیاید که ویروس قابل شناسایی نباشد . و در برنامه دوم برای سال 2025 اهداف را بزرگتر کرد و 90 درصد را به 95 درصد افزایش داد .

دکتر علوی با بیان اینکه داشتن برنامه برای این بیماری مهم است تصریح کرد : این برنامه در سطح جهان است که با توجه به کشورها و مناطق مختلف در برخی کشورها مثل اروپا، آمریکای شمالی با روند خوبی جلو می رود و در برخی کشورها مثل آفریقا به کندی پیش می رود . در منطقه ما که منطقه مدیترانه (امرو) می باشد موارد بیماری فوق العاده پایین است اما نگرانی این است که برنامه های کنترل بیماری به خوبی پیش نرفته است .

وی افزود : زمانی که بیماری کرونا پیش آمد در سال 99 وقفه ای در شناسایی بیماران به وجود آمد زیرا وجود کرونا همه چیز را تعطیل و معطوف به خود کرده بود امام خوشبختانه سال بعد این مسئله جبران شد و اقدامات در جهت تشخیص و شناسایی بیمار شروع شده و اکنون در سال 1401 با برنامه هایی که وزارتخانه مشخص کرده روند بیماری را اجرا می کنیم .

رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت : بیماری ایدز مسئله مهمی است و باید همه تلاشمان را بکنیم تا بتوانیم این بیماری را به گونه در بیاوریم که قابل کنترل باشد .

دکتر علوی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر شاهد تغییراتی در سیمای اپیدمیلوژیک بیماری بودیم که خطر عمده ای است خاطرنشان کرد : اوایل پیدایش بیماری اعتقاد داشتند بیشتر در بیماران هموفیلی وجود دارد به سبب خونی که می گرفتند و بعد از آن معتادین تزریقی را بیشتر در معرض خطر دانستند اما سالهای اخیر چیزی که خطر را بیشتر کرده تغییر الگوی بیماری به سمت خانواده ها و از طریق انتقال جنسی می باشد .

وی افوزد : انتقال عفونت از طریق رابطه جنسی اکنون بیشتر در خانم ها می باشد قبلا اگر 99 و نیم درصد درمردها و کمتر از نیم درصد در خانم ها بود اما الان طبق آخرین ارقام موجود حدود 22 درصد در خانم ها و مابقی در آقایان است .

رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت : سازمان جهانی بهداشت می گوید گرچه منطقه مدیترانه یک منطقه لو اپیدمیک است و موارد بیماری کمتر از یک دهم درصد می باشد در حالی که متوسط جهانی 7 دهم درصد است اما اگر به نکات ذکر شده توجه نشود و همین منوال پیش رود می تواند شرایط را تغییر دهد .

دکتر علوی اظهار داشت : امیدواریم با برگزاری این سمپوزیوم و همفکری دانشمندان منطقه و بیماران خارجی که در این سمپوزیوم شرکت می کنند بتوانیم چالش هایی را مطرح کنیم و همفکری هایی کسب کنیم تا این مسئله را در استان و حتی کشور به گونه ای پیش ببریم که خطر عمده ای برای ما مطرح نشود .

وی افزود : علیرغم تلاش هایی که صورت گرفت اما نتوانستند واکسن و دارویی برای درمان رادیکال تهیه کنند که این از جمله موارد ناکامی جوامع بشر در مقابل بیماری می باشد .

رئیس سمپوزیوم بین المللی ایدز در پاسخ به سوال تعداد افراد مبتلا به این بیماری در استان گفت : امار موجود مربوط به دانشگاه جندی شاپور اهواز است که خود بیش از 70 درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار داده است که در نگاه کلی جمعیتی که در خوزستان تخمین زده شده است حدود 3 هزار نفر می باشد ولی تعداد یک هزار و 167 بیمار شناسایی شده است که 899 نفر آنها تحت مراقبت قرار می گیرند و از این تعداد نیز 819 نفر برای درمان دارویی مراجعه کرده اند . از تعداد مراجعه کنندگان درمان دارویی 589 نفر سنجش بار ویروسی شده اند و 534 نفر آنها به درمان پاسخ مثبت داده اند یعنی بعد از گرفتن دارو ویروسی در بدن آنها شناسایی نشد که این نشان می دهد به اهداف درمانی خود رسیده ایم هرچند که با اهداف 90 درصد سال 2020 مقایسه شوند هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده ایم که این روند در کل دنیا نیز وجود دارد .

در سال 2021 حدود 750 هزار نفر در دنیا بر اثر بیماری ایدز کشته شدند

دکتر شکرالله سلمازن زاده دبیر سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت : روز یک دسامبر به مناسبت روز جهانی ایدز در دنیا گرامی می دارند که این به دلیل اهمیت بیماری در دنیا و تاثیر شگرف آن نه فقط در بحث بهداشتی درمانی بلکه در زمینه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی طی چهار دهه گذشته در کل دنیا می باشد .

دکتر سلمان زاده بیان کرد : در کشور ما خوشبختانه به خاطر اهمیت بیماری تحت عنوان هفته اطلاع رسانی ایدز نامگذاری می شود  و این روز فرصت مغتنمی است تا کشورهای جهان تجدید میثاق کنند و عهدی را که با هم بستند مرور کنند و یادشان نرود تا سال 2030 پاندمی بیماری ایدز را کنترل کنند .

وی افزود : اکنون دنیا درگیر یک پاندمی هست زیرا تمام کشورهای دنیا و تمام قاره ها توسط این بیماری درنوردیده شده اند و با یک پاندمی تمام عیار روبرو هستند اما اگر صادق باشیم کشورهای جهان به اهداف که پیش بینی کرده بودند نرسیده اند .

دبیر سمپوزیوم بین المللی ایدز با بیان اینکه متاسفانه کشورها به دلایل مختلفی نتوانستند به اهداف برسند گفت : یکی از اهداف این بود که تا سال 2020 مرگ ناشی از ایدز به کمتر از 500 هزار نفر برسد ولی اکنون که سال 2021 را پشت سر گذاشته ایم تنها در سال 2021 حدود 750 هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری کشته شدند و این نشان می دهد به اهداف از پیش برنامه ریزی شده نرسیده ایم .

دکتر سلمان زاده عنوان کرد : کووید 19 یکی از دلایلی بود که سبب شد به اهداف نرسیم زیرا تمام ظرفیت کشورها و سازمان های بهداشتی و درمانی را معطوف و مشغول به خود کرده بود و برنامه های دیگر من جمله برنامه های مراقبتی تحت تاثیر قرار گرفت.

وی تبعیض در زمینه بیماری ایدز را یکی دیگر از دلایل عمده نرسیدن کشورها به اهداف در خصوص این بیماری خواند و اظهار داشت : دسترسی به درمان و دسترسی به امکانات تشخیص در خیلی کشورها محدود به جامعه ای خاص است اما خوشبختانه در کشور ما تمام امکانات تشخیصی و درمانی رایگان انجام می شود و برای همه در دسترس است و تبعیض در بسیاری از کشورها کنترل بیماری را دچار مشکل می کند .

دبیر سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت : سازمان جهانی بهداشت هرسال شعاری را برای روز جهانی ایدز انتخاب می کند که امسال با تمرکز بر بحث تبعیض، برابری در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را به عنوان شعار انتخاب کرده است زیرا برابری بسیار اهمیت دارد و باید در همه جای دنیا وجود داشته باشد که همه افراد جامعه با هر جنسیتی بتوانند از خدمات تشخیصی و درمانی استفاده کنند.

دکتر سلمان زاده با بیان اینکه باید بیماری ایدز را بیماری گلوبال در نظر بگیریم و مشکل ایدز را باید مشکل همه دنیا دانست تصریح کرد : کاهش تامین مالی برنامه توسط کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت از دیگر دلایل است که باعث شد تا کشورها به اهداف از پیش تعیین شده نرسند . از طرفی بیماری کووید 19 سبب شد تامین مالی برنامه دچار اختلال شود و برنامه زمانبندی عقب بیفتد .

وی درگیری های سیاسی و جنگ های محلی را از دیگر عوامل عقب افتادن از برنامه دانست و افزود : در بسیاری از کشورهای دنیا این درگیری ها در حال رخ دادن است و حتی جنگ اکراین را هم به اینکه برنامه های کنترل بیماری هایی مثل سل ایدز و مالاریا را تحت تاثیر قرار داده نسبت می دهند .

دبیر سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت : این روز و هفته مغتنم است تا بتوانیم به رسالت خود عمل کنیم و شاید مهمترین رسالت ما اطلاع رسانی باشد که باید در زمینه این بیماری به صورت گسترده صورت گیرد .

دکتر سلمان زاده بااشاره به اینکه هنوز بسیاری از افرادی که بیماری دارند بیماری خود را تشخیص نداده و نمیشناسند خاطرنشان کرد : همچنان انگ اجتماعی در جامعه وجود دارد و خیلی از افراد می ترسند تست دهند، که این افراد ضمن اینکه از خدمات درمانی محروم می شوند بیماری را نیز به سایر افراد و کسانی که با آنها در ارتباط هستند منتقل می کنند لذا از افرادی که به هرگونه و هرشکلی دچار رفتار پرخطر هستند تقاضا داریم مراجعه کنند و تست را انجام دهند .

برگزاری اولین سمپوزیوم بین المللی ایدز به همت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

در ادامه سید علی مرد مدیر امور بین الملل دانشگاه جندی شاپور اهواز بیان کرد : یکی از ماموریت های حوزه بین الملل دانشگاه برگزاری رویدادهای بین المللی است .

سید علی مرد برگزاری سمپوزیوم بین المللی ایدز را اولین رویداد بین المللی در سال 1401 از سوی دانشگاه جندی شاپور اهواز خواند و اظهار کرد : این اولین سمپوزیوم بین المللی ایدز است که با تلاش های همکارن واحد پژوهش حوزه بین المللی دانشگاه در گروه عفونی و ویروس شناسی و دیگر گروه ها در حال اتفاق است .

وی افزود : خوشبختانه تبلیغات ما در این زمینه عالی بوده و از سراسر دنیا افرادی به عنوان سخنران و ارائه دهنده مقاله به صورت پوستر از کشورهای آمریکا، آلمان ، قاره آسیا و دیگر کشورها در این سمپوزیوم شرکت خواهند کرد .

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت : از مهمترین اهدافی که دانشگاه علوم پزشکی و سایر دانشگاه ها دنبال می کنند جمع کردن محققین از سایر نقاط دنیا برای به اشتراک گذاری آخرین و جدیدترین یافته هایشان در حوزه های مختلف می باشد .

سید علی مرد با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی با انواع مسائلی که در جامعه اتفاق می افتد درگیر می باشد تصریح کرد : بیماری ایدز یکی از چالشی ترین بیماری های عفونی است که در قرن 20 کشف شده و در قرن 21 همچنان ادامه دارد به همین دلیل به صورت ریزتر به آن می پردازند .

وی افزود : نزدیک کردن مراکز علمی دنیا به همدیگر و پیدا کردن راه های ارتباطی محققین علمی در سراسر دنیا از دیگر اهداف برگزاری این سمپوزیوم می باشد .

دست یابی دانشمندان به موفقیت های چشمگیر در زمینه واکسن ایدز

نیلوفر نیسی دبیر اجرایی سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت :  این سمپوزیوم با همت مدیریت امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی اهواز در دهم آذرماه مصادف با روز جهانی ایدز برگزار خواهد شد .

دبیر اجرایی سمپوزیوم هدف از برگزاری این سمپوزیوم را ارائه بروزترین یافته ها در خصوص ویروس HIV و بیماری ایدز خواند و عنوان کرد : با توجه به چالش های بسیاری که در خصوص ویروس ایدز وجود دارد و جوامع علمی دنیا همچنان دست به گریبان آن هستند از طرفی در حال حاضر درمان کامل و موثری برای این بیماری وجود ندارد ، اهمیت این همایش علمی و بحث و تبادل نظر در خصوص جدیدترین یافته ها در رابطه با تغییر ساختار ویروس و درمان های احتمالی جدید و همچنین واکسن های جدید ویروسی ضروری است.

وی با بیان اینکه پیشرفت هایی که جامعه جهانی در زمینه ساخت واکسن در طی پاندمی کووید دست پیدا کرده و بیماری ایدز از این مسئله مستثنی نبوده تصریح کرد : در رابطه با ساخت واکسن های جدید در خصوص بیماری ایدز دانشمندان به موفقیت های چشمگیری در جوامع جهانی دست پیدا کرده اند . لذا هدف از برگزاری این سمپوزیوم این است تا با همکاری اساتید و متخصصین این حوزه چه در دانشگاه جندی شاپور اهواز و حتی خارج از کشور ، جدیدترین مطالب عملی که وجود دارد بین متخصصین به اشتراک گذاشته شود ، در واقع برگزاری این سمپوزیوم به عنوان مقدمه و شروعی برای سمپوزیوم ها و همایش های بیشتر در این حوزه و درنتیجه فعالیت های بیشتر در زمینه بیماری ایدز می باشد .

به دلیل به اشتراک گذاری تازه ترین دستاوردها در زمینه بیماری ایدز و درمان آن ، شرکت در سمپوزیوم بین المللی ایدز برای عموم آزاد است و برای متخصصین نیز امتیاز بازآموزی در نظر گرفته می شود .

خبرنگار : معصومه مجدم

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا