مدیرعامل نفت و گاز اروندان :اغلب میادین نفتی غرب کارون با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار دارند

 مدیرعامل نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه این شرکت دومین تولیدکننده نفت کشور است گفت: عملیات های درون چاهی با هدف تحقق حداکثری تولید نفت از میادین نفتی غرب کارون سرعت گرفته اند و اغلب میادین این منطقه در مدار تولید قرار دارند.

بصیرت نو خوزستان : عبداله عذاری اهواز روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از به روی کارآمدن دولت سیزدهم، برابر با ابلاغیه‌های وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، موضوع افزایش تولید و همچنین تحقق حداکثری تولید از میادین نفتی مشترک با هدف حفظ ذخایر ملی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از موانع پیش آمده به منظور بازگردانی تولید و دستیابی به ظرفیت حداکثری تولید میادین مشترک رفع شده است گفت: در ۶ ماهه نخست از فعالیت دولت سیزدهم، برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تعمیر و احیاء هشت حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان شمالی اجرایی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه‌ داد: نفتی که از این میدان برداشت می‌شود، از نوع نفت سنگین است که فرآیند انتقال آن با پیچیدگی‌ فنی همراه است.

عذاری اهوازی اضافه‌کرد: برای تسهیل در انتقال نفت تولیدی از این میدان به سمت پایانه صادراتی و همچنین پالایشگاه آبادان ، نفت سبک تولیدی (از دیگر میادین نفتی) با نفت استخراج شده از میدان آزادگان شمالی نیز مخلوط می‌شود.

وی بیان‌داشت: این اقدام باعث می‌شود تا سیالیت (حرکت روان نفت) در لوله‌های انتقال به شکل بهتری انجام شود و می‌توان گفت؛ اغلب میادین نفتی در غرب کارون هم‌اکنون با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار دارند.

عذاری اهوازی به عملکرد میدان نفتی آزادگان جنوبی اشاره‌کرد و گفت: با عملیات‌های درون چاهی توسط لوله مغزی سیار نسبت به تعمیر و رفع موانع و احیای تعدادی از چاه های بسته اقدام شده است.

وی یادآور شد:  با بکارگیری روش جدید ” آلتراسونیک” (اسـتفاده از امـواج التراسونیک در قالب یک تکنولوژی مدرن و سبز Green Technology بـا حداقـل میـزان آلودگی­  زیسـت محیطی با هدف تحریـک چـاه) که دانش فنی آن در اختیار شرکت‌های دانش بنیان داخلی است، اشکالات درون چاهی پیش آمده در زمینه تولید نفت رفع شده‌اند و این چاه‌ها در حال احیاء هستند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح‌کرد:  با اقدامات فناورانه ای که انجام شده، زمینه رفع اشکالات پیش آمده در درون برخی از چاه‌ها به وجود آمده است.

ارزش آفرینی در نفت و گاز اروندان با اجرای پروژه جمع آوری گازهای همراه تولید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان همچنین با اشاره به بخشی از طرح‌های توسعه میادین نفتی غرب کارون اظهار داشت: برنامه‌های احداث تاسیسات جمع آوری و ارسال گازهای همراه تولیدی مازاد به واحد NGL  از جمله مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای میادین غرب کارون محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه جمع آوری گازهای همراه تولید نفت به ارزش آفرینی در صنعت نفت و جلوگیری از انتشار آلایندگی‌های محیط زیستی منجر می‌شود گفت: در این راستا، احداث تاسیسات جمع آوری و خط لوله انتقال گازه ای مازاد واحدهای بهره‌برداری دارخوین و غرب کارون به واحد در حال احداث NGL۳۲۰۰ با پیگیری‌های جدی همراه است.

عذاری اهوازی با بیان اینکه شرکت هلدینگ خلیج فارس سرمایه‌گذاری اجرای این طرح‌ها انتخاب شده است گفت:  پیش‌نویس قرارداد همکاری این شرکت، با هماهنگی مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی و مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران در حال نهایی شدن است که به‌زودی فعالیت‌های اجرایی این طرح‌ها آغاز خواهد شد.

شرکت نفت و گاز اروندان، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که در زمینه بهره‌برداری و استخراج نفت در مناطق جنوب و غرب ایران فعالیت می‌کند.

شمار زیادی از میادین نفتی ایران نظیر میدان نفتی دارخوین، آزادگان، یادآوران، جفیر، بند کرخه، سوسنگرد، اروند، مشتاق، خرمشهر، امید، سهراب، مهر، یاران و میدان نفتی سپهر در حوزه شرکت نفت و گاز اروندان هستند.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا