اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در روستای دوکوهک رامهرمز برگزار می شود

اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ظهر سه شنبه 10 آبان ماه در روستای دوکوهک شهرستان رامهرمز برگزار می شود .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان،، حجت الاسلام و المسلمین رضا کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در نشست خبری اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب که عصر روز شنبه 7 آبان ماه در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، ضمن عرض تسلیت حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ اظهار کرد : این حادثه یک درد بر دردهای مردم افزود و خون این شهدا نشان داد که این اتفاقات فراتر از اعتراض و اغتشاش است . خیلی از مردم نسبت به وضع موجود شاید نقد و گله هایی داشته باشند که مسئولین نیز باید این ها را بشنوند و مرتفع سازند اما هیچ شخصی این را نمی پذیرد که در حرم اهل بیت حرمت شکنی کند و به زن، کودک، پیر و جوان اینچنین بی حرمتی شود بنابراین نشان از آن دارد که از اعتراض و اغتشاش گذشته و به حالت تروریستی رسیده است که قطعا جریان مردم ایران نیست و همه این را می دانند .

کلاه کج گفت : امروز همه مردم ایران عزادار این مصیبت هستند و شاید بیش از همه مردم خوزستان هستند که حال مردم شیراز را درک میکنند زیرا چند سال پیش همچین حادثه ای در مراسم رژه خوزستان رخ داد و امیدواریم دیگر این اتفاق تکرار نشود .

این مقام مسئول عنوان کرد : یکی از اتفاقات خوبی که در استان خوزستان رخ داده و ما به اندازه کافی به آن نپرداخته ایم موضوع کتاب و کتابخوانی است .

وی افزود : استان خوزستان به لحاظ سرانه فضاهای کتابخانه جز استان های برتر کشور است ، از نظر تعداد کتابخوان ها نیز جایگاه بسیار خوبی دارد و هر سال بعضی از نقاط استان در جشنواره های مختلف رتبه کسب می کنند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت : امسال روستای دوکوهک رامهرمز بعنوان روستای برتر در حوزه کتاب معرفی شده اند بنابراین ما باید این روستاها را به عنوان الگوهای بومی به مردم معرفی کنیم .

کلاه کج با بیان اینکه برگزاری این جشنواره ها فضای نشاط و شادابی را برای مردم به ارمغان می آورد و آن ها را به مطالعه کتاب علاقه مند می کند تصریح کرد : بزرگان زیادی هم به لحاظ انتشارات فاخر و هم از لحاظ مجموعه کتابخانه های رسمی و غیر رسمی در استان خوزستان وجود دارد .

این مقام مسئول اظهار داشت : دو روز گذشته کتابخانه شخصی آقای شرف الدین یکی از مجموعه های فاخر و ارزشمند در شهرستان شوشتر توسط معاون وزیر و دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور به بهره برداری رسید و این نشان می دهد خوزستان در حوزه کتاب ، کتابخوانی و مطالعه ظرفیت بسیار خوبی دارد .

وی افزود : طرح یک نهال یک کتاب که توسط معاونت فرهنگی اداره کل انجام شد در طول سال استمرار دارد و حضور مجموعه های مختلف شهرداری اهواز، آموزش و پرورش ، نهاد کتابخانه های عمومی و دیگر دستگاه ها نشان از آن دارد که برای علاقه مند کردن فرزندانمان به کتاب و کتابخوانی ظرفیت بسیاری داریم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه امروز علاقه و ذائقه مردم به سمت فضای مجازی است خاطر نشان کرد : خوزستان در حوزه مطالعه الکترونیک نیز حرف برای گفتن دارد و طرح های جدیدی در انجمن کتابخانه های استان توسط نهاد کتابخانه های عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده و در حال پیگیری است تا بتوان سطح مطالعه را در استان ارتقا داد .

کلاه کج بیان کرد : هر مقدار انس با کتاب بیشتر شود ، آسیب های اجتماعی کمتر می شود. حتی در زندان ها هم که این طرح اجرا شد نشان داده شد فضای زندانی ها مناسب تر و آرامش بیشتری فراهم شد .

این مقام مسئول اظهار کرد : امسال با حضور مجموعه های وابسته اعم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نهاد کتابخانه های عمومی، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی شهرداری اهواز، روابط عمومی شهرداری اهواز، آموزش و پرورش، صدا و سیما و دیگر مجموعه ها اتفاقات خوبی در هفته کتاب رخ خواهد داد .

وی با بیان اینکه در  سالجاری اتفاقات خوبی به لحاظ تعداد و تنوع برنامه در خوزستان انجام می شود افزود: جایزه کتاب سال که چند ماه گذشته پوستر آن رونمایی شد اتفاق خوبی است که بعد از جند سال در خوزستان برگزار می شود و استقبال خوبی از بین ناشران استان صورت گرفته است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت : نقش رسانه یک نقش کلیدی است یعنی اگر رسانه در حوزه کتاب و کتابخوانی مثل همیشه پشتیبانی کند قطعا این رویداد مهم در سراسر کشور منعکس خواهد شد و خوزستان را فقط با اخبار منفی و ناامیدکننده نخواهند شناخت .

کلاه کج عنوان کرد : سالگرد شاعر انقلابی و متدین قیصر امین پور به زودی است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با همکاری مجموعه های فرهنگی دیگر برنامه ای درخور و در شان این شاعر برگزار خواهد کرد.

شهرستان رامهرمز نامزد شهر دوست دار کتاب ایران

مجید منادی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه بیان کرد : رویکردی که امسال در برنامه بوده این است که اکثر برنامه های فرهنگی استان را متحدانه همه دستگاه های فرهنگی کنار هم قرار بگیرند تا هم موازی کاری صورت نگیرد و هم هم افزایی باشد تا برنامه ها با کیفیت و فکر بهتر صورت پذیرند ، برگزاری اختتامیه در روستای دوکوهک و برنامه هفته کتاب نیز از جلوه های همین همکاری و همیاری است .

منادی اظهار داشت : هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر کتاب در کشور برگزار می شود اما یک تفاوت جدی و اصلی با سالهای قبل دارد که آن هم رویکرد دولت مردمی است زیرا هرساله برنامه در برج میلاد یا تالارهای تهران برگزار می شد و از روستاهای برتر یک یا دو نفر به نمایندگی در برنامه تجلیل حضور پیدا می کردند ، امسال رویکرد به دین ترتیب است که برنامه در همان روستا برگزار شود .

وی افزود : برنامه تجلیل و اختتامیه هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ظهر روز سه شنبه 10 آبان ماه در روستای دوکوهک رامهرمز برگزار خواهد شد و تلاش داریم تا برنامه ای در خور شان استان ، مردم رامهرمز و روستای دوکوهک انجام پذیرد.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه هرسال از بین کل روستاهای کشور ده روستا برتر اننتخاب می شوند گفت : خوزستان هرساله حداقل با یک روستا جز روستاهای برتر است که نشان می دهد مردم روستا فرهنگی هستند و توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی دارند بنابراین وظیفه ما در مجموعه های فرهنگی سنگین تر می شود .

منادی بیان کرد : از دوستان رسانه تقاضا دارم در کنار ما باشند و در خور شان برنامه این روستا و بانویی که بانی این کاربوده را برجسته کنیم تا بتوانیم برای روستا و شهرهای دیگر فرهنگ سازی شود و سال های آتی تعداد روستاهای برتر استان را در جشنواره افزایش دهیم.

وی افزود : برنامه های هفته کتاب و موضوع کتاب و کتابخوانی از اولویت های ما است که اگر سه اولویت در معاونت فرهنگی در نظر بگیریم یکی از آن ها موضوع کتاب و کتابخوانی می باشد .

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد : شهرستان رامهرمز به عنوان شهر دوست دار کتاب ایران نامزد شده است که انشالله با کمک هم بتوانیم موفقیت رامهرمز در این انتخاب را رقم بزنیم.

المان کتاب در روستای باصدی و دوکوهک رامهرمز جای گذاری می شود

فریبا حیدرپور مسئول جام باشگاه های کتابخوانی خوزستان گفت : روستای باصدی رامهرمز سال 96 بعنوان روستای دوستدار کتاب شناخته شد و چون مراسم در تهران اجرا شد عملا این روستا از امکانات محروم ماند و حتی مردم رامهرمز متوجه نشدند که باصدی روستای برتر دوستدار کتاب شده است بنابراین در این دوره روستای باصدی را در کنار روستای دوکوهک دیده ایم .

حیدرپور بیان کرد : در روستای باصدی مجری طرح خانم موسوی مدیر مدرسه بنت الهدی است به همین دلیل مسئولین از مدرسه بنت الهدی و فعالیت کتابخوانی روستا بازدیدی انجام می دهند .

وی افزود : در بخش جنبی سه غرفه اصلی ، غرفه روستای تقدیری مربجه ، غرفه روستای دوست دار کتاب باصدی و غرفه روستای دوست دار کتاب دوکوهک را خواهیم داشت که عملکرد و دستاوردهای روستاهای دوست دار کتاب را برای عموم به نمایش می گذارند .

مسئول جام باشگاه های کتابخوانی خوزستان گفت : بنا است المان کتاب در هر دو روستا جای گذاری شود و با توجه به اینکه این کار زمان بر هست ، روز سه شنبه بصورت نمادین از طرح المان کتاب در روستاها رونمایی خواهد شد .

خبرنگار: معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا