سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه رسام در اهواز به کار خود پایان داد

اختتامیه سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه رسام شامگاه چهارشنبه 29 دی ماه در سالن همایش های بین المللی سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ،  سردار مرادحاجتی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان اظهار کرد : خدارا سپاسگزاریم که در این محفل زیبا ، اختتامیه سومین جشنواره حوزه فیلم مقاومت به اینجا رسید و خوزستان مفتخر است به اینکه پرچمدار این کار بزرگ باشد .

سردار حاجتی گفت : خوزستان به جهت پایتخت دفاع مقدس بودن بعنوان محل دبیرخانه این جشنواره فاخر و ویترین دفاع مقدس قرار گرفت .

یک هزار و 348 اثر به دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه رسام رسید

حبیب مازندرانی دبیر سومین جشنواره فیلم کوتاه رسام بیان کرد : جشنواره ها را در عرصه های فرهنگی هنری می توان به مثابه جشن خرمن دانست ، کشاورز پس از کاشت و داشت در جشن خرمن برداشت خود را در میانه میدان به نمایش می گذارد و پیرامون آن جشن می گیرد . جشنواره رسام جشن خرمن حرف های هنرمندان و فیلم سازان جوانی است که دغدغه های خود را از هشت سال دفاع مقدس بر پرده ی نقره ای سینما می کشانند .

حبیب مازندرانی عنوان کرد : جشنواره رسام جشن خرمن حرف های هنرمندان متعهدی اس که کاشته های خود را در اختتامیه این رویداد فرهنگی هنری درو می کنند .

وی افزود : رسام می کوشد نماینده باشد برای حرف هایی که تمام دلسوزان انقلاب و دفاع مقدس سعی بر بیان آن دارند .

دبیر سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه رسام اظهار کرد : یک هزار و 348 اثر در دو بخش داخلی و خارجی به دبیرخانه جشنواره رسید که 786 اثر از 74 کشور متقاضی حضور در بخش مسابقه بین الملل بودند که از این میان 44 اثر از 20 کشور به بخش مسابقه راه یافتند . در بخش ملی نیز 562 اثر در 6 بخش دریافت شد

مازندرانی گفت : امید آنکه با حمایت و پشتیبانی مدیران و پیشکسوتان خون، جهاد و شهادت در انتقال این ارزش های مقدس بیش از پیش موفق باشید .

باید حماسه مقاومت را به گونه ای توسط هنر معرفی کنیم که بعنوان یک الگو اداره کشور در دنیا معرفی شود

صادق خلیلیان استاندار خوزستان اظهار داشت : انقلاب اسلامی یک پدیده بزرگ در اواخر قرن بیستم در سطح جهان تعریف شده است ، انقلابی که نتیجه یکصد سال مبارزات مردم منطقه و ملت ایران در راه استقلال ، عزت اسلامی و ملی است . عزت ملی که در اواخر دوره قاجار با سلطه تدریجی استعمارگران کمرنگ شد و پس از انقراض سلسله قاجار با روی کار آمدن سلسله پهلوی عملا دشمنان ما ، استکبار جهانی، سلطه گران به جایی رسیدند که پادشاه را در ایران منصوب می کردند و هر زمان اراده می کردند پادشاه را خلع و شخص دیگری جایگزین می کردند .

استاندار خوزستان تصریح کرد : انقلاب اسلامی، عزت ملی ایران و عزت اسلامی را به ما برگرداند، انقلابی که نتیجه یکصد سال مبارزاتی بود که ابتدا با مفاهیم ملی گرایی و مذهبی در هم آمیخته شده بود ، در دوران مشروطیت به تدریج به سمت ملی گرایی رفت و از قیام سال 42 به اسلام گرایی سوق پیدا کرد . با رهبریت روحانیت راسطین و در راس آن امام راحل و در نهایت در بهمن ماه 57 که در آستانه آن قرار داریم به پیروزی رسیدیم و یکی از دیکتاتورهای خون خواه و جهانی را به تاریخ سپردیم.

وی افزود : انقلاب اسلامی رژیمی را سرنگون کرد که استکبار جهانی با تمام قدرت از آن حمایت می کرد و منافع حیاتی استکبار را تامین می کرد به همین خاطر برای آن ها گران بود .

این مقام مسئول گفت : ابتدا با ترفندها، توطئه ها و فتنه هایی سعی کردند این انقلاب را به شکست بکشانند بعد به تدریج متوجه شدند پایه های این انقلاب در حال استحکام است و بحث حمله به ایران را دنبال کردند که با دفاع هشت ساله ما موفق شدیم دشمن را از خاک خود بیرون کنیم، دشمنی که تمام دنیا از آن حمایت می کرد بعبارتی دیگر می توانیم بگوییم پیروزی در دفاع مقدس تثبیت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود .

خلیلیان بیان کرد : ما به تدریج سیر پیشرفت و توسعه را در کشور شاهد بودیم در حال حاضر براسس ارزیابی های مجامع بین المللی در شاخص های توسعه ملی، کشور ایران در سطح کشورهای با شاخص توسعه بالا قرار دارد . و اگر اکنون به دلیل یک دهه تحریم دچار مشکلاتی هستیم به لطف پروردگار خواهد گذشت همانطور که تحریم ها الان کمرنگ شده است .

استاندار خوزستان اظهار داشت : نظام مقدس جمهوری اسلامی با پشتوانه عمیق در سایه خداوند متعال و رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و اتحاد ملت اهداف خودش را محقق خواهد کرد . و تلاش شبانه روزی دولت مردمی این مشکلات را کاهش می دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد : ما وظیفه مند هستیم که در ابعاد مختلف حماسه ای که در دفاع مقدس شاهد بودیم که حاوی مفاهیم عمیقی است، از طریق هنر هم در نسل فعلی بعنوان یک الگو در سطح ایران ، منطقه و بین المللی و هم اتحاد بین نسلی منتقل کنیم و گسترش دهیم.

وی با اشاره به توسعه کشورها گفت : بخشی از توسعه در هر کشور توسعه فرهنگی است، توسعه اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در هم تنیده هستند به همین خاطر بزرگداشت دفاع مقدس و حماسه مقاومت در سطح منطقه ، مدافعین حرم، شکست نیروهای نیابتی آن ها در سطح منطقه وظیفه هنرمندان ما است .

خلیلیان افزود : باید به گونه ای این ها را منعکس کنیم تا یک الگوی اداره کشور معرفی شوند و این الگو در سطح دنیا به صورت عملی و به کمک هنر معرفی شود .

استاندار خوزستان عنوان کرد : یکی از ابعاد هنر بحث سینما و فیلم است که در این جا جشنواره فیلم کوتاه را شاهد هستیم .

فیلم کوتاه جذاب ترین و موثرترین ابزار در فضای مجازی برای تحت تاثیر قرارداد جوامع

امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اظهار داشت : وظیفه بنیاد حفظ آثار انتقال پیام دفاع مقدس و انتقال واقعیت دفاع مقدس بدون تحریف ، با دقت و حقیقت کامل به نسل جدید و نسل های آینده است.

امیرسرتیپ سهرابی گفت : رسالت بنیاد حفظ آثار ،بازسازی و بازتعریف فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت برای جامعه کنونی و آیندگان است .

این مقام مسئول تصریح کرد : ابزار انتقال این پیام ، استوره سازی برای جهانیان و جهانی شدن فرهنگ دفاع مقدس از طریق ادبیات، هنر، فیلم و آثار مستند فاخر است . آثاری که طعم جهانی و ضاعقه جوانان جهان و جوانان مسلمان را تامین کند ، فاخر باشد و واقعیت درک و فهم عمومی را داشته باشد . و اثار و ارزش های دفاع مقدس است که این ویژگی و ارزش ها را دارند و باید منتشر شوند.

وی افزود : فیلم، فیلم کوتاه، مستند، داستانی، پویانمایی و نماهنگ از مهمترین ابزار و وسیله است که با استفاده از فضای مجازی و فناوری های نوین، امروز می تواند مورد استفاده، بهره برداری و اقبال عمومی خصوصا نسل جوان قرار بگیرد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت : امروزه فیلم کوتاه جذاب ترین و موثرترین ابزار در فضای مجازی برای تحت تاثیر قراردادن جوامع است .

امیرسرتیپ نبی عنوان کرد : یکی از وظایف بنیاد نیازسازی برای ضائقه جوان امروز است تا نسل جوان و جدید نسبت به فرهنگ دفاع مقدس احساس نیاز کند . لذا فیلم کوتاه دفاع مقدس و مقاومت باید این نیازسازی را در ذهن و فکر جوان امروز ایجاد کند .

این مقام مسئول بیان کرد : لازمه ای این نیازسازی تکنیک و استفاده از فناوری ، نوآوری و خلاقیت است و لزوما نیازسازی شفاهی نیست بلکه با زبان هنر است .

وی افزود : مهمترین زبان هنر امروز فیلم و فیلم کوتاه است که این جشنواره در پی رسیدن به هدف نیازسازی و پاسخگویی به نیازها ، الزامات گام دوم انقلاب اسلامی و اجرای تدابیر فرمانده معزز کل قوا است .

جانشین رئیس بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اظهار داشت :فیلم کوتاه دفاع مقدس و مقاومت یعنی نشان دادن همه ی ایثارها، رشادت ها و افتخارات نسل دفاع مقدس به نسل حاضر و آینده با زیباترین شکل و کوتاه ترین زمان ، چرا که ضائقه نسل حاضر این چنین است .

امیرسرتیپ نبی تصریح کرد : فیلم کوتاه دفاع مقدس و مقاومت باید بتواند نماد سازی کند یعنی الگو سازی کند، اجماع سازی ملی ایجاد کند و سوم اینکه اقناع سازی ملی کند و فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت را به شکلی زیبا ارائه بدهد.

این مقام مسئول گفت : سومین جشنواره فیلم کوتاه رسام در مرکز خوزستان برگزار شد که مناسب ترین مکان برای این جشنواره همین سرزمین مقدس است که هزاران شهید گلگون کفن برای کشور ما عزت و افتخار آفریدند و ما هم از اینکه دبیرخانه این جشنواره در خوزستان مستقر شده بسیار خوشحال هستیم .

بدون شلیک یک گلوله می توان فیلم دفاع مقدسی ساخت ولی با همان ارزش ها

انسیه شاه حسینی کارگردان و نماینده هیئت داوران در جشنواره فیلم کوتاه رسام اظهار داشت : یکی از بنیان گذاران جشنواره رسام بنده هستم ، همانطور که از نامش مشخص است رسام گلوله جنگی نبود ولی در جنگ بسیار استفاده می شد، گردان ها که در شب های عملیات گم می شدند با شلیک به آسمان راه را پیدا می کردند که کوتاه بود ولی تاثیرگذار .

شاه حسینی گفت : جشنواره رسام هم دلیل تشکیل و نام گذاری شد یعنی فیلم های کوتاه ولی تاثیرگذار.

وی افزود : خروجی جشنواره باید نمایش ارزش های دفاع مقدس باشد بنابراین به محتوا خیلی اهمیت داده می شود .

نماینده هیئت داوران جشنواره فیلم رسام بیان کرد : از تمام فیلم سازانی که در این راستا کار می کنند استقبال می کنیم و به آن ها در تولید، اکران و جشنواره ها کمک خواهیم کرد و هرکسی طرح و فیلم نامه دارد می تواند به دفتر حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خود مراجعه کند .

انسیه شاه حسینی تصریح کرد : سومین جشنوار فیلم کوتاه رسام نسبت به اهدافی که دنبال می کردیم خوب پیش می رود امام مقداری روند آن کند شده است که وجود دو سال بیماری کرونا باعث این لطمه شده است . و امیدواریم با تخصیص بودجه سرعت بگیرد . با روی کار آمدن دولت جدید خیلی امیدوار هستیم چون دولت قبل تمام بودجه ها را قطع کرده بود اما دولت جدید به شهدا ، اهداف و ارزش های دفاع مقدس توجه دارد .

وی افزود : با ازدیاد بودجه و حمایت های آشکار و نهان که از فیلم سازان می شود جای امیدواری بسیار به آینده رسام است.

نماینده هیئت داوران جشنواره رسام گفت : جشنواره فیلم کوتاه رسام مربوط به سوم خرداد است و باید در خرمشهر برگزار شود امیدواریم که این اتفاق بیفتد و مجدد محل برگزاری آن به خرمشهر همان جایی که آزاد شد برگرددو دبیرخانه آن همچنان در اهواز برقرار باشد . همچنین منطقه آزاد اروند هم مثل سال اول باید پای کار بیاید .

شاه حسینی بیان کرد : امیدوارم فیلم سازهای جوان در راستای ارزش های دفاع مقدس گام بردارند و نباید حتما محدود به جنگ و خاکریز بود بلکه می شود بدون شلیک یک گلوله فیلم دفاع مقدسی ساخت ولی با همان ارزش ها .

گفتنی است در این مراسم از نفرات برتر این جشنواره  خانواده معزز شهدا تجلیل به عمل آمد .

همچنین همزمن با اختتامیه سومین جشنواره فیلم کوتاه رسام از پوستر چهارمین جشنواره نیز رونمایی شد .

 

خبرنگار: معصومه مجدم

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا