مالچ پاشی زندگی مردم خسرج را تضمین کرد

مسئول اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت : مالچ پاشی باعث تثبیت ماسه های روان در عرصه های وسیع شده و زندگی مردم خسرج را تضمین کرده است . 

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، فرزاد امین مسئول اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان ظهر روز چهارشنبه 8 دی ماه در حاشیه مراسم کاشت نهال پویش ایران سرسبز، ایران قوی در منطقه خسرج حمیدیه اظهار کرد : عرصه های وسیع در استان خوزستان است که به شکل تپه های ماسه ای بلند وجود دارند که برای تثبیت آن ها و تبدیل کردنشان به یک فضای سبز و جنگل کاری شده ابتدا باید تثبیت شوند زیرا اگر ابتدا نهال کاری انجام شود ، شن ها یا ماسه های روان با وزش باد حرکت کرده و نهال را درون خود دفن می کند .

امین گفت : از اصول کار برای ایجاد فضای سبز و جنگل، انجام مالچ پاشی است، مالچ پاشی اصطلاحا به پوششی گفته می شود که روی زمین پخش می کنیم تا باعث ثبات زمین شود و از حرکت ماسه های روان جلوگیری کند و می توان آن را به دسته مالچ های نفتی، غیر نفتی و یا حتی پخش بقایای گیاهی تقسیم کرد. و امروزه مالچی به نام پلیمری وجود دارد با پایه های رس و پایه های معدنی.

این مقام مسئول عنوان کرد : متاسفانه تا این لحظه در خوزستان و حتی شاید کشور مالچی که بتواند 3 الی 4 سال دوام بیاورد و عرصه را تثبیت کند تا نهالی که در آن عرصه کاشته می شود به یک قد و قواره و ارتفاع برسد و بتواند از حرکت ماسه جلوگیری کند یا اصطلاحا سرعت وزش باد روی عرصه خاک را کاهش دهد به دست ما نرسیده است .

وی افزود : اکنون حدود دو سال است که به صلاح دید سازمان جنگل ها در خوزستان مالچ پاشی متوقف شده و امیدواریم در دانشگاه ها و مراکز مرتبط بتوانند روی مبحث مالچ کار کرده و مالچی جدیدی تولید کنند که جایگزین مالچ نفتی شود و تثبیت ماسه های روان کما فی السابق ادامه پیدا کند .

مسئول اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد : از دهه 40 تا دو سال پیش بنا به تاییدیه ارگان های رسمی کشور مالچ استفاده شده از نوع نفتی بوده که شاید برخی از اشخاص به وجود آن ایراد بگیرند اما در اصل مالچ نفتی ماده معدنی است که از درون زمین استخراج شده و بعد از اینکه کارش از لحاظ تثبیت ماسه های روان انجام شد به مرور تجزیه می شود .

امین اظهار داشت : در این عرصه بیش از حدود 30 سال مالچ پاشی انجام شده و تبدیل به جنگل شده است و دیگر آثاری از مالچ دیده نمی شود و اگر در منطقه بررسی میدانی به لحاظ اجتماعی انجام شود مشخص می شود که هیچ کدام از اهالی از مالچ پاشی گله مند نیستند کما اینکه منابع بسیاری نیز عاید آن ها شده است .

وی با اشاره به منافع ایجاد شده از مالچ پاشی برای اهالی منطقه گفت : مالچ پاشی باعث تثبیت اراضی کشاورزی شده و اگر این مالچ پاشی و جنگل کاری نبود قطعا ماسه های روان عمده اراضی کشاورزی آن ها را اشغال می کرد و امکان کشاورزی وجود نداشت . از دیگر منافع مالچ پاشی تثبیت اسکان مردم منطقه بوده طوری که قبل از دهه 40 افراد قدیمی بارها جا به جا شده بودند زیرا ماسه کل روستا را پوشانده و خانه ها از ماسه های روان پر شده بود اما اکنون به راحتی در منطقه ساکن شده و زندگی آن ها در منطقه تضمین شده است .

مالچ پاشی غیر از خیر و استفاده برای مردم خسرج چیزی نداشت

در ادامه منصور سلطانی از اهالی روستای علاونه خسرج بیان کرد : در زمان قدیم این منطقه کاملا بیابان بود با تپه های شنی و متحرک که با ورود منابع طبیعی و فضل خداوند، بعد از انجام مالچ پاشی این تپه ها تثبیت شدند.

وی گفت : یکسال بعد از مالچ پاشی در منطقه درختکاری انجام شد و درخت ها به خوبی رشد کردند و زمین های منطقه دیگر متحرک نیستند.

سلطانی افزود : دامدارهایی که در بیابان زندگی می کنند به راحتی از این منطقه زندگی می کنند زیرا هم با وجود درختان سایه ایجاد شده و دیگر اینکه به دلیل رطوبت علف های بیشتری زیر درختان سبز می شود .

منصور سلطانی اظهار کرد : مالچ پاشی، مردم منطقه را از طوفان و گردو غبار راحت کرد  و با بوجود آمدن فضای جنگلی و تغییر هوا به راحتی از مسیرهای جاده ای وسط جنگل استفاده می کنند ، عشایر برای کشاورزی از فضا بخوبی و راحتی استفاده می کنند.

وی در پایان گفت :  مردم روستا و اطراف شهر در روزهای تعطیل برای تفریح و استراحت به این منطقه می آیند و از فضای ایجاد شده استفاده می کنند. و مالچ پاشی غیر از خیر و استفاده برای مردم منطقه چیزی نداشته است .

خبرنگار: معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا