صنعت چاپ ضررده نیست

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت : صنعت چاپ ضررده نیست و هرکس در این صنعت سرمایه گذاری کرده خصوصا در استان خوزستان، بازدهی خوبی داشته است

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، همایش تجلیل از فعالان صنعت چاپ و نشر خوزستان روز سه شنبه (25 آبان ماه ) در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد .

مرتضی جمشیدی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: صنعت چاپ یک صنعت بزرگ و با اهمیتی است که در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان در بین پنج صنعت اول جهان می باشد که طبق آمار تا سال 2025 هجمه بازار چاپ ، صنعت و بسته بندی در دنیا هزار و 200 میلیارد دلار ، در غرب آسیا 70 میلیارد دلار و سهم ایران تنها 3 میلیارد دلار است که این نیز جای تاسف دارد .

جمشیدی گفت : طی چند سال اخیر کشور ما در صنعت چاپ جایگاه خوبی ندارد که این مسئله باید بررسی شود و البته شرایط تحریم، کرونا، مالیات های بر ارزش افزوده و … تاثیر مستقیم بر این مسئله دارند .

وی در ادامه افزود : از مشکلات دیگر چاپخانه ها در دو سه سال اخیر این است که سازمان ها، ادارات دولتی و شرکت ها اعتباراتی که برای این بخش تخصیص داده شده را کاهش داده و سفارش های چاپی را کم کرده اند که در درآمدزایی ناشران و چاپخانه ها تاثیر داشته است .

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد : با وجود تمام مشکلات صنعت چاپ ضررده نیست و هرکس در این صنعت سرمایه گذاری کرده خصوصا در استان خوزستان، بازدهی خوبی داشته است و خوزستان جز معدود استان هایی است که واحدهای چاپی آن تعطیل نشده که این نشانه عشق و علاقه چاپخانه داران است .

جمشیدی گفت : صنعت چاپ از حالت سنتی به سمت تکنولوژی و دیجیتال رفته و نباید از این موضوع غافل شویم که استفاده از ظرفیت های کشورهای همسایه همچو عراق می تواند کمک در پیشرفت این صنعت داشته باشد .

وی با اشاره به حوزه نشر اعلام کرد : در این بخش خوشبختانه خوزستان وضعیت خوبی دارد و هر ساله جز 10 استان برتر نشر کتاب است .

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار داشت : تفیض اختیار صدور مجوز کتاب به اداره کل از اتفاقات خوبی بود که در حوزه نشر رخ داد و خوزستان جز ده استانی بود که این تفیض اختیار به ان داده شد تا صدور مجوز کتاب از حدود سه ماه به بازه زمانی یک روز تا یک هفته کاهش یابد .

جمشیدی با اشاره به حمایت از نویسندگان گفت : با وجود اینکه اداره کل بودجه ی چندانی در این خصوص ندارد اما هر ساله حمایت از نویسندگان با خرید کتاب توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود .

وی در پایان عنوان کرد :اداره کل  با اجرای طرح هایی مثل بهارانه، تابستانه و پاییزه در راستای حمایت از کتاب فروشی ها گام برداشته است .

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا