کاهش ۴۰ درصدی مرگ و میر همزمان با واکسیناسیون کرونا / افزایش بار مراجعین به مراکز نمونه گیری در ۴۸ ساعت گذشته

رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های پیشگیری از بیماری کرونا در مناطق مرکزی شهر ۷۰ درصد، در حواشی ۲۰-۲۵% و متوسط رعایت این دستورالعمل ها زیر ۵۰% است، این در حالی است در برهه هایی از زمان رعایت این دستورالعمل ها به بالای ۹۰ % هم رسیده بود.

به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت غرب اهواز، دکتر مهران احمدی بلوطکی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز دوشنبه شب ۴ تیرماه در «برنامه سلامت خونه» از شبکه استانی خوزستان به تشریح وضعیت بیماریابی و واکسیناسیون در حوزه غرب اهواز پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تقریبا ۱۸ ماه از اپیدمی کرونا در کشور گذشته است، تصریح کرد: در ماه های نخست و پیک های اول و دوم شناخت ما از بیماری ابتدایی بوده و با چالش ها و مشکلات فراوانی روبرو بودیم ارزیابی فرآیند ها و تصحیح مشکلات زمان برد اما در نهایت در بحث مراقبت ها، ارائه طربق و پروتکل های بهداشتی به مرحله ای رسیدیم که هم اکنون توانسته ایم سه فرآیند نمونه گیری، بیماریابی فعال و واکسیناسیون را همزمان اجرا کنیم.

احمدی افزود: در چند روز گذشته بار مراجعات شدت بیشتری گرفته است و آمار مراجعین ما ۲۲% افزایش یافته است، از طرفی با پوشش خوب واکسیناسیون سالمندان، کاهش آمار مرگ و میر را تا ۴۰% نسبت به هفته های پیشین داشتیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از تسریع واکسیناسیون که پیامد آن کاهش مرگ و میر بوده است، عنوان داشت: پاندمی ها در جوامع ۵-۳ سال ماندگار خواهند بود و مردم ما باید در طول این مدت فرهنگ درست زندگی کردن در کنار این بیماری را یاد بگیرند، در این مسیر وظیفه ما ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است اما عامه مردم  نقش بسیار مهمی در پیشگیری از این بیماری دارند.

احمدی اظهار داشت: رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های پیشگیری از بیماری کرونا در مناطق مرکزی شهر ۷۰ درصد، در حواشی ۲۰-۲۵% و متوسط رعایت این دستورالعملها زیر ۵۰% است این در حالی است در برهه هایی از زمان رعایت این دستورالعملها به بالای ۹۰ % هم رسیده بود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: طی یک ماه گذشته  به طور متوسط روزانه بین ۳۰۰-۲۰۰ مورد مراجعه در بخش سرپایی در مراکز نمونه گیری کرونا در حوزه غرب اهواز داشتیم که در ۴۸ ساعت گذشته متأسفانه قریب به ۷۰۰  مورد مراجعه افزایش یافته است.

وی افزود: ۵۲% عامل بیماری تجمعات خانوادگی است و در اولویت های دیگر دورهمی های غیر ضروری و مراسمات خانوادگی قرار دارد.

احمدی ادامه داد: در ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۰ «سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس ۲ (SARS-CoV-۲) را به عنوان نام ویروس جدیدی اعلام کردند. این نام به این دلیل انتخاب شده است که این ویروس از نظر ژنتیکی به ویروس کرونا سارس SARS که در سال ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد، مربوط می‌شد، در حال حاضر ۴ گونه جهش یافته به نام‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا وجود دارد، نوع انگلیسی «آلفا»، نوع آفریقای جنوبی «بتا»، نوع برزیلی «گاما» و نوع هندی نیز دلتا نامگذاری شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه رسالت بهداشت آموزش می باشد، عنوان داشت: با توجه به اینکه هم اکنون در مراکز ما علاوه بر ارائه خدمات روتین مراقبتی بهداشتی کار نمونه گیری و بیماریابی کرونا در حال انجام است، با راه اندازی پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون سعی در اختصاص فضای مناسب تری برای ارائه خدمات گسترده تر به مردم عزیزمان داریم.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در پایان گفت: هم اکنون علاوه بر اینکه کار نمونه گیری کرونا در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت ما در حال انجام است، پنج مرکز منتخب برای ارائه خدمات بیماریابی کرونا اختصاص داده شده است و همچنین چهار پایگاه تجمیعی واکسیناسیون در حوزه غرب اهواز خدمات تزریق واکسن را به صورت جداگانه ارائه می دهند.

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا