جلوگیری 99 درصدی از مرگ با واکسیناسیون

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت : تنها خاصیت واکسن کرونا این است که 99 درصد از مرگ جلوگیری می کند .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیرت نو،  رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در جلسه ای که روز دوشنبه (21 تیرماه ) با اصحاب رسانه و میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد اظهار کرد : هر ویروس زمانی که در یک جامعه تداوم پیدا کند فرصت پیدا می کند تا جهش یابد و در ساختار ژنتیکی آن ها تغییراتی ایجاد می شود . زمانی که بیماری کرونا بوجود آمد اول سوش ووهان بود، بعد از آن آلفا یا انگلیسی ، آفریقایی یا دتا ، برزیلی (گاما) و اکنون نیز هندی یا دلتا است  .

سید محمد علوی گفت : اکنون سوش غالب در دنیا کرونای دلتا شده و این نوع ویروس بر اساس تغییرات ژنتیکی که در آن ایجاد شده است تفاوتش عمدتا در راه انتقال است . بطوری که این ویروس سرعت انتقال و سرایتش از یک بیمار به بیمار دیگر نسبت به کرونای انگلیسی 140 تا 160 درصد افزایش دارد .

وی در خصوص دومین تفاوت این بیماری اعلام کرد : دوره نهفتگی کوتاهی دارد ،از زمانی که ویروس وارد بدن می شود تا اولین علائم بالینی ایجاد شود یعنی سریعتر بیمار را به حالت بالینی و بستری می کشاند .

رئیس مرکز بهداشت خوزستان شباهت آن به سرماخوردگی را از دیگر تفاوت هایش خواند و اظهار کرد : آبریزش بینی از علائم محسوس است و حس چشایی و بویایی کمتر در این مشاهده می شود بنابراین به محض اینکه آبریزش بینی پیدا کردند و هرگونه علائم مشکوک به سرماخوردگی داشتند باید کرونا فرض شود تا خلاف آن ثابت شود پس سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند .

علوی با اشاره به تمایل این نوع ویروس به بچه ها گفت : این موضوع اهمیت دارد که به خانواده ها گوشزد کنیم اگر این نوع ویروس وارد خانواده ها شد همه به آن مبتلا می شوند پس دقت کنند که تماس های خارج از خانه را کنترل کنند .

این مقام مسئول در خصوص شناخت مردم از بیماری بیان کرد : متاسفانه بعد از گذشت ۱۷ ماه از اپیدمی کرونا، هنوز عده ای از مردم این بیماری را به خوبی نمی‌شناسند و سواد سلامت مردم در این زمینه بالا نرفته است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مقاومت ویروس نوع دلتا به واکسن اظهار کرد : کرونا نوع دلتا نسبت به واکسن مقاوم بوده بنابراین که افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند احتمال درگیری مجدد آن ها وجود دارد .

علوی افزود : زدن واکسن نشانه این نیست که به کرونا مبتلا نمی شوند پس لازم است همچنان پروتکل ها را رعایت کنند و تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت این ویروس را ریشه کن اعلام نکرده و خطراتش را متذکر می شود باید بدانیم علیرغم پوشش بالای واکسیناسیون باید پروتکل ها را رعایت کنیم .

این مقام مسئول عنوان کرد : در استان ما مهمترین جای شناخته شده کانون های انتقال خانواده ها و دورهمی های خانوادگی شناسایی شده که بیش از نیمی از انتقال و سرایت در این بخش صورت گرفته است و تنها راهکار ما آموزش بهداشت است و اگر خانواده ها را به این اغنا برسانیم که هر دورهمی می تواند باعث بیماری شود قطعا خودشان دورهمی ها را کنسل خواهند کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص دیگر راه های انتقال بیان کرد : ترددهای درون شهری و برون شهری، برگزاری مراسمات عروسی و عزاداری، اماکن عمومی اعم از ادارات، بانکها ، نانوایی، اغذیه فروشی ها و .. از دیگر موارد راه های انتقال بیماری هستند که باید به آن ها توجه شود

علوی با اشاره به اینکه استان خوزستان ویژگی خاصی دارد گفت : اکنون خوزستان قطب اقتصادی و کشاورزی کشور است و این نیز سبب می شود یکسری الزامات در این زمینه انجام شود . از طرفی ما استانی هستیم با شرایط اقلیمی متفاوت ضمن اینکه این تفاوت ها فرصت خوبی هستند اما در زمان کرونا باعث بروز مشکل می شوند .

وی تنوع فرهنگی را از دیگر تفاوت های استان خواند و بیان کرد : این تفاوت در شرایط عادی برای همه فرصت و نعمت است و برای خوزستان مثبت اما در شرایط کرونا نیز مشکل آفرین است .

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه هیچ استانی مثل خوزستان شامل سه نوع مرز زمینی، دریایی و هوایی نیست اظهار کرد : اگر دولت و حاکمیت به این تفاوت ها توجه نکنند باعث می شود درگیری در استان ما بیشتر شود و اگر صحبت از پوشش واکسیناسیون می شود باید درصد بیشتری را به خوزستان اختصاص دهند و مثل سایر استان ها به آن نگاه نکنند .

علوی گفت : وزیر بهداشت گفته اند در مناطق مرزی سهم بیشتری واکسن در نظر می گیریم که انتظار داریم این نیز زودتر عملی شود .

وی در خصوص راهبردهای مقابله با کرونا تصریح کرد : آموزش سلامت ، واکسیناسون، رعایت پروتکل ها ، شناسایی بیماری در مراحل اولیه و کنترل آن ، محدودیت های اعمال شده در شرایط خاص در درون شهر، مبادی ورودی و مرزها مواردی است که باید به آنها توجه شود .

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اموزش سلامت را شامل سه بخش خواند و گفت : سلامت جسمانی یعنی آگاهی آن ها در خصوص بیماری بالا برود  ، سواد معنوی یعنی بالا بردن مسئولیت پذیری بطوری که بگویند من بیمار نشوم برای اینکه دیگران بیمار نشوند و مورد دگیر سواد رسانه است که همه در این بخش ضعیف هستیم بطوری که تا یک کلیپ یا مطلب به دستشان می رسد بدون توجه به منبع، محتوا و اثراتش بر مردم آن را منتشر می کنند و نا امیدی را با اخبار منفی رواج می دهند که باعث می شود سیستم ایمنی آنها بهم بریزد چون استرس ام المرض بدن است .

علوی در ادامه اظهار کرد : حدود 44 درصد مردم استان باوری به واکسیناسیون نداشتند و بعد از انجام کار فرهنگی باورهای غلط مردم در باره واکسن 10 درصد کاهش پیدا کرد .

وی اعلام کرد : اکنون کشور ارمنستان 1.7 درصد واکسیناسیون را در کشور خودش پوشش داده زیرا مردمش اعتقادی به واکسن ندارند و واکسن های مانده را با هزینه برای مردم دیگر کشورها استفاده می کند و گفته اند برای کسانی واکسن تزریق می کنند که 10 روز اقامت ارمنستان داشته باشند و مردم بدون آگاهی توجه شان به این سمت جلب شده است .

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد : در خوزستان سه موج را گذرانده ایم موج اول 117 روز ، موج دوم 105 روز و موج سوم که همچنان در آن به سر می بریم . در موج اول از هر 100 نفر 23 مورد بستری و فوت می شدند اما الان این عدد به 12 رسیده چون هم تجربه در درمان بیشتر شده و هم مراقبت بیشتر و واکسیناسون نیز انجام شده است .

علوی در خصوص واکسن کرونا گفت : تنها خاصیت این واکسن این است که 99 درصد از مرگ جلوگیری می کند . از طرفی حدود 12.6 درصد کل عفونت ها در افراد بالای 60 سال رخ می دهد ولی بیش از 80 درصد مرگ و میرها در همین رده سنی است و اگر بتوانیم این افراد را واکسینه کنیم جلوی 80 درصد مرگ را گرفته ایم این برای کنترل بیماری کافی نیست اما برای کاهش مرگ و میرها بسیار اثربخش است .

وی در ادامه افزود : حدود 91 روز در پیک بیماری بودیم روزی متوسط 27 تا مرگ داشتیم اما اکنون به روزی 4 مرگ در استان رسیده ایم .

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه متوسط میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان حدود ۶۰ درصد بوده که بسیار پایین است گفت: در برخی از شهرستان های استان میزان رعایت پروتکل ها ۴۵ درصد است در حالی که میزان مطلوب ما ۹۵ درصد می باشد که مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

علوی در پایان گفت : تعداد مراسم و گردهمایی بزرگ در برخی شهرها بسیار زیاد است از 27 اسفند تا 16 تیرماه اندیمشک با 120 گردهمایی و ایذه با 118 گردهمایی بالاترین برگزاری را داشته اند .

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا