توسط متخصصان نیروگاه رامین اهواز صورت پذیرفت صرفه جویی ۹۰۰ هزار دلاری نیروگاه رامین اهواز با تصفیه روغن سیستم کنترل توربین

متخصصان نیروگاه رامین اهواز با تکیه بر دانش و خلاقیت خود موفق به تصفیه روغن فسفات استر سیستم کنترل توربین های نيروگاه رامين و صرفه جویی 900 هزار دلاری شدند.

به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو به نقل از روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز: خلیل محمدی مدیرعامل نیروگاه رامین با اعلام این خبر گفت: سیستم کنترل توربین های ۳۰۵ و ۳۱۵ مگاواتی نیروگاه رامین از تجهیزات حساس و مهم واحدهای تولید برق است که وظیفه کنترل و انتقال فرمان های صادر شده به والو های هدایت بخار به استیج های مختلف توربین را بعهده داشته و نقش مهمی در پایداری تولید واحد دارد.

وی افزود : روغن مورد استفاده این سیستم از نوع فسفات استر مقاوم در برابر آتش است. عدم تامین روغن مورد نیاز سیستم کنترل توربین بدلیل تحریمهای سالهای اخیر، ممنوعیت خرید روغن خارجی و همچنین افزایش چشمگیر قیمت روغن تولید داخل، نیروگاه را دچار چالشهای متعددی نموده که این موضوع باعث اخلال در بهره برداری پایدار از واحدهای تولید برق شده است. مدیر عامل نیروگاه رامین اظهار داشت: متخصصان نیروگاه رامین همانند بسیاری از چالشهای دیگر، از این محدودیت ها نا امید نشده و همواره سعی می نمایند با تکیه بر دانش و تجربه ارزشمند خود در جهت رفع مشکلات پیش رو و ایجاد راهکاری کاربردی گام بردارند.

محمدی با اشاره به نام گذاری سال 1400 به سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زداییها از سوی مقام معظم رهبری و لزوم تحقق سیساستهای اقتصاد مقاومتی ادامه داد: خوشبختانه عزم جدی این تلاشگران این بار نیز با ساخت دستگاه تصفیه فیزیکی و شیمیایی روغن سیستم کنترل توربین به کمک پتانسیل و توان فنی موجود در نیروگاه و تامین برخی تجهیزات لازم از تامین کنندگان داخلی به منصه ظهور رسید و هم اکنون میتوانیم روغن های فسفات استر کارکرده را با استفاده از این دستگاه تصفیه نموده و مجددا مورد استفاده قرار دهیم.

محمدی با اشاره به مشکلات تامین بموقع روغن و همچنین قیمت هنگفت روغن های داخلی و خارجی ، از اجرای عملیات تصفیه فیزیکی و شیمیایی ۶۰ بشکه 208 لیتری روغن فسفات استر توسط متخصصان نیروگاه رامین با استفاده از دستگاه طراحی و ساخته شده در نیروگاه خبر داد.

مدیرعامل نیروگاه رامین صرفه جویی ریالی از محل تصفیه این ۶۰ بشکه روغن را حدود ۱۲ میلیارد تومان جهت خرید روغن داخلی و ۹۰۰ هزار دلاری (معادل ۲۱ میلیارد تومان) جهت خرید روغن خارجی عنوان نمود.

نوید نمکی شوشتری سرپرست گروه مهندسی شیمی و بخار نیروگاه رامین نیز به تشریح فرآیند تصفیه این روغن حساس پرداخت و اظهار داشت: روغن سیستم های کنترل توربین نیروگاه رامین از نوع سنتتیک تری زایلیل فسفات و مقاوم در برابر آتش است. روغن های کارکرده موجود در نیروگاه با توجه به بالا بودن عدد اسیدی و نامطلوب بودن سطح تمیزی امکان استفاده مجدد را نداشتند. و این موضوع با توجه به چالش های تامین روغن نو همواره از دغدغه های فنی نیروگاه رامین بوده است. نمکی شوشتری مهمترین اقدامات انجام شده در فرآیند تصفیه این روغن را شناسایی،‌ جدا سازی و گزینش بشکه های روغن مستعمل قابل تصفیه، فیلتراسیون اولیه روغن با استفاده از مدیای 5 میکرون استینلس استیل، تصفیه رزینی بمنظور کاهش عدد اسیدی و همچنین طراحی و ساخت دستگاه تصفیه فیزیکی و شیمیایی با قابلیت بهبود قابل توجه سطح تمیزی و رطوبت زدائی از روغن تحت خلاء ، جهت تصفیه نهایی روغن فسفات استر تا حدود استاندارد قابل قبول عنوان نمود.

وی گفت: در آینده نیز با استفاده از دستگاه ساخته شده در نیروگاه و بواسطه انجام تصفیه فیزیکی و شیمیایی روغن سیستم های کنترل واحد ها و کاهش آلودگی و عدد اسیدی میتوان زمان طول عمر مفید این نوع روغن ها را تا حدود 3 تا 5 برابر افزایش داد. نمکی شوشتری در ادامه افزود : هر یک از شش واحد نیروگاه رامین از ۵۵۰۰ لیتر روغن فسفات استر به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان روغن داخلی و یا معادل ۹میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان روغن خارجی استفاده می کند و این درحالی است که زین پس با صرف هزینه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان میتوان روغن هر واحد را تصفیه کرد.
لازم به ذکر است نیروگاه رامین اهواز با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت ۱۸۵۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه بخاری کشور است و نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز استان خوزستان و همچنین پشتیبانی از شبکه سراسری برق کشور ایفا می کند.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا