7 هزار  و 500 میلیارد تومان بودجه شهرداری اهواز در سال 1401

شهردار اهواز گفت : هفت هزار و 500 میلیارد تومان برای بودجه سال 1401 پیش بینی شده است .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، جلسه ارائه بودجه سال 1401 شهرداری اهواز عصر روز چهارشنبه 29 دی ماه با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اهواز، شهردار اهواز، معاونین شهرداری اهواز و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات شورای اسلامی اهواز برگزار شد .

رضا امینی شهردار اهواز اظهار کرد : شهر اهواز در استان خوزستان سابقه درخشان تاریخی و عبور پرافتخار از گردنه های صعب العبور در ادوار مختلف تاریخی را در کارنامه و تاریخ درخشان خود دارد و همین موضوع تکلیف ما را سنگین تر می کند که بتوانیم شئونات شهر را برای مردم ساکن اهواز رعایت و ارتقا بدهیم .

امینی بیان کرد : از سوی اهواز به عنوان مرکز استان استراتژیک و راهبری خوزستان از حیث حساسیت هایی که در حوزه بین المللی و در بخش داخلی تکلیف مضاعفی داریم تا آنچه را در شان استان زرخیز وسرافراز خوزستان است ادا کنیم .

وی افزود : از روز ورود به شهرداری اهواز تلاش کردیم نقاط آسیب زا، آسیب پذیر و آسیب دیده اهواز را شناسایی کنیم و در قالب برنامه ی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت خواسته ها و نیازهای مردم را رفع نماییم .

این مقام مسئول گفت : انبوه مسائل و مواردی که در شهر وجود دارد مطابق با ظرفیت هایی که به عنوان فرصت در اختیار مدیران شهری است آینده روشنی را نوید خواهد داد و مردم اهواز را نیز نوید می دهم که شورای شهر اهواز با صددرصد برنامه ها موافقت کردند و اگرچه به ظاهر خروجی نداشته یا کمتر باشد اما در آینده نزدیک خروجی های ظاهری ، تغییرات زیرساختی و اصلاحات فرآیندی در برنامه بلند مدت خواهیم دید .

شهردار اهواز با اشاره به بودجه سال 1401 اظهار داشت : مراحل تدوین برنامه در سال 1401 اهواز در بخش هایی حائز اهمیت است که باید در این حوزه تلاش شود تا با هم افزایی و همدلی بتوانیم به طور موثر و هماهنگ در تحقق این موضوع نقش آفرینی داشته باشیم.

امینی در ادامه افزود : شروع فرآیند برنامه و بودجه از 28 مهرماه بعد از شروع فعالیتم در شهرداری اهواز آغاز شد و تا امروز که به عنوان لایحه تقدیم شورای شهر شد، ادامه داشته است که در صد جلسه با مشارکت 151 نفر و صرف 3 هزار و 36 ساعت کار کارشناسی و مدیریتی تهیه و تنظیم شد .

این مقام مسئول تصریح کرد : مشارکت ذینفعان شامل اعضای شورای شهر به نمایندگی مردم، معاونت ها ، مدیریت ها و سازمان های شهرداری می باشد .

وی با اشاره با ویژگی های فرایندهای جمعی گفت : برخی موضوعات برای اولین بار در ردیف بودجه شهرداری پیش بینی شده است که امیدواریم منشا خیر باشد .

شهردار اهواز بیان کرد : بر اتمام پروژه های نیمه تمام و استفاده از ظرفیت درآمدهای سیاستی مانند مشارکت بخش خصوصی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری تمرکز شده است. متاسفانه تاکنون موانع متعددی پیش رو بوده که با اقدامات انجام شده، امیدواریم شاهد استفاده از این منابع باشیم .

امینی حرکت به سمت تقدم بررسی و تصویب پروژه ها قبل از تخصیص منابع را از دیگر موارد خاص بودجه خواند و گفت : سهم مناطق، معاونت و حوزه هفت گانه فعالیت شهری مورد توجه قرار گرفته تا بتوانیم تخصیص اعتبار را با اولویت بندی انجام دهیم که با انباشت بدهی در سنوات آتی مواجه نباشیم .

وی افزود : افزایش سهم مشارکت بخش خصوصی در توسعه شهر با سرمایه گذاری پروژه های مشارکتی از خواص این فرآیند است.

این مقام مسئول اظهار داشت : برای اولین بار است که بودجه ای به صورت یکپارچه شامل ستاد، مناطق، سازمان ها و معاونت ها تقدیم شورای اسلامی شهر می شود که یک رویکرد جدید است تا با هماهنگی بیشتر بتوانیم مدیریت منابع و مصارف را در یک سطح و یک چشم انداز مشخص ببینیم برای اینکه فعالیت ها و پروژه ها با کیفیت بیشتر و سریعتر به ثمر بنشیند .

شهردار اهواز با اشاره به  انجام ظرفیت سنجی منابع بودجه  گفت :  این ویژگی برای این است تا اعتباراتی پیش بینی نکنیم که محقق نشود زیرا در بودجه امسال شاهد این اتفاق نامبارک بودیم و اعتبارات جاری و عمرانی نسبت منطقی با هم نداشته و مانعی برای اجرای پروژه های عمرانی شهرداری شده است .

امینی تصریح کرد : برای اینکه بتوانیم عدد خروجی در هزینه جاری را پوشش بدهیم مجبور هستیم سهم عمرانی را بالا ببریم .

این مقام مسئول در خصوص اولویت های برنامه و بودجه سال 1401عنوان کرد : کاهش آلاینده ها و افزایش کیفیت محیط زیست اولین اولویت برنامه است .

وی افزود : دومین اولویت ، توسعه حمل ونقل عمومی است . اهواز از شبکه معابر ارزشمندی برخوردار است اگرچه امروز به دلیل وسعت معابر و عریض بودن ، این معابر تبدیل به تهدید شده اند به طوری که با وجود نوارهای فضای سبز و پیاده روهای عریض و بلااستفاده در حاشیه شهر تبدیل به انبار واحد های صنفی تجاری شده اند و سبب شده اند تا کارکرد معابر اهواز منطقی نباشد .

شهردار اهواز گفت : در حوزه حمل و نقل شهری می توانیم خطوط اتوبوس تند که مرسوم به BRT است را در شهر تعبیه کنیم . اگر بتوانیم منابع و سرمایه های دولتی را با رفع اشکالات حقوقی و جذب سرمایه گذار، برطرف کنیم با پرداخت 50 درصد اصل و سود این تعهدات می توانیم جذب کنیم و وضعیت اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل شهری متفاوت تر از قبل داشته باشیم.

امینی با اشاره به توسعه فضای سبز عنوان کرد : این سومین اولویت با رویکرد افزایش فضای سبز تفرجگاهی است . وضعیت فضای سبز اهواز مطلوب این شهر نیست ، مشاهده فضاهای شکیل و زیبا توسط بخش حاکمیت یا نهادهای غیردولتی بسیار زیبا و درخور در برخی نقاط اهواز نشان می دهد شرایط آب و هوایی نمی تواند دلیلی برای شرایط موجود وضعیت فضای سبز باشد بنابراین باید دنبال دلایل مدیریتی باشیم .

این مقام مسئول چهارمین اولویت را توسعه زیرساخت های گردشگری با مشارکت بخش خصوصی دانست و اظهار کرد : مهمترین عنصر توسعه و موهبت خدادادی در شرایط اقلیمی و جغرافیایی اهواز رودخانه مهم و اثرگذار کارون است که به تنهایی می توان عامل جذب گردشگری داخلی و خارجی برای شهر اهواز باشد . اگرچه اقدامات ارزشمندی دراین خصوص انجام شده اما به هیچ وجه پاسخگوی نیاز شهر نبوده و نیست، به طور ویژه در تلاش هستیم با تحقق درآمدها این اولیت نیز محقق شود .

وی افزود : افزایش برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با رویکرد افزایش سرزندگی در مکان های هویتی اولویت پنجم است . اهوازهم به لحاظ فضای ورزشی روباز ، فرهنگسرا و سرای محله در شرایط خوبی قرار دارد اما با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم بنابراین باید بتوانیم با تدوین فرآیندها ، حمایت بخش خصوصی ،راهنمایی شورای شهر و شناسایی نقاط حساس و همراهی مردم در حفظ، نگهداری و توسعه این فضاها گام برداریم .

شهردار اهواز بیان کرد : بودجه سال 1401 شهردار اهواز 7 هزار و 500 میلیارد تومان پیش بینی شده است که شامل درآمدهای اختصاصی از عوارض عمومی به مبلغ 3 هزار و 600 میلیارد تومان، 90 میلیارد تومان درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی، 106 میلیارد و 800 میلیون تومان از خدمات و موسسات انتفاعی شهرداری اهواز، 617 میلیارد تومان درآمدهای حاصل از وجوه و املاک شهرداری، صدو 27 میلیارد تومان کمک های دولتی است که انشاالله بتوانیم منابع بیشتری از دولت تامین کنیم، 300 و هفتاد میلیارد تومان کمک های اهدایی و دارایی ها می باشد که در نهایت جمع کل منابع درآمدی 4 هزار و 930 میلیارد تومان می باشد.

امینی بخش منابعی بودجه شهرداری را 7 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : جمع منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای 604 میلیارد تومان، جمع منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی یک هزار و 500 میلیارد تومان می باشد و در نهایت جمع کل منابع 7 هزار و 33 میلیارد تومان می باشد به علاوه اینکه یک هزار و 200 میلیارد تومان منابع سازمان ها و موسسات است که در مجموع 8 هزار و 233 میلیارد تومان می شود . ازاین میزان حدود 740 میلیارد تومان تکرار موارد در شهرداری و سازمان ها بوده که از مبلغ کل کسر می شود .

این مقام مسئول با اشاره به بودجه مصرفی تصریح کرد : در کالبد و شهرسازی 376 میلیارد تومان، محیط زیست و خدمات شهری هزار و 980 میلیارد تومان، حوزه ایمنی و مدیریت بحران 213 میلیارد تومان، حمل و نقل و ترافیک دو هزار و 400 میلیارد تومان، حوزه خدمات مدیریت یک هزار و 600 میلیارد تومان، بخش خدمات فرهنگی و اجتماعی 200 میلیارد تومان هزینه می شود که جمع هزینه ها  6 هزار و 800 میلیارد تومان می باشد .

وی افزود : پرداخت دیون گذشته شهرداری بخشی است که برای اولین بار در بودجه پیش بینی شده است که میزان 200 میلیارد تومان پیش بینی شده تا بتوانیم بدهی های گذشته شهرداری را پرداخت کنیم و در سال های آینده این میزان نیز تغییر خواهد کرد . برای اینکه شهرداری از دیون خارج شود و اعتبار آن برگردد و با ظرفیت پیمانکاران و سرمایه گزاران بتوانیم فعالیت های بیشتر و با کیفیت بهتری داشته باشیم .

شهردار اهواز بیان کرد : در بخش درآمدها و هزینه ها دو رویکرد متفاوت نسبت به سال های قبل داریم به گونه ای که در سال های قبل سازمان ها رقم هایی را به عنوان هزینه جاری در بودجه پیش بینی می کردند و بقیه اقدامات را تحت عنوان پروژه های نیابتی به نیابت از شهرداری انجام می دادند و شهرداری مکلف به پرداخت هزینه آن می شد که در سال آینده دیگر پروژه نیابتی نخواهیم داشت و هر منطقه از لحاظ درآمد و هزینه مستقل عمل می کنند .

رضا امینی در پایان گفت : صد در صد عدالت نیست ،برای اینکه بتوانیم فاصله بین محلات ضعیف، نیمه برخوردار و برخوردار را کم کنیم این نیست که از محلات برخوردار غافل شویم و به سمت محلات غیر برخوردار برویم .

 

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا