گفت و گو با دکتر سعید طاهر خانی پژوهشگر ،مدرس دانشگاه و کارآفرین
به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو؛ در شرایط فعلی توصیه میکنم از محصولات بهداشتی و آرایشی ایرانی استفاده کنید.
لطفاً از سوابق تحصیلی و فعالیت های شغلی خودتان خیلی کوتاه برای خوانندگان رسانه توضیح بفرمایید؟
عرض سلام خدمت مخاطبین رسانه و سپاس از دعوت شما سعید طاهر خانی هستم دکتری رشته شیمی آلی دارم ، مدرس دانشگاه هستم به تحقیق و تدریس علاقه فراوانی دارم مدتی در حوزه تحقیق و توسعه فعالیت داشتم و از چند سال پیش در تولید محصولات شیمیایی(اعم از شوینده,مراقبتی و بهداشتی مشغول فعالیت هستم در حال حاضر بیشتر زمان من صرف کار روی فرمول های مراقبتی پوست و مو شده است.
آقای دکترچطور به فکر کارآفرینی افتادید ؟و مهمترین چالشی که در حال حاضر با آن روبه رو هستید چیست ؟
با توجه به نیاز جامعه به ایجاداشتغال تصمیم گرفتم کار آفرینی انجام بدهم البته نوآوری در تولید همواره برای من جذاب بوده فکر میکنم دنیای رشته شیمی و فرمولاسیون و تولید بسیار دنیای اسرار امیزی هست …
تولید در ایران یعنی چالش چون تحریم هستیم و متاسفانه شرایط برای برخی هموار هست ..
ادارات برای گرفتن مجوزها همکاری نمی کنند دولت از کارآفرینان حمایت لازم را انجام نمیدهد و مهمترین چالش هم فروش محصولات در این شرایط است.
آیا تفاوت جسمانی شما در راه کارآفرینی مانع خاصی بوده ؟
تفاوت جسمانی بنده نه تنها در تولید بلکه اجازه ندادم در هیچ جایی مانع ایجاد کنم چون اصلا مسئله مهمی نیست به زعم من آنچه سبب توانایی یا عدم توانایی انسان ها میشود قدرت ذهن و وسعت قلب است ، با توجه به اینکه در بسیاری از کشورها کارآفرینی اجتماعی به نفع افراد متفاوت به لحاظ جسمانی در حال انجام هست آیا سخنی خطاب به مسئولان در این راستا دارید ؟ در ایران کار آفرینی اجتماعی اصلا مهم نیست و به آن به درستی پرداخته نشده اینجا فقط سوآوری مهم است …با مسئولین هیچ صحبتی ندارم چون تابحال هیچی کمکی نکردند فقط میان عکس میندازن و قول میدهند….باید از شعار به سمت عمل حرکت کرد.
بحث استفاده بی رویه از لوازم آرایش در ایران متاسفانه باعث پر رنگ شدن محصولات غیر استاندارد در ایران شده شما به عنوان فرمولاتور که بصورت تخصصی در فرآورده های مراقبتی و بهداشتی فعالیت دارید چه توصیه ای به مصرف کنندگان دارید ؟
به نظر من مصرف کننده تا جایی که امکان دارد از محصولات خارجی استفاده نکند چون ایران تحریم است ۹۰درصد محصولات خارجی فیک است و آسیب جبران ناپذیری به مصرف کنند وارد میکنند در واقع بسیاری عنوان میکنند محصولات با تجارت چمدانی وارد ایران شده که عملا با حجم موجودی ها محصولات خارجی در بازار همخوان نیست تا جایی که امکانش هست با مطالعه و تحقیق محصولات ایرانی در شرایط فعلی استفاده کنند.
رسانه ها برای این فرهنگ سازی درست چه کاری میتوانند انجام دهند ؟
بهترین کار این است که از محصولات با کیفیت ایرانی تبلیغات کنند تا مصرف کننده آگاه شود …اگرچه این حیطه خارج از تخصص من هست ولی کار رسانه آگاهی بخشی است …اینکه بگوییم وقتی چالش های بزرگ اقتصادی وجود دارد به این مقوله ها پرداخته نشود در واقع هزینه آن را شهروندان با به خطر افتادن سلامت خود خواهند پرداخت.
با توجه به تعداد واحد های بالای صنعتی در فرآورده های مراقبتی و بهداشتی و همینطور آمار بالای دانش آموختگان رشته شیمی ،چرا همواره محصولات وارداتی از کشورهای همسایه (نه لزوما توسعه یافته )اقبال بیشتری در بازار دارند ؟
مثال عوامانه نی است که شاید منظور را به بهترین شکل ادا کند
میگویند همیشه مرغ همسایه غازه و اینکه فرهنگ بخش قابل توجهی از ایرانی ها متاسفانه بصورتی است که همیشه باور دارن محصولات خارجی بهتر و مرغوب تر است (طبعا برندهای بسیار معتبر خارجی هم وجود دارند و این برند ها موضوع بحث بنده نبست )بحث دیگری که شاید بی تاثیر نباشید مزیت رقابتی در قیمت هست با توجه به اینکه در برخی کشورها شرایط مطلوب تری برای تولید حکمفرما هست و تحریم هم نیستن قیمت تمام شده ارزان است و با قیمت ارزان وارد بازار ایران میشود و به فروش میرسد.
لطفاً در پایان هر سخنی با کارآفرینان در این حوزه دارید بفرمایید.
لطفا با توجه به نیاز کشور به اشتغال زایی تا جای ممکن قوی تر از گذشته ادامه بدهند ، اگرچهکارآفرینی پر از چالش است.
گفتنی است که برند ایرانی Rutino با شعار (روتین پوستی به سبک نو )سفر خود را در دنیای آرایشی و بهداشتی آغاز کرد
این محصولات با شیوه نوین در فرمولاسیون با هدف سلامت و طراوت پوست به همت و به پشتوانه پژوهش های دکتر سعید طاهرخانی به تولید رسیده است.