ادعای وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی و استخدام معلمان

وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت سیزدهم قانون رتبه‌بندی فرهنگیان را با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرا کرد و امروز۲۶ درصد حقوق معلمان به دلیل اجرای این قانون است.

 به گزارش بصیرت نو خوزستان | رضامراد صحرایی، درباره مهم‌ترین دستاوردهای دولت طی دو سال گذشته در حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اقدامات تحولی جدی را انجام داده که مهم‌ترین آنها اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود.

دولت سیزدهم رتبه‌بندی را با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرایی کرد

وی افزود: گرچه ممکن است اشکالاتی به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی وارد باشد اما حق است که بگوییم دولت قبل، این قانون را با ۸ هزار میلیارد تومان اجرا نکرد اما این دولت با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن را به اجرا رساند و امروز ۲۶ درصد حقوق معلمان به دلیل اجرای این قانون است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همچنین در اصلاح آیین‌نامه اجرایی این قانون از نظر معلمان نیز استفاده خواهد شد، دیگر اقدام مهم این وزارتخانه در دولت سیزدهم را تقویت سطح علمی معلمان دانست و عنوان کرد: در این دوره تربیت معلم به لحاظ برنامه درسی، زیرساخت، نرم‌افزاری و سخت‌افزار توسعه خوبی پیدا کرده و ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه تربیت معلم افزایش یافته است.

صحرایی با اشاره به جذب معلمان جدید در این دولت، افزود: طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم به اندازه هشت سال قبل، معلم جدید جذب شده است.

وی ادامه داد: مجوزهایی که سازمان امور اداری استخدامی کشور در مدت دو سال گذشته صادر کرده تقریبا برابر با کل مجوزهای دولت قبل در هشت سال است و اگرچه توقع کمک بیشتری داریم زیرا این سرریز مشکلات پیشین است که با آن مواجه هستیم.

 

تحولی بی‌سابقه در جذب معلمان

مراد صحرایی با اشاره به تحولی که طی فعالیت این دولت در جذب معلمان جدید در کشور رخ داده بی‌سابقه است، تصریح کرد: در گذشته در آزمون‌های استخدامی، یک آزمون گرفته می‌شد و بعد از آزمون با یک مصاحبه ساده ۲۰ دقیقه‌ای کار تمام می‌شد، اما امروز جذب معلمان در قالب کانون‌های سنجش تکمیلی یا ارزیابی اتفاق می‌افتد و چندین مهارت فرد از جمله تدریس عملی، کار گروهی، ایفای نقش و مسئولیت‌پذیری سنجیده می‌شود و پس از آن جذب اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به موضوع مهارت‌آموزی دانش آموزان نیز گفت: تعداد دانش‌آموزانی که به مدارس فنی‌ و حرفه‌ای و هنرستان فرستاده‌ شده‌اند ۲.۱ افزایش پیدا کرده است.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تربیت بدنی خاطرنشان کرد: بسیاری از جشنواره‌ها بعد از ۱۱ سال احیا شد و تابستان امسال، تابستان باشکوه جشنواره‌های تربیت بدنی در سراسر کشور و در قطب‌های مختلف بود.

ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی در دولت سیزدهم

صحرایی همچنین به موضوع ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی اشاره و عنوان کرد: در سال جدید «نماد» را احیا کردیم که بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز در قالب این طرح غربالگری شدند، همچنین در احیای هدایت تحصیلی به بیش از یک میلیون دانش‌آموز کمک شد.

وزیر آموزش و پرورش به فعالیت گروه‌های سرود دانش آموزی هم اشاره کرد و گفت: بیش از ۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان به اردو رفتند. همچنین کار گروه‌های سرود که فضای جامعه را بسیار تغییر داد در کشور با بیش از ۵ هزار گروه سرود تشکیل شد که بسیاری از آنها سرودهای ملی بودند مانند سرود سلام فرمانده که توسط دانش‌آموزان اجرا شد.

 

در حوزه سمپاد و استعدادهای درخشان تحول چشمگیری داشتیم

صحرایی همچنین گفت: در حوزه سمپاد و استعدادهای درخشان نیز تحول چشمگیری داشتیم به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ تعداد مدال‌های طلایی که کسب کردیم با هیچ سالی از تاریخ آموزش و پرورش قابل قیاس نیست.

وی اضافه کرد: در سالی که گذشت، پرداخت کل شهریه دانش‌آموزان چهار دهک اول در مدارس سمپاد توسط وزارت آموزش و پرورش انجام شد زیرا دولت شهریه این مدارس را به عنوان هدیه ویژه رئیس‌جمهوری پذیرفت.

سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک هستیم

صحرایی ادامه داد: باشگاه دانش‌پژوهان که کاملا از بین رفته بود در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب و احیا شد و درحال‌حاضر این باشگاه با یک ساختمان بسیار مجهز برای اجرای المپیادهای آینده آماده می‌شود، ضمن اینکه سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک هستیم.

اجرای مصوبه ۴۰ درصد ضریب تاثیر قطعی کنکور

وی با اشاره به اتفاق بزرگ در حوزه سنجش عنوان کرد: مصوبه ۴۰ درصد ضریب تاثیر قطعی کنکور را اجرا کردیم که به اعتقاد ما مهم‌ترین اقدام تحولی در کیفیت بخشی به آموزش و پرورش در دوره متوسطه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما دوره متوسطه را تقریبا به دلیل کنکور از دست داده بودیم اما اکنون برنامه درسی، معلم و کتاب به جایگاه خود برگشته است، افزود: در حوزه آموزش ابتدایی طرح شهید همت اجرا شد و معلمان این مقطع تحصیلی تحت آموزش جدید قرار گرفتند و بیش از ۱۵۰ هزار معلم در حال آموزش هستند.

صحرایی یادآورشد: در دانشگاه فرهنگیان نیز مرکز ملی بهسازی نیروی انسانی تشکیل شد و اکنون در حال برنامه‌ریزی در سه حوزه صنعت حرفه‌ای، عمومی و تخصصی برای معلمان هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه اجرای سند تحول چرخش‌های تحول‌آفرین فراوانی اتفاق افتاد، اظهار کرد: مدرسه در مسیر تحول را تصویب کردیم و امسال ۵ هزار مدرسه در مسیر تحول قرار دارد.

برای نخستین بار ردیف مستقل بودجه‌ای برای اجرای تحول دنبال شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رویداد «الف تا» را اجرا کردیم که رویداد بسیار کم‌نظیری بود، توضیح داد: برای نخستین بار ردیف مستقل بودجه‌ای برای اجرای تحول را دنبال کردیم و مدارس عام‌المنفعه و خیریه و موضوع آموزش زبان‌های غیرانگلیسی را در مدارس تصویب کردیم.

 

منبع:ایرنا

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا