رئیس جمهور در اهواز:مشکلات در خوزستان باید با همت همه مدیران حل شود

رئیس جمهور گفت : مشکلات در خوزستان باید با همت همه مدیران حل شود، همه افرادی که مخاطب مردم هستند باید حل مشکلات مردم را تحقق عینی و عملی ببخشند.

بصیرت نو خوزستان، سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه 8 اردیبهشت در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان اظهار کرد: از همه مدیران استانی، فعالان اقتصادی، استاندار، نماینده ولی فقیه و دیگر حاضران تقدیر و تشکر می‌کنیم؛ اگر فرصت بیشتری بود از دیدگاه‌های دیگران هم استفاده می‌کردیم ولی به دلیل کمبود زمان و اختصاص زمان بیشتر به بازدیدهای میدانی دیگر این فرصت را نداریم، البته به نمایندگی از بخش‌های مختلف صنعت، عمران، گردشگری و کشاورزی افرادی صحبت کردند.

وی افزود: صمیمانه از مردم خوزستان تقدیر و تشکر می‌کنم که برای استقبال آمدند و ادای احترام می‌کنیم به همه مردم خونگرم، پرتلاش، مخلص و مقاوم استان از ایذه، اندیکا و لالی گرفته تا شوش، شوشتر، هویزه، باغملک و همه شهرهای استان و امیدوارم در سفرهای آتی از نزدیک به دیگر شهرها نیز سفر می‌کنیم.

رئیسی بیان کرد: سال نو و روزهای بعد از ماه رمضان نگاهی نو می‌طلبد در نوع فعالیت؛ خوزستان فضای کار تحولی در تراز خوزستان دارد. شما دولتمردان و ما، همگان باید دین خود را به خوزستان ادا کنیم. همه ادارات و سازمان‌ها و کارکنانی که به نام دولت و نظام خدمتگزار مردم و در کسوت خدمتگزاری هستند باید این دین را ادا کنند، نگاه تحولی می‌خواهد با نگاه عادی امکان رفع مشکلات نیست، اگر نگاه تحولی و جهادی نباشد، امکان رفع مشکلات نیست.

رئیس جمهور عنوان کرد: این مشکلات در خوزستان و کشور باید با همت همه مدیران حل شود، همه افرادی که مخاطب مردم هستند باید حل مشکلات مردم را تحقق عینی و عملی ببخشند. مشکلاتی که پیش پای مردم هست را باید رفع کنیم؛ یعنی خواست مردم یک امر شدنی و حق مردم است، بنابراین باید در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

رئیسی تصریح کرد: برنامه و چشم انداز لازم است، بیشترین سهم در موفقیت را مدیریت دارد؛ جایی اعتبار بوده ولی کار به سامان نرسیده و جایی اعتبار کم بوده ولی کار به سامان رسیده و بیشترین سهم را در این زمینه مدیریت دارد. نگاه تحولی می‌طلبد و باید بدانیم مدیری هستیم در نظام اسلامی؛ خیلی از مدیران مقاله نوشته‌اند و صاحب نظر و دارای تجربه و یا حتی مقام استادی دارند ولی در فرهنگ اسلامی مدیریت شاخص‌های پاسخگویی به خدا، ارباب رجوع، عموم شهروندان، سلسله مراتب نظارتی و مدیریتی لازم است.

افراد بد را جذب نکنید

رئیس جمهور گفت: واقعاً یک سرمایه گذار و کارآفرین وقتی می‌خواهد به سازمان و ادارات مراجعه کند چرا کارها را طولانی می‌کند. روابط ناسالم در ادارات مردم را متأسی می‌کند؛ روابط سالم، شفاف و پاسخگوی به مردم مورد خواست عموم ملت است. ضمن تقدیر و تشکر از همه زحمات می‌خواهم که علاوه بر اعتماد که لازم همکاری است؛ حتماً کنترل و نظارت داشته باشید و به هیچ عنوان اعتماد جای کنترل و نظارت را نمی‌گیرد؛ نظارت برای افراد خوب است و نباید افراد بد را جذب کرد.

رئیسی عنوان کرد: امیرالمومنین فرموده که افراد مورد اعتماد را انتخاب کنید، این فرد هم دانشکده‌ای، هم محله، همزبان و همشهری ماست و باید انتخاب شود؛ اصلاً پذیرفتنی نیست. همکلاسی بودن مشکلات را حل نمی‌کند بلکه نظارت و کنترل اهمیت دارد، خودمان انتظار داریم وقتی به یک سازمانی مراجعه می‌کنیم چقدر زمان ببرد. مردم وقتی مراجعه می‌کنند کار آنها باید سر وقت انجام شود و نباید مردم را در ادارات معطل کرد که چند بار مراجعه نداشته باشند.

وی افزود: وقتی که پرچم جبهه رفتن در خوزستان بلند شد، کسی تحصیل و ازدواج را بهانه نکرد، همه به فکر جبهه و پیروزی و موفقیت در عملیات یا شکست حصر شهرها بودند. دانشجویان جزو چهره‌های برتر دانشگاهی و مفاخر کشور بودند ولی رفتند و شهید شدند. خدا رحمت کند شهیدان چمران و همت‌ها و سرداران این استان را اکنون خیلی از کارها باید مثل شب عملیات برای خوزستان انجام داد وگرنه کار به سامان نمی‌رسد و مردم گلایه مند می‌شوند.

رئیس جمهور گفت: اقتصاد دیجیتال، گردشگری، کشاورزی، صنایع دریایی، نفت و گاز و معدن در این استان قابل دستیابی است و باید این اتفاق خوب در خوزستان رخ دهد؛ وقتی جایی زمین حاصلخیز و آب هست چرا مردم باید بیکار باشند؟ یک کار جهادی و انقلابی نیاز داریم که این مشکلات تمام شود. بسیاری از نامه‌های مردمی حکایت از وجود دو یا سه نفر بیکار در هر خانواده بود و امکان تحقق حل مشکلات به دست توانای کارشناسان و مدیران هست؛ وقتی امکان دارد ۱۲ جبهه کاری در یک سال به ۱۵۲ جبهه کاری افزایش پیدا کند که مشکلات فاضلاب حل شود، پس می‌توان فعالیت‌های مثبتی انجام داد.

اقتصاد و گردشگری نباید متوقف شود

رئیسی ادامه داد: امروز حوزه گردشگری را مورد بازدید قرار دادیم در تالاب شادگان که خداوند متعال به این منطقه چه امکانی برای اقتصاد گردشگری داده ولی ساکنان این تالاب بیکار بودند ولی این امکان بسیار عالی برای فعال شدن وجود داشت ولی محیط زیست و منابع طبیعی مشکلاتی ایجاد کردند؛ منابع طبیعی و محیط زیست مهم است ولی اقتصاد و گردشگری و پیشرفت نباید متوقف شود؛ بسیاری از کشورهای دنیا، مناطق گردشگری، تالاب و آبزیان دارند ولی همه کنار هم حفظ می‌شوند و نمی‌توان یکی را به نفع دیگری تلف کرد.

وی افزود: زمینه‌های کار برای مردم شادگان وجود دارد و نباید مردم بیکار باشند؛ کارشناسی و مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی سر جای خود ولی نباید کار را متوقف و راه‌ها را به روی مردم بست؛ باید راهکارهای کارشناسی ارائه داد تا حفظ اینها، راه را برای اقتصاد گردشگری حفظ کنیم. اقتصاد دریا و دیگر محیط‌ها نیز چنین وضعیتی باید داشته باشند تا مردم مشغول به کار شوند؛ هنر مدیر در باز کردن راه است و بستن راه روی مردم اصلاً قابل تحمل نیست. همین ادارات و سازمان‌ها را بازدید کردیم و از همه مدیران می‌خواهم با نگاه به انجام کار و باز کردن گره‌ها مشکلات مردم را حل کرد.

رئیسی اظهار کرد: بومی گزینی خیلی اهمیت دارد چون بسیاری از مردم این استان از وجود نیروی کاردان بیکار گلایه مند بودند؛ وقتی مردم نیازمند اشتغالزایی هستند ولی از نیروهای غیربومی استفاده می‌شود، آنها گلایه مند و ناامید می‌شوند. توانایی اگر در مناطق وجود داشته باشد جوانان ذوقشان کور می‌شود که چرا با وجود تحصیلات عالیه، باید بیکار باشند؛ مدیران باید یک بازنگری داشته باشند و از «نمی شود» و «نشد دیگر» دست بکشند.

وی بیان کرد: باید از همه نیروهای تحت امر تقدیر و تشکر کنم ولی باید یک بازنگری در این نوع مدیریت داشته باشیم؛ مسئله اشتغال را در این استان حل شدنی می بی نم ولی یک کار جهادی می‌خواهد، استاندار خوزستان باید جلسات لازم را برگزار کند و برای اشتغالزایی فقط به وزارت کار نگاه نداشته باشد بلکه در همین استان و بخش‌های مختلف می‌توان کارگشایی و اشتغالزایی کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: باید اشتغالزایی برای مردم این استان انجام داد که این نگرانی آنها رفع شود؛ اشتغال مولد باید ایجاد کرد و این کار انجام شدنی است و فقط نگاه جهادی می‌طلبد. در هر شهری باید تحول جدی در اشتغالزایی ایجاد شود.

چاره اندیشی برای مسکن

رئیسی به مسئله مسکن در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مسئله مسکن باید برای افرادی که از نبود خانه رنج می‌برند، حل شود؛ استان خوزستان باید برای زوج‌های جوان و خانواده‌های دارای چند فرزند و افراد فاقد مسکن چاره اندیشی کند. این کار یک کار جهادی است و خانواده‌ها باید اطمینان پیدا کنند که مشکلات آنها حل می‌شود؛ بر اساس یک مطالعه انجام شده اعلام کردیم که در کشور سالی یک میلیون مسکن نیاز داریم و این به خاطر عقب ماندگی‌های قبلی کشور است.

وی ادامه داد: مسئله اشتغال و مسکن قابل حل است ولی بخش تعاونی و خصوصی باید در این زمینه میدان دار باشد؛ باید بگذارید کار دست مردم باشد و احساس کنند تحویل گرفته شده‌اند.

رئیس جمهور بیان کرد: دولت باید نقش حمایت گر و نظارت گر داشته باشد؛ اگر نقش دولت دخالتی باشد، طبیعتاً وضعیت همینطور باقی می‌ماند، همه بخش‌هایی که باید فعال باشند، نیازمند هستند و در عمل باید به بخش خصوصی و مشارکت مردم میدان داد. باید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی زمینه سازی های لازم را فراهم کرد، بخش‌های نفت، پتروشیمی و دیگر صنایع موجود را داریم که سهام بسیاری از آنها واگذار شده است. پیام تفاهمنامه های امروز این است که درآمد شرکت‌های ملی مستقر صرف سرمایه گذاری در استان شود؛ آنها باید سرمایه گذاری داخلی را در کشور فعال کنند.

پول ملی را باید ارزشمند بدانیم

رئیسی گفت: پول ملی را باید ارزشمند بدانیم و در اعلام اعتبارات هم از ریال استفاده کنیم؛ معتقد هستیم که پول بانک‌ها باید در تولید هزینه شود و بخش دوم سرمایه گذاری در حوزه بانکی و بخش سوم نیز بخش خصوصی است. هنر مدیران این است که طرح‌های پرجاذبه را برای جذب سرمایه بخش خصوصی تعریف و تدوین کنند. هنر همکاران در سراسر کشور باید جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.

وی افزود: مدیران برای جذب سرمایه گذاری خصوصی هم تلاش کنند، بهترین افراد برای جذب سرمایه گذاری از کشور عراق و توسعه گفتمان تجاری و اقتصادی با این کشور همین مدیران و فعالان اقتصادی خوزستان است. رهبر فرمودند که امسال رشد اقتصادی باید حاصل شود، راه آن، رشد سرمایه گذاری و افزایش بهره وری است؛ میزان اعتبارات دستگاه‌ها، نیروهای انسانی و محصولات و خدمات خروجی را باید بررسی کرد که آیا به اندازه این شاخص‌ها بهره وری دارند یا اینکه ندارند.

رئیسی تصریح کرد: حسابرسان و بازرسان هم کار خود را انجام می‌دهند ولی مدیران هم باید این بررسی‌های لازم را داشته باشند. افزایش بهره وری و افزایش سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بخش خصوصی را خواستاریم که همه آن باید توسط مدیران و فعالان اقتصادی محقق شود.

رفتن به سمت آبیاری زیر سطحی

رئیس جمهور گفت: مشکلات و موانعی که برای تجارت وجود دارد باید برداشته شود تا فعالان اتاق بازرگانی راحت تر فعالیت کنند؛ نزولات آسمانی افزایش یافته و میزان آب رودخانه کارون هم خوب است ولی به همین میزان آب باید مصرف شود، چرا نباید دنبال آبرسانی زیرسطحی نرویم که مصرف آن یک چهارم و میزان بهره وری هم چند برابر افزایش پیدا کند.

رئیسی بیان کرد: کشاورزان فقط دغدغه هزینه‌ها را دارند ولی اعلام کردیم که از بخش‌های دولتی از جمله نیشکر شروع شود؛ توسعه آبرسانی زیرسطحی یکی از گام‌های مهم در راستای کاهش مصرف آب، افزایش بهره وری و تولیدات کشاورزی است. وقتی این استان قطب کشاورزی است، پس خوزستان باید قطب کارهای علم پایه و نوآورانه باشد؛ صندوق حمایت از کشاورزان مسئله مهمی است و کشاورزی باید برای روستاییان به صرفه باشد تا به شهرها مهاجرت نکنند. کشت، داشت و برداشت و در نهایت تضمین خرید با قیمت مناسب باید برای کشاورزان قابل پیش بینی باشد، اینطور اقتصاد برای کشاورزان به صرفه است.

وی عنوان کرد: توجه به بانوان باید افزایش پیدا کند و از همکاری آنها در جای خود استفاده شود، نگاه امام راحل هم به زنان طوری بوده که به نقش آفرینی آنها توجه شود؛ با نگاه به نقش مادری می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند.

رئیس جمهور همچنین گفت: دبیرخانه‌ای در مرکز ایجاد شده برای تغییر نوع تبادلات ارزی که بند ناف آن از دلار بریده و به پول ملی ارزش بخشی کند و بسیاری از کالاهایی که می‌توانیم مبادله کنیم با کشورهای منطقه را از طریق ریالی مبادله کنیم.

مدیران شهرستانی جرأت تصمیم گیری داشته باشند

رئیسی تصریح کرد: مدیران حتماً نگاه تحولی داشته باشند، خواسته‌های مردم به حق است و بدهکار آنها هستیم و باید بدهی خود را پرداخت کنیم؛ خیلی از اختیارات را مدیران شهرستانی دارند، باید کار مردم را انجام داد، من خود از سطح شهرستانی کارم را شروع کردم و اطلاع کافی دارم. مدیران شهرستانی باید جرأت تصمیم گیری داشته باشند؛ بازرسی و نظارت آری ولی مدیران بازرسی نباید جرأت تصمیم گیری را از مدیران بگیرند، هرچند بازرسی به دنبال انجام کار صحیح است ولی اگر شجاعت آنها را گرفت، دیگر مدیران حتی دستشان به امضا هم نمی‌رود.

وی گفت: مدیر نباید دستش بلرزد باید با شجاعت کار کند، باید حتماً نظارت شود، به نظارت و بازرسی عقیده دارم، به بازرسی‌های درون و برون سازمانی اعتقاد دارم ولی مدیران باید با شجاعت کارهای بسیجی و جهادی و انقلابی انجام دهند. مدیران باید با شجاعت، خلاقیت و روحیه پاسخگویی کار کنند و این نیاز خوزستان است؛ نیاز خوزستان این هست که مدیران با توکل به خدا و اعتماد به داشته‌ها و اعتماد به نفس فعالیت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا