با موضوع بررسی وضعیت کم آبی استان خوزستان؛ نخستین نشست شورای اطلاع رسانی دولت در سال 1401 برگزار شد

سی و هشتمین نشست شورای اطلاع رسانی دولت در استان خوزستان و نخستین نشست شورا در سال 1401 با موضوع بررسی وضعیت کم آبی استان دوشنبه 22 فروردین در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

بصیرت نو خوزستان : به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان،در ابتدای این نشست که به ریاست نجاتی معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین کلاه کج دبیر جلسه گزارش آماری از وضعیت برگزاری جلسات شورا در دو ساله گذشته ارائه داد.

وی با قرائت وظایف شورا و تاکید برعملیاتی نمودن وظایف مذکور در سال جدید، گفت: ما در سال گذشته 16 جلسه برگزار کردیم که طبق دستورالعمل شورا باید به صورت هفتگی جلسات برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: در سال گذشته ما یک سوم حد معمول جلسه برگزار کردیم. امیدواریم امسال با کمک و همراهی نجاتی رئیس شورا این امر محقق شود.

حجت الاسلام کلاه کج در خصوص حضور و غیاب اعضا نکاتی مطرح کرد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در ادامه گفت: جلسه امروز پیرامون شرایط آب و هوا است،که در استان ما و در کشور به هرجهت حاکم شده است.

رضا نجاتی افزود: استان خوزستان یکی از استان هایی است که به طور مستمر در صورت عدم بارش با کمبود آب مواجه بود و در سال های اخیر شدت آن بیشتر شد و در کنار این، موضوع فاضلاب استان خوزستان و از جمله شهر اهواز یکی از موضوعات و دغدغه هایی بود که مردم با آن روبرو بودند.

وی با بیان اینکه دولت ۳۶۰ هزار میلیارد ریال به طرح های آب و فاضلاب این استان اختصاص داده است گفت: اقدام اساسی در زمینه بهبود شبکه آب شرب و فاضلاب استانی بخصوص در روستاها شروع شده است که امیدواریم در سال جدید شاهد روند پیشرفت این طرح ها باشیم.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان خوزستان با اشاره به حل مشکل آب شرب روستاهای خوزستان و فاضلاب شهر اهواز، ادامه داد: از تعداد چهار هزار روستای استان که مشکل آب شرب داشتند حدود یک هزار روستا در حال پیگیری و رفع مشکل آب شرب هستند تا از آب شرب پایدار بهره مند شوند.

نجاتی تصریح کرد: هم چنین بحث فاضلاب در مناطقی از اهواز شروع شده است که با اقدامات قرارگاه خاتم به خوبی پیش می رود. امیدواریم که با اعتباراتی که داده شده این کار با شرایط بهتری صورت گیرد.

وی با اشاره به نشست های شورای اطلاع رسانی گفت: در خصوص جلسات شورای اطلاع رسانی، سال گذشته 16 جلسه داشتیم که نسبت به سال های قبل چند برابر بود .

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه یکی از مهم ترین و موثرترین کارها در توسعه فرهنگ سازی، کار اطلاع رسانی است اظهار کرد: لازم است مردم را از اقداماتی که نظام جمهوری اسلامی و دولت انجام می دهند مطلع کنیم و از این طریق در مقابله با هجمه ها و جوسازی های دشمنان که همیشه و از اول انقلاب سعی در تخریب داشتند ایستادگی کنیم.

نجاتی با بیان اینکه خوزستان یکی از استان‌های درگیر با کمبود آب است، بیان کرد: وضعیت کم آبی که وجود دارد وظیفه دستگاه‌های مربوطه را چند برابر می کند؛ این دستگاه ها باید با مردم نشست داشته باشند و آنها را نسبت به وضعیت آب سدها آگاه کنند.

وی ادامه داد: سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان باید با برگزاری جلسات مختلف با مردم، آنها را از وضعیت آب پشت سدها آگاه کنند و از طریق نمایندگان ، ائمه جمعه ، نخبگان ، فعالان سیاسی و فرهنگی نیز این اقدام صورت گیرد.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان خوزستان با بیان اینکه میزان ذخیره آب سدهای خوزستان وضعیت خوبی ندارد گفت: به جز ۲ استان‌ شمالی کشور، در سایر استان‌ها کشت شلتوک ممنوع است و باید در خوزستان کشاورزان را آگاه کنیم که از کشت جایگزین و کم آب در تابستان استفاده کنند.

نجاتی از سازمان جهاد کشاورزی خواست در خصوص ممنوعیت کشت شلتوک اطلاع رسانی و کشت جایگزین شلتوک را نیز به کشاورزان معرفی کند.

وی در ادامه گفت: دولت در بخش آب ، بهداشت ، جاده و مهار کرونا اقدامات بزرگی انجام داده است که باید به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

در ادامه جلسه اعضای شورا گزارش عملکرد، دغدغه ها و پیشنهادات خود را ارائه دادند.

ضرورت تشکیل کارگروه رسانه ای با توجه به تنش آبی در خوزستان

رئیس خبرگزاری ایرنا خوزستان نیز در این نشست با اشاره به تشکیل کارگروه رسانه ای در شورای اطلاع رسانی اظهار کرد: سال گذشته مصوبه ای در خصوص تشکیل کارگروه رسانه ای در جلسات شورای اطلاع رسانی مطرح شد تا مردم از این طریق از عملکرد و اقدامات دولت در خوزستان مطلع شوند.

محسن بهاروند ادامه داد: سازمان آب و برق باید با رسانه ها در خصوص وضعیت آب سدها به صورت مستمر مصاحبه و ارتباط داشته باشد.

وی افزود: برگزاری تورهای خبری با محور روابط عمومی استانداری به منظورتهیه فیلم، عکس و گزارش از وضعیت تنش آبی امسال ضروری است.

مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه رسانه ها باید اخبار و گزارش های خود را به صورت تخصصی تهیه کنند گفت: هرگونه خبر یا گزارش تخصصی باید با نظر نهادهای تخصصی و کارشناسان متخصص باشد.

سجاد بهمئی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید اخبار منفی که باعث یاس و نا امیدی در مردم می شود منتشر کنند افزود: باید از ظرفیت سمن ها و انجمن ها برای آگاهی مردم و کشاورزان در رابطه با خشکسالی استفاده کرد.

در پایان جلسه با 14 مصوبه پایان رسید.

مقرر شد هر دستگاه برای انعکاس اطلاعات و اخبار کارشناسی شده یک سخنگو به دبیرخانه شورا معرفی کن.همچنین ارتباط مستمر سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی با رسانه ها انجام شود.

برگزاری نشست هماهنگی سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی با ائمه جمعه جهت انعکاس اطلاعات کارشناسی شده تنش آبی درخطبه های نماز جمعه سراسر استان،هماهنگی جهاد کشاورزی با انجمن کشاورزان برای اقناع سازی و اطلاع رسانی به کشاورزان،هماهنگی برای تعیین ابزار اقناع سازی کشاورزان با شورای تامین توسط استانداری،بررسی طرح خشکه کاری توسط جهاد کشاورزی و ارائه نتایج آن در جلسه شورا و انتشار اخبار از مراکز رسمی توسط رسانه های استان از مصوبات این نشست بود.

تشکیل تورهای خبری برای بازدید از سدها و انعکاس آن به مردم، منسجم تر شدن هماهنگی با نمایندگان استان ، ائمه جمعه، نخبگان ، سیاسیون، فعالان اجتماعی و فعالان فرهنگی،پیگیری اجرای مصوبات دستگاه ها هر دو هفته یکبار در جلسه شورا ،ارسال گزارش عملکرد دستگاهای عضو شورای اطلاع رسانی به صورت ماهانه،انجام برنامه ریزی برای تشکیل کارگروه های تخصصی شورا،حضور مدیرکل دستگاه ها یا نماینده ایشان به صورت ثابت در جلسات شورا و در صورت عدم حضور در جلسه مکتوب گزارش شود و برگزاری جلسات هر هفته طبق دستورالعمل شورا از سایر مصوبات این نشست بود.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا