عمده ترین مشکل امور مالیاتی خوزستان مربوط به کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف است

به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو ، مدیر کل امور مالیاتی استان خوزستان گفت: عمده ترین مشکل امور مالیاتی خوزستان مربوط به کارت‌های بازرگانی یکبارمصرف است و افزون بر ۲۰ همت فرار مالیاتی در آبادان و خرمشهر ثبت شده است.

علی خورشیدی عصر یکشنبه در نشست برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان در سالن جلسات استاندار بر ضرورت تحقق درآمدهای مالیاتی تاکید کرد و گفت: تاکنون ۱۴۱۴ فقره کارت بازرگانی یکبار مصرف شناسایی شده که با مبلغی بالغ بر ۲۰ همت مالیات و عوارض و جرایم ناشی از آن قطعی شده است.

وی گفت: ۸۶ درصد از معوقات مالیاتی مربوط به ۲۸ کارت بازرگانی یکبار مصرف است؛ از هفت کارت در حوزه خودرو استفاده شده که منجر به ورود یک هزار خودرو به کشور شده و ۱۶۰۰ میلیارد تومان مالیات در سنوات 92 لغایت 95 از آنها مطالبه شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان اضافه کرد: در خصوص دستگاه‌های پوز نیز مشکلات زیادی وجود دارد و دستگاه‌های زیادی در منطقه آزاد اروند برای فرار مالیاتی، خارج از منطقه استفاده می‌شوند ولی گردش مالی بالایی دارند.

خورشیدی به فعالیت ۷۶۰ نیروی انسانی مالیاتی در خوزستان اشاره کرد و گفت: نیروهای موجود جوابگوی استان نیستند.

مدیرکل امور مالیاتی استان خوزستان بیان کرد: یک صندوق قرض الحسنه در خوزستان تا ۶۰ درصد سود دریافت کرده که اتفاقات امنیتی بسیاری در یکی از شهرستان‌ها به همراه داشت، در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ها نیز فرار مالیاتی می شود که باید برخورد لازم صورت گیرد.

مدیر کل مالیاتی خوزستان گفت: اصل مالیات تشخیص داده شده از محل قراردادهای بانکی از سال ۹۳ تا ۹۷ بابت تراکنش‌های مالی ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است؛ خوزستان یکی از استان هایی است که بالاترین مبلغ تراکنش در حوزه های دارای معافیت مالیاتی در آن انجام می‌شود.

وی افزود: در صنف پزشکان نیز مشکلات زیادی وجود داشت که برخوردهایی با کمک دادستان استان انجام و پرونده‌های زیادی برای پزشکانی که از دستگاه پوز استفاده نمی‌کردند تشکیل شد.

خورشیدی گفت: باتوجه به تنوعی که در بافت جغرافیایی استان وجود دارد با فرار مالیاتی در استان خوزستان مواجه هستیم و بافت کشاورزی و مناطق آزاد بار مالی زیادی به بدنه سیستم مالیاتی وارد می کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان امور مالیاتی اعمال معافیت بر اقشار کم درآمد است افزود: در سال ۱۴۰۱، ۲۶۹ هزار اظهارنامه در خوزستان دریافت شد که از این تعداد، افزون بر ۱۳۴ هزار اظهارنامه مالیاتی را به صفر رساندیم.

خورشیدی افزود: ۴۳هزار اظهارنامه مالیاتی در استان زیر ۵۰ میلیون ریال و ۸۹۰ فقره اظهارنامه بالای یک میلیارد ریال بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان خوزستان گفت: ۸۵درصد درآمدهای مالیاتی از طریق شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی ها، آب و برق و پالایشگاه‌ها و شرکتهای فولادی تامین می‌شود.

خورشیدی گفت: درسال های گذشته در خصوص کارت‌های بازرگانی یکبارمصرف در استان خوزستان به ویژه منطقه آزاد که شامل آبادان و خوزستان است مشکلات زیادی داشتیم؛ هفته گذشته ۲ پرونده از فعالان اقتصادی که از کارت اقتصادی غیر استفاده می‌کردند و در خارج استان فعالیت می کردند شناسایی شدند.

وی افزود: همچنین هفته گذشته، بابت یک پرونده که در سالهای گذشته در زمینه کالای خانه فعالیت می کرد، ۱۰ هزار میلیارد ریال مالیات مطالبه کردیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان خوزستان ادامه داد: پرونده دیگر مربوط به قطعات یدکی خودرو بود که از ارز دولتی و ۲۸ کارت اقتصادی غیر استفاده کرده ولی منافعش خارج از استان بود و معوقات بانکی زیادی داشت شناسایی شد.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروه مبارزه با فرار مالیاتی در خوزستان تاکید کرد و افزود: باید با تشکیل این کارگروه از حمایت دستگاه‌های نظارتی استفاده کنیم.

خورشیدی همچنین خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان عوارض در حوزه کالا و خدمات توزیع شد که ورودی آن در ۹ ماه اول امسال ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است وصرفا با ورود به معوقات توانستیم چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عوارض کالا و خدمات در استان توزیع کنیم.
مدیرکل امور مالیاتی خوزستان افزود: در حوزه عوارض آلایندگی شرکت‌های نفتی نیز مشکلاتی وجود دارد که اگر برنامه ریزی لازم صورت نگیرد سال آینده با مشکلات جدی در حوزه عوارض برخورد خواهیم کرد.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا