نصب و راه اندازی آنالایزر پایش آنلاین اکسیژن در دود در نیروگاه رامین اهواز

متخصصان نیروگاه رامین اهواز اقدام به نصب و راه اندازی آنالایزر پایش آنلاین اکسیژن در دود مبتنی بر سنسور زیرکونیوم اکسید نمودند.

به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو به نقل از روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز ،  سرپرست امور نگهداری و تعمیرات کنترل و ابزاردقیق نیروگاه رامین اهواز گفت: برای احتراق بهینه در داخل کوره نیروگاه‌های حرارتی، میزان ترکیب مناسب سوخت و هوا اهمیت زیادی در کاهش اتلاف انرژی و افزایش راندمان تولید انرژی دارد و با توجه به اینکه در فرآیند احتراق، همه اکسیژن موجود در هوا با سوخت ترکیب نمی‌شود، لذا مقداری اکسیژن اضافی جهت احتراق کامل نیاز است. این میزان هوای اضافی را دستگاه آنالایزر اکسیژن تشخیص داده و بر مبنای آن میزان هوا تنظیم می شود.

سعید پرشی در ادامه گفت: نبود سیستم آنالایزر اکسیژن در کوره موجب عدم کنترل اکسیژن اضافی می‌شود و در صورت زیاد بودن اکسیژن در دود خروجی، مقدار زیادی انرژی حرارتی را با خود خارج می‌کند و همچنین اکسیژن داغ، در ترکیب با نیتروژن، گازهای NOX ایجاد می‌کند که جزء آلاینده‌های محیط زیست می باشد و از طرف دیگر در صورت کم بودن اکسیژن در کوره، به جای کربن دی اکسید، کربن منوکسید تولید می‌شود که موجب کاهش راندمان و افزایش آلایندگی می‌شود.

وی گفت : برای اندازه گیری آنلاین اکسیژن در گاز دود کش از دو روش استفاده می شود. سیستم آنالایزر اکسیژن قبلی واحد ۶ که دچار یک خرابی غیر قابل تعمیر شده بود از روش Extractive یا نمونه برداری از گاز برای اندازه گیری استفاده می کرد. در این روش اول گاز توسط ادوات بسیاری آماده سازی شده و بعد از فیلتراسیون غبار و گرفتن رطوبت به آنالایزر اعمال می گردد. ولی سیستم آنالایزر اکسیژن جدید شاخه A واحد ۶ از روش In-situ برای اندازه گیری استفاده می کند که در این روش سنسور در محل و بر روی دودکش نصب شده و مبتنی بر سنسور زیرکونیوم اکسید می باشد و از مزایای این فناوری طول عمر بالای آن و قابلیت استفاده در شرایط سخت همچون بویلر ها می باشد.

آغشام جهان کارشناس ابزاردقیق این نیروگاه نیز افزود: با توجه به توان بالای کارشناسان داخلی و اهمیت وجود آنالایزر پایش آنلاین اکسیژن در دود برای سیستم، نیروگاه رامین در شرایط تحریم و در راستای حمایت از تولید داخل اقدام به تامین تجهیز مورد نیاز خود از نمونه های ساخت داخل که توسط متخصصان توانمند داخلی ساخته شده است نموده است.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا