آغاز پروژه مرمت و ساماندهی بافت تاریخی عامری اهواز

باحضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، شهردار اهواز و جمعی از اعضای شورای شهر، پروژه مرمت و ساماندهی بافت تاریخی اهواز در محله عامری آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مرمت و ساماندهی معابر شهری از سوی شهرداری اهواز و با همکاری و نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اهواز، در دستورکار قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گرشگری و صنایع‌دستی خوزستان در آئین آغاز پروژه مرمت و ساماندهی بافت تاریخی عامری اهواز که سه‌شنبه 15 تیرماه 1400 برگزار شد اظهار کرد: تلاش مشترک و رسیدن به یک نگاه همسو در حوزه فرهنگی با مجموعه شهرداری کلان‌شهر اهواز، بزرگترین امتیازی است که می‌توان در راستای نجات میراث‌فرهنگی شهر اهواز از آن نام برد.

سیدحکمت‌اله موسوی افزود: در پروژه مرمت و ساماندهی  معابر بافت تاریخی اهواز در منطقه عامری، مرمت و تثبیت جداره‌ها در بناهای واجد ارزش، اصلاح شیب‌بندی معابر، ورودی و رمپ منازل، جمع‌آوری کف‌سازی‌های غیرمتعارف و اجرای کف‌سازی متناسب با بافت تاریخی اهواز، انجام خواهد شد.

وی گفت: مطالعات و طرح ساماندهی این پروژه توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و براساس ضوابط حفاظتی بافت‌های تاریخی تهیه و در شورای فنی استان نیز مطرح و مصوب شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به اقدام همسو و مشترک دستگاه‌های مرتبط در زمینه حفظ بافت فرهنگی ـ تاریخی در اهواز گفت: باتوجه به این موضوع که در گذشته شاهد تخریب بناهای تاریخی مهمی در بافت تاریخی اهواز بودیم، خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شد، هم‌اکنون شاهد ایجاد یک اتفاق نظر مهم فرهنگی با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها به‌ویژه شهرداری اهواز برای حفظ و مرمت بافت قدیمی در شهر اهواز هستیم که این موضوع  را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

وی از تلاش‌های نوشادی شهردار اهواز، اعضای شورای شهر و همچنین سیدکریم حسینی نماینده مردم شهرستان‎های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در زمینه پیگیری حل معضلات بافت تاریخی و تأمین اعتبار مرمت و کمک به ساماندهی بافت‌های پیش‌گفته تشکر کرد و یادآور شد: با هماهنگی‌هایی که با  مدیرکل راه و شهرسازی استان داشته‌ایم، مقرر شد اداره‌کل راه و شهرسازی نیز در قالب اعتبارات ستاد بازآفرینی در مبحث مشارکت در مرمت بافت ارزشمند تاریخی اهواز ورود کند که امیدوارم بزودی این اتفاق مبارک نیز محقق شود.

در ادامه ابراهیم نوشادی شهردار اهواز نیز تصریح کرد: تلاش ما از زمان شروع به کار در شهردای اهواز، شناسایی، نگهداری و احیای آثار تاریخی شهر اهواز بوده و این روند به همین جا ختم نخواهد شد و این مسیر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: شهرداری اهواز به منظور بسترسازی و ایجاد یک رویکرد مهم فرهنگی در شهرداری، دو نقطه “معابر مجاور اثر ثبت ملی مسجد عامری” و “ساباط معین‌التجار” را در دستور کار قرار داده است.

شهردار اهواز گفت: مدیران باید متوجه شوند که شهر ابعاد مختلفی دارد و باید به موضوعات دیگر و از جمله مباحث فرهنگی ورود کنند و فکر نکنند کار در شهر فقط محدود به احداث معابر و پارک است.

تبار قریب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز نیز در این آئین با بیان این‌که بناها و بافت‌های تاریخی یکی از مهترین ملزومات هویت‌بخشی و نیز زمینه‌سازی توسعه گردشگری شهری است عنوان کرد: حفاظت، ساماندهی و احیای بافت‌های پیش‌گفته، دارای اهمیت است که خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل‌آمده و با حضور و  مشارکت فعالانه شهرداری اهواز،  امروز شاهد آغاز فرآیند ساماندهی و  مرمت بافت تاریخی هستیم و امیدواریم که  با ادامه پروژه های مرمت بافت و بناهای  تاریخی، شاهد پویایی و احیای بافت تاریخی و توسعه  انواع گردشگری در شهرستان اهواز باشیم.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا