به همت شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و بدون حضور دکل تعمیراتی شیر ایمنی سرکش ترین مخزن گازی خاورمیانه بدون حادثه تعویض شد

عملیات تعویض شیر ایمنی چاه گازی 314 و ایمن سازی چاه گازی 310 مخزن گازی ژوراسیک مسجدسلیمان به همت کارشناسان و متخصصان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با موفقیت انجام شد .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو، در عملیات نخست بدلیل اشکال در شیر ایمنی درون چاهی و عدم عملکرد مناسب، چاه گازی 314 که از میزان گاز هیدروژن سولفوره ( 25 % حجمی ) و فشار بالا برخوردار است با رعایت کامل نکات ایمنی و تمهیدات فنی لازم، این چاه که مخزن آن در زمره سرکش ترین و پیچیده ترین مخازن گازی جهان از نظر گاز هیدروژن سولفوره به شمار می آید با تزریق گازوییل، چاه کشته شد تا عملیات نصب یک عدد شیر دروازه ای بر روی شیر عمقی چاه با هدف ایمنی بالاتر نصب شود .
در ادامه عملیات نصب درپوش جدید و خروج درپوش معیوب و شیر ایمنی درون چاهی معیوب و تعویض آن با شیر درون چاهی جدید با موفقیت و بدون هرگونه حادثه انجام شد تا پس از انجام آزمایش شیر مذکور، چاه گازی 314 مخزن ژوراسیک آماده بهره برداری با شرایط ایمن گردید .
در عملیات فنی دیگری ، چاه 310 مخزن گازی ژوراسیک نیز پس از کشتن بوسیله سیال گازوییل، یک عدد پلاگ قابل برداشت درون پستانک نارَونده در انتهای لوله مغزی نصب شد.
در ادامه بدلیل بالا بودن میزان گاز سمّی هیدروژن سولفور H2S و فشار زیاد چاه که منجر به نشت داخلی از شیرآلات تاج چاه و جام شدن پیچ های درپوش چاه شده بود با رعایت کامل دستورالعمل های ایمنی و در یک روش ابداعی پیچ های درپوش چاه با روش برش گرم باز شدند و یک عدد شیر دروازه ای به همراه درپوش چاه بر روی شیر قبلی نصب شد تا بدین ترتیب این چاه گازی نیز با تمام مخاطراتش کاملاً ایمن و مهیای حضور دکل گردد.
در این عملیات پیچیده‌ی فنی واحد کنترل فوران چاه ها، خدمات فنی چاه ها از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب – HSE و ادارات بهره‌برداری ، مهندسی تولید ، ترابری و پشتیبانی تولید ، تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان حضور و همکاری داشتند.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا