چالش‌های حوزه انرژی و تأثیر آن بر صادرات و فروش فولاد

به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو؛ در یازدهمین کنفرانس تخصصی استیل پرایس، امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان، به تشریح چالش‌های موجود در حوزه تجارت جهانی و صادرات فولاد پرداخت. وی گفت: از سال ۲۰۲۰، کاهش صادرات نسبت به تولید داخلی وجود دارد و مصرف داخلی کشورهای مختلف افزایش یافته است.

ابراهیمی با اشاره به آمار جهانی افزود: شرکت‌های فولادی در جهان در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۰۲ میلیون تن صادرات داشته‌اند، در حالی که این رقم در ایران از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ مشابه ارقام جهانی نبوده است.

وی همچنین به دستاوردهای ایران در صادرات گندله اشاره کرد و گفت: ایران در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رتبه اول صادرات گندله را با بیشترین حجم ۱۰ میلیون تن به خود اختصاص داده است. جذابیت فولاد میانی به عنوان یک مزیت کشور محسوب می‌شود که عمدتاً از طریق مرزهای آبی انجام می‌شود.

ابراهیمی به چالش‌های دیگر صنعت فولاد نیز اشاره کرد و گفت: چین و روسیه به عنوان دو کشور تعیین‌کننده قیمت فولاد، تأثیر زیادی بر بازار دارند. در سال‌های اخیر، چین از یک کشور مصرف‌کننده به صادرکننده‌ای با رشد چشمگیر تبدیل شده است و آسیای شرقی یکی از بهترین بازارها برای صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین افزود: سهم صادرات فولاد در زنجیره صادرات غیرنفتی بعد از پتروشیمی، دومین رتبه را دارد و ۷.۸ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. اما متأسفانه سیاست‌ها در کشور ما بیشتر تنبیهی است تا تشویقی، که موجب رانت ارزی و چالش‌های جدی برای صنایع شده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان با بیان اینکه مهم‌ترین چالش صنعت فولاد، محدودیت‌های انرژی است که بر روند تولید و صادرات تأثیر منفی گذاشته است ، بر لزوم ایجاد راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود تأکید کرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری انجمن‌ها و اتخاذ دستورالعمل‌های کاربردی، بتوانیم چالش‌ها را برطرف کنیم و روند صادرات و تولید را بهبود بخشیم.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا