کمترین سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ، بیشترین بهره اقتصادی را دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت : با کمترین سرمایه گذاری می توان در حوزه گردشگری بیشترین بهره اقتصادی را برد زیرا درحوزه صنعت برای ایجاد شغل درصنایع گران قیمت باید حدود 1 ونیم تا 5 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای انجام داد در صورتی که این سرانه در حوزه گردشگری و صنایع دستی از 200 میلیون تومان تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان می باشد .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، محمد حسین ارسطوزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در نشست خبری که در اتاق خبر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، اظهار کرد : خوزستان یکی از سرزمین های بسیار غنی به لحاظ تاریخی است که هزاران آثار تاریخی شناسایی شده در این محدوده جغرافیایی، تمدن های معروف و مشهور شناسایی شده در این خطه ، کتاب ها و نوشته های موجود در این زمینه، مطالعات وسیعی که درخصوص آثار میراث فرهنگی توسط محققین داخلی و پژوهشگران خارجی در استان صورت گرفته شاهد این اتفاق است .

ارسطوزاده بیان کرد : در استان سه اثر میراث جهانی ثبت شده است که قصد داریم براساس ظرفیت موجود تعداد آن را به 5 اثر ارتقاء دهیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری ظرفیت های بسیار خوبی در استان وجود دارد تصریح کرد : گردشگری در خوزستان غالبا بر مبنای معروفیت آثار تاریخی، گردشگری، مذهبی و دفاع مقدس پایه ریزی شده است .

وی افزود : بخش قابل توجه از گردشگری استان مغفول مانده است که پایه و اساس این است بر اساس تبیین و برنامه ریزی در این حوزه از جنبه های مختلف فعالیت شود تا بتوان این ظرفیت ها را برای دیده شدن به خوبی معرفی کرد .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت : به تبعیت از سدهای زیاد و سواحل رودخانه ای در استان، گردشگری آبی، رودخانه ای و دریاچه های زیاد از سرمایه های اصلی برای تفریح و تفرج مردم خوزستان ، جلب و جذب گردشگر از نواحی دیگر می باشد که این نیز به دلایل مختلف مورد بهره برداری قرار نگرفته است .

ارسطوزاده با اشاره به اینکه عمده موانع ، ضوابط ایجاد شده در خصوص بهره برداری از سواحل می باشد خاطرنشان کرد : ضوابطی که در حوزه رودخانه ها و بهره برداری از سواحل تنظیم شده قالبا مواردی است که مانع بهره برداری خوب از رودخانه و دریاچه به عنوان مناطق گردشگری شده است اما در این راستا حداقل هشت منطقه شناسایی شده ودر حال رایزنی هستیم .

این مقام مسئول عنوان کرد : گردشگری با هرآنچه که به عنوان محیط زیست، حفظ و نگهداری زیست بوم مورد نظر است سنخیت دارد و حوزه گردشگری کم آلاینده ترین صنعتی است که می توان متصور شد.

وی افزود : گردشگری همسان با اقلیم و دوست دار محیط زیست است که در همه جای دنیا اثبات شده ، ضوابط و شرایط آن در همه جای دنیا وجود دارد و استفاده می شود .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت : گردشگری یکی از صنایع و اقتصادهایی است که می تواند همسان با اقلیم، زیست بوم و در جهت حفاظت از محیط زیست به فعالیت ، رونق اقتصاد منطقه و نشاط اجتماعی کمک کند .

ارسطو زاده در خصوص فعالیت های انجام شده در حوزه گردشگری اظهار داشت : مناطقی را شناسایی کردیم، در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم رای و نظر متولیان رودخانه و سواحل را جلب و جذب کنیم در نهایت از طریق ایجاد بسته های سرمایه گذاری و اکران عمومی بتوانیم جلب و جذب سرمایه گذار در بخش تفریحات آبی و ساحلی را داشته باشیم .

این مقام مسئول بیان کرد : امروزه گردشگری را تنها منحصر به بخش تفریحی نمی دانیم بلکه نشاط اجتماعی، غذای روح و روان انسان، اشتغال و رونق اقتصاد را در بر می گیرد .

وی افزود : با کمترین سرمایه گذاری می توان در حوزه گردشگری بیشترین بهره اقتصادی را برد . درحوزه صنعت برای ایجاد شغل درصنایع گران قیمت باید حدود 1 ونیم تا 5 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای انجام داد در صورتی که این سرانه در حوزه گردشگری و صنایع دستی از 200 میلیون تومان تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان می باشد .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت : 17 روستای هدف گردشگری را به عنوان پایلوت در خوزستان مدنظر قرارداده ایم که موافقت های آن را جلب کرده تا این روستاها ساماندهی شوند و تسهیلات بخش خصوصی برای متقاضیان تاسیسات گردشگری اختصاص یابد که این روند باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است زیرا هرجا بوم گردی را رونق بخشیده و حمایت کردیم افراد جوان و تحصیل کرده برای انجام فعالیت اقتصادی به آن روستاها مهاجرت کردند .

ارسطوزاده اظهار کرد : از تمام متقاضیان ایجاد تاسیسات گردشگری دعوت میکنیم در این راستا گام بردارند و این آمادگی را داریم تسهیلات قرض الحسنه و ارزان قیمت جهت ایجاد گردشگری به آنها اعطا کنیم و پشتیبانی اداری ودولتی از آن ها داشته باشیم .

این مقام مسئول بااشاره به اینکه شهر اهواز در حوزه گردشگری مظلوم واقع شده است تصریح کرد : رودخانه کارون ظرفیت بزرگی است که از وسط شهر اهواز می گذرد ولی توجه خاصی به آن نشده و باعث ایجاد خدشه نیز شده است در صورتی که رودخانه ها و سواحل در تمام شهرهای دنیا کانون فرهنگ ، تفریح ، تفرج و فعالیت های اجتماعی است .

وی افزود : با این رویکرد که اهواز مملو از بناهای یادمانی است باید به آن توجه خاص داشته باشیم و مسیرهای گردشگری رودخانه ای و درون شهری را تعریف کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت : با توجه به اینکه براساس مخاطب باید ارائه محصولات فرهنگی داشته باشیم تاکید کردیم تمام آثار تاریخی و مناطق گردشگری تابلوهایی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی جهت معرفی داشته باشند . زیرا عمده بازار هدف ما کشورهای هم مرز در جنوب و حاشیه خلیج فارس است .

ارسطوزاده عنوان کرد : ایجاد زیرساخت برای گردشگری و اقامت گردشگر، جلب و جذب سرمایه گذار، معرفی خوب این جاذبه ها به مردم استان و دیگر مناطق از جمله رویکردهای ما به بحث گردشگری است .

این مقام مسئول با اشاره به موضوع صندوق احیاء خاطرنشان کرد : از تمام دارندگان و مالکان بناهای ارزشمند دعوت می کنیم برای تبدیل کاربری فرهنگی یا گردشگری اقدام کنند و ما نیز آمادگی داریم تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض تا میزان مشخص به آن ها اعطا کنیم .

وی در ادامه در خصوص حوزه صنایع دستی افزود : در استان رنگین کمانی از اقوام را داریم که با شرایط اقلیمی متفاوت در کنار هم زندگی کرده ایم و همین شرایط اقلیمی موجب تنوع صنایع دستی در خوزستان شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: در حوزه صنایع دستی 10 هزار نفر شاغل داریم ، 5 شهر استان به عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت شده اند و زمانی که شهر و روستا به لحاظ صنایع دستی ثبت ملی می شوند باید در آن محل به جهت پیگیری امورات به صورت ویژه و تخصصی دبیرخانه ای ایجاد شود .

شکراله قاسمی معاون صنایع دستی خوزستان در ادامه اظهار کرد : شهرهای اهواز در حوزه مینا، دزفول بخش کپو، رفیع حوزه بوریا، شوشتر احرامی بافی و لالی به عنوان دست بافته های عشایری ثبت ملی شده اند که امسال قصد داریم شادگان را بعنوان شهر ملی و کارون را بعنوان روستای ملی حصیربافی معرفی کنیم .

قاسمی گفت : زمانی شهرستانی به عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت می شود باید دبیرخانه آن متشکل از شهردار، شورای شهر و فرماندار ایجاد شود و میراث فرهنگی در این زمینه هیچ دخالتی ندارد .

وی افزود :نصب المان ها در ورودی شهر، نام گذاری خیابان ها ، نام گذاری بلوارها و معرفی رشته ثبت شده از اهم وظایف این دبیرخانه می باشد .

 

خبرنگار: معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا