مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اهواز: کارگروه هوشمندسازی شهر اهواز برای اولین بار در برنامه پنج ساله شهرداری قرار گرفت .

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اهواز از قرار گرفتن کارگروه هوشمندسازی شهر اهواز برای اولین بار در برنامه پنج ساله شهرداری خبر داد .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ،  سید محمد پژوهیده مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اهواز در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر شنبه 2 دی ماه در سالن جلسات این سازمان برگزار شد ، با بیان اینکه در سازمان فاوا در حوزه هوشمندسازی اتفاقات خوبی افتاده است، اظهار کرد : کارگروه هوشمندسازی شهر اهواز برای برنامه اهواز 1405 به پیشنهاد سازما تصویب شد و برای اولین بار در برنامه پنج ساله شهرداری اهواز قرار گرفت تا ما بتوانیم در این کارگروه برنامه ای برای مسائل و مشکلاتی که شهروندان به مجموعه شهری و شهرداری ارسال می کنند تدوین کنیم و با نگاه هوشمندسازی دیده شوند که قرار شده است بودجه خیلی خوبی توسط شهردار اهواز با تصویب شورای شهر برای این موضوع در نظر گرفته شود .

پژوهیده عنوان کرد : در برنامه اهواز 1405 محورهای مختلفی با نگاه بهره وری سازمانی داشته ایم که این برنامه ها از زیرساخت، فرآیندها، شهروندسپاری یا خدمات الکترونیکی شهروندی که ما در شهرداری به عنوان شهرداری الکترونیک میشناسیم شروع می شوند .

این مقام مسئول با بیان اینکه ابتدای سال در حوزه زیرساخت 80 کیلومتر فعال داشته ایم تصریح کرد : با توجه به توسعه ای که در شهر اهواز داشته ایم حدود 45 کیلومتر دیگر به شبکه فیبر نوری اضافه شد و این نوید را می دهیم تا پایان سال بتوانیم یک محله شهر را به صورت کامل زیر بار پوشش فیبر ببریم و اینترنت پرسرعت را حداقل برای بالغ بر 2800 خانوار ایجاد کنیم.

وی افزود : با توجه به اینکه در حال آماده سازی این زیرساخت ها هستیم ، معاونت حمل و نقل و ترافیک هم در پی این هستند دوربین های سطح شهر و تقاطع های هوشمند سطح شهر را که عدد خوبی ندارند افزایش دهند و امیدواریم با توسعه زیرساخت ها و ایجاد ایستگاه های هوشمند اتفاقات خیلی خوبی در حوزه هوشمندسازی بیفتد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اهواز گفت : نیمه امسال ما تصویربرداری اهواز را داشتیم که سال 97 برداشت شدده بود و تکمیل و تحویل آن از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح امسال صورت گرفت و داده های اطلاعات مکانی هشت منطقه شهرداری به شهرداری و سازمان فاوا رسید .

پژوهیده اظهار داشت : امروز افتتاحیه پروژه ی اهواز من انجام شد که در سامانه My.ahvaz.ir قابل مشاهده است . خدمات پرداخت QR کد تاکسی و مشکلات 137 شهری در این سامانه قرار دارد همچنین کمتر از دو هفته دیگر پرداخت کرایه های اتوبوس به این سامانه اضافه خواهد شد که شهروندان می توانند بدون دریافت کارت شهروندی ، سوار اتوبوس شده و از طریق اپیلیکیشن اهواز من و ارائه QR کد پرداخت الکترونیک انجام دهند

این مقام مسئول عنوان کرد : در اهواز من برنامه ای برای تاکسی ها ارائه کردیم تا رانندگان بتوانند تراکنش های خود را رصد کنند و پرداختی که شهروند برای آنها انجام می دهد را داشته باشند . پرداخت قبوض شهرداری و زیرساخت پرداخت الکترونیک شهرداری از دیگر آیتم های این برنامه است .

وی با اشاره به اینکه زیرساخت پرداخت های شهردای یک زیرساخت کامل و جامع برای پرداخت های خرد و کلان شهری است خاطرنشان کرد : هر شهروندی که به اپیلیکیشن اهواز من مراجعه کند یا کارت های شهروندی را از باجه های اتوبوسرانی خریداری کند برای آن یک حساب کاربری مجازی درست می شود و آن حساب کاربری برای آن یک کیف پول ایجاد می کند که می تواند برای خدمات شهرداری خود از آن استفاده کند . اکنون در اتوبوسرانی بالغ بر 60 هزار کارت فروخته شده است و مبالغ بسیار زیادی شارژ شده اند که روزانه مبلغ قابل توجهی برای تراکنش های اتوبوسرانی ثبت و ضبط می شود و به گواه گزارش های داده شده این مبالغ 5 تا 8 برابر افزایش پیدا کرده اند .

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اهواز گفت : پروژه بسیار مهمی با عنوان پنجره واحد مجوزهای مبتنی بر ملک طی روزهای آتی در منطقه دو افتتاح خواهد شد . این سامانه یک مگا اپ است مشتمل بر 18 سامانه و زیرسیستم های دیگر که بیس آن براساس داده های اطلاعات مکانی می باشد .

پژوهیده بیان کرد : با برداشت اختصاصی نیروهای مسلح و داده هایی که در اختیار ما قرار داد، نقشه ای تهیه و احصا کردیم . بر روی داده ها کار کردیم و تاکنون 67 لایه اطلاعات مکانی صرفا برای منطقه دو شهرداری تهیه کرده ایم تا بتوانیم این داده ها را ذیل سیستم ببریم و محاسبات شهرسازی، محاسبات پروانه ها، پایا کار و مباحث این چنینی به صورت کاملا الکترونیکی صورت گیرد . همچنین برخی داده ها مثل کاربری ها ارز گذر قیت منطقه بندی دیگر توسط کارشناس شهرداری وارد نشود و حسب داده های اطلاعات مکانی که در این سیستم پیاده سازی شده است صورت گیرد و شهروندا تقاضای خود را در سامانه MC.ahvaz.ir ثبت کنند .

این مقام مسئول اظهار داشت : کار برون سپاری شده است و نقشه برداران حوزه نظام مهندسی و اداره ثبت اسناد که از آنها آزمون گرفته ایم و تاییدیه های لازم را دارند ، برداشت ها را انجام می دهند و داده ها در سیستم ثبت می شود، ادامه مراحل و فرآیند در منطقه صورت می گیرد .

وی افزود : هدف از این موضوع ، شفافیت بوده و دیگر اینکه شهروند درگیر مراجعات مکرر در منطقه شهری نباشد و کاهش سفرها صورت گیرد .

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اهواز گفت : قرار است شهرداری تفاهم نامه ای با معاونت شهرسازی، نظام مهندسی و اداره ثبت داشته باشد تا کار مشترکی روی پروانه ها صورت گیرد به این صورت که برخی جاها ما از کارشناسان ثبت و نظام مهندسی استفاده کنیم و بالعکس آن ها از داده های ما استفاده کنند تا کاهش زمان صدور پروانه و پایان کار را در شهرداری داشته باشیم.

پژوهیده عنوان کرد : با توجه به اینکه 78 درصد تقاضای شهرداری در حوزه شهرسازی از نوع نقل و انتقالات است ، اگر این تفاهم نامه انجام شود دیگر کار در دفترخانه بصورت الکترونیکی برای شهرداری ارسال می شود و شهرداری نیز پاسخ را به صورت الکترونیکی به دفترخانه ارسال می کند و دیگر نیازی به تردد شهروند بین دفترخانه و شهرداری نیست .

این مقام مسئول افتتاح سامانه خدمات رفاهی رانندگان را از دیگر اقدامات خواند و تصریح کرد : با کمک بخش خصوصی زیرسیستمی تهیه کرده ایم که یک سری بسته های مصرفی حوزه خودرو شامل روغن، لاستیک و موارد اینچنینی را در سامانه ثبت می کند و با اطلاعاتی که به سامانه داده ایم رانندگان می توانند سهمیه های خود را در محل هایی که سازمان تاکسیرانی مشخص کرده است دریافت کنند.

وی افزود : سامانه سیگما با بحث بودجه، نظارت و اجرا پروژه بسیار مهم دیگری است که داشته ایم و خدارا شکر در قسمت مدیریت پروژه ، بودجه آن به نتیجه رسیده است . این سامانه از ابتدای پیشنهاد بودجه و تامین اعتبار ، ثبت پروژه ، گردش و فرآیند مراحل کاری در شهرداری ، هزینه و صورت وضعیت تا رسیدن به مالی را شامل می شود و در فاز دوم درخواست های خرید شهرداری در این سامانه قرار می گیرد که براین اساس کنترل هایی که گذاشته ایم براساس بودجه و موجودی انبار ، کاری کاملا یکپارچه ، اصولی و منظم را برای شهرداری انجام می دهد .

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اهواز گفت : پروژه عدالت مکانی برنامه ی دیگری است که در تلاش هستیم تا قبل از یک ماه به نتیجه برسد و در بودجه 1402 از آن استفاده شود .

پژوهیده بیان کرد : راه اندازی سامانه SOC مرکز عملیات امنیت که قرارداد آن انعقاد شده است و انشاالله بتوانیم قبل از سال این سامانه را پیاده سازی کنیم از دیگر اقدامات سازمان فاوا می باشد که این سامانه با توجه به افزایش و گستردگی سرویس های حوزه شهری و استفاده شهروندان از اپیلیکیشن های ما در جهت بالابردن ضریب امنیتی سامانه رخ داده است و رویدادهای امنیتی بایدرصد کامل شوند تا از داده ها و اطلاعات شهروندی حفاظت لازم را داشته باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد : عکسبرداری جدید شهر اهواز و تهیه مدل سه بعدی شهر و کارخانه نوآوری شهر اهواز دو پروژه ای هستند که طرح آن را آماده کرده ایم و در تلاش هستیم تا 22 بهمن ماه آن را به شورای شهر ببریم که در صورت موافقت شورا ، در سال 1402 اقدام خیلی خوبی در این حوزه داشته باشیم .

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا