اقتدار، پیشرفت و توسعه پایدار، پاسخ اعتماد به جوانان فناور

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت :  شعار سال 1401 مختص این یکسال نیست بلکه یک راهبرد برای آینده کشور است زیرا مقام معظم رهبری تشخیص داده اند تنها راه نجات کشور از مشکلات جاری و ساری ، توسل به فناوری و نوآوری است . همچنین این تجربه وجود دارد در عرصه هایی مثل صنایع دفاع، سلول های بنیادی ، نانو و دیگر موارد که به جوانان فناور اعتماد کردند و به آنها میدان داده شد ، پاسخ آن یک اقتدار ، پیشرفت و توسعه پایدار بود .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان  ، محمد راضی جلالی رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در نشست با اصحاب رسانه ضمن عرض تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطر شهید رجائی و شهید باهنر دو مدیر تراز انقلاب اسلامی اظهار کرد : امسال با شعار مقام معظم رهبری و فرمان ایشان ، ماموریت پارک علم و فناوری خوزستان چندین برابر شد .

راضی جلالی عنوان کرد : با توجه به اینکه این سازمان متولی اصلی حوزه فناوری در استان خوزستان است، براساس برنامه هایی که از قبل تعیین شده بود و با توجه به رویکردی که در سال جدید در راستای تحقق شعار سال پیش گرفته است ، از روزهای اول کار یکسری کارهای زیربنایی انجام داده است .

این مقام مسئول گفت : اولین اقدام این سازمان ، پیشنهاد ایجاد یک شورا تحت عنوان شورای عالی فناوری و نوآوری در خوزستان بود که اوایل اسفند ماه 1400 کلید زده شد .

وی افزود : شرکت هایی که در پارک علم و فناوری وجود دارند و در حوزه های مختلف فعالیت می کنند باید با صنایع مختلف در ارتباط باشند و در وهله اول باید ازنیازهای صنایع به موضوعات فناورانه مطلع شوند ، در نقطه مقابل نیز صنایع باید از توانمندی شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آگاه شوند .

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه توسعه زیست بوم فناوری استان از دیگر اقدامات این سازمان در ابتدای سال بود، گفت : یکی از چالش های اصلی پارک علم و فناوری خوزستان، کمبود شدید فضای فیزیکی برای استقرار و فعالیت شرکت های فناور و دانش بنیان است.

راضی جلالی اظهار کرد : سایت شهرک علمی تبلیغاتی اصفهان 520 هکتار زمین در اختیار دارد در حالی که خوزستان علی رغم پیگیری های مدیران مجموعه تا ابتدای سال هیچ فضایی در اختیار نداشت اما خداروشکر از ابتدای سال 20 هکتار زمین جنب شهرک صنعتی شماره 4 جهت ایجاد شهرک نوآوری اختصاص داده شد که به زودی به پارک علم و فناوری استان خوزستان تحویل داده خواهد شد که همچنان نسبت به استان های دیگر عقب هستیم.

این مقام مسئول با اشاره با اینکه به این مقدار فضا اکتفا نکردیم خاطرنشان کرد : فضاهای بلااستفاده بسیاری در استان شناسایی کردیم و اولین اقدامی که انجام دادیم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با همکاری دکتر افروز ، قرارداد واگذاری ساختمان علوم و تحقیقات با زیربنای حدود 5 هزار مترمربع را منعقد کردیم  که به عنوان پردیس تخصصی نفت ، گاز و پتروشیمی به پارک علم و فناوری استان تحویل داده شد .

وی افزود : ایجاد پردیس های علم و فناوری در دانشگاه های استان از دیگر اقدامات این سازمان بود که از ابتدای سال کلید زده شد و قرارداد ایجاد پردیس علم و فناوری با دانشگاه شهید چمران اهوازو دانشگاه خاتم الانبیاء بهبهان  منعقد گردید.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : موافقت نهایی برای ایجاد پردیس تخصصی کشاورزی در دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی خوزستان ( دانشگاه رامین ) انجام شد که هفته آینده قرارداد آن منعقد می گردد. همچنین در خصوص پردیس علم و فناوری دریا در زمینه بیولوژی دریا، شیمی دریا، آبزیان و موضوعات مرتبط با دریا با دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر که متولی مباحث مربوط به صنعت دریا می باشد مذاکره و بزودی قرارداد آن منعقد می گردد.

راضی جلالی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید کرده اند ، باید تعداد شرکت های دانش بنیان در سال 1401 دوبرابر شود تصریح کرد : در سال 1400 تعداد شرکت های دانش بنیان در خوزستان 84 شرکت بوده است که در حال حاضر بر اساس آمار سایت معاونت علمی ریاست جمهوری تعداد آن ها به 110 شرکت در استان رسیده است و نشان از جهش مجموعه به سمت توسعه شرکت های دانش بنیان می باشد .

این مقام مسئول بیان کرد : مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که صنایع بزرگ باید دانش بنیان شوند از این رو تعدادی از صنایع از جمله شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت آب و غدیر واحدهای تحقیق و توسعه خود را به دعوت ما در پارک علم و فناوری مستقر کرده اند .

وی افزود : با رصد در شهرک های صنعتی و شناسایی شرکت های کوچک تولیدی ، برای اینکه بتوانند از امتیازات فناوران و دانش بنیان ها که حداقل آن معافیت مالیاتی و معافیت گمرکی است بهره مند شوند آن ها را دعوت کردیم و اکنون حدود 15 شرکت عضو مجموعه پارک علم و فناوری شده اند .

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : ایجاد ارتباط قوی تر با صنایع بزرگ مثل مناطق نفتخیز جنوب، ملی حفاری ف نفت و گاز اروندان، فولاد خوزستان و تعداد زیادی از واحدهای پتروشیمی از طریق انعقاد تفاهم نامه همکاری از دیگر اقدامات مجموعه بود که در راستای آن واگذاری بسیاری از پروژه ها به شرکت های دانش بنیان در اولویت قرار می گیرد و از این طریق می توانند فعالیت های خود را توسعه دهند که توسعه فعالیت شرکت ها ، افزاش اشتغال، افزایش بهره وری، کاهش چالش بیکاری را در پی خواهد داشت .

راضی جلالی عنوان کرد : هر آنچه در استان های دیگر است در خوزستان است و هر آنچه در استان های دیگر نیست در خوزستان وجود دارد اما با وجود این شرایط رقم بیکاری بالایی داریم و حدود 250 هزار نفر بیکار در استان وجود دارد که 43 درصد آن ها را دانش آموختگان دانشگاهی به خود اختصاص داده اند .

این مقام مسئول اظهار داشت : وزارت خانه در سطح تمام پارک های کشور طرح دستیار فناوری را ابلاغ کرد به این ترتیب که دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می توانند در بازه زمانی 6 ماهه در شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری  ثبت نام کرده، دانش تئوری و نظری خود را در مجموعه این شرکت ها به صورت عملی بگذرانند و به ازای این فعالیت ها کمک هزینه دریافت نمایند.

وی افزود : پارک علم و فناوری به دانشجویان کارشناسی ماهانه یک میلیون تومان، دانشجویان کارشناسی ارشد 2 میلیون تومان و دانشجویان مقطع دکترا 3 میلیون تومان ماهانه کمک هزینه دربازه زمانی 6 ماه پرداخت می کند .

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا پیش از سال 1400 یعنی تشکیل دولت سیزدهم در وزارت علوم، معاونت فناوری نداشت بلکه مدیریت فناوری ذیل معاونت پژوهشی وزارت علوم فعالیت می کرد به همین دلیل نمود نداشت . اما امسال بعنوان یک معاونت مستقل تعریف و چارت آن مشخص شد .

راضی جلالی در پایان بیان کرد : شعار سال 1401 مختص این یکسال نیست بلکه یک راهبرد برای آینده کشور است زیرا مقام معظم رهبری تشخیص داده اند تنها راه نجات کشور از مشکلات جاری و ساری ، توسل به فناوری و نوآوری است . همچنین این تجربه وجود دارد در عرصه هایی مثل صنایع دفاع، سلول های بنیادی ، نانو و دیگر موارد که به جوانان فناور اعتماد کردند و به آنها میدان داده شد ، پاسخ آن یک اقتدار ، پیشرفت و توسعه پایدار بود .

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا