کاهش 70 درصدی مرگ ومیر با اجرای طرح شهیدسلیمانی

طرح شهید قاسم سلیمانی با هدف شکستن زنجیره انتقال کووید ۱۹ با سه محور مراقبت، حمایت و نظارت در ایلام اجرایی شد و توانست آمار مرگ و میر را 70 درصد و تعداد بستری‌ها را 72 درصد کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری بسیج، طرح «شهید سلیمانی» برای مقابله با ویروس کرونا یکی از موثرترین فعالیت‌های انجام شده جهت کاهش نرخ مرگ و میر و مبتلایان به کرونا در استان ایلام بوده است.
کاهش 70 درصدی مرگ ومیر با اجرای طرح شهیدسلیمانی

این طرح پس از افزایش بی‌شمار مبتلایان به کرونا در آذر ماه سال جاری به منظور کاهش تجمع در مراکز درمانی و شناسایی مبتلایان در سرتاسر نقاط استان با همکاری نیرو‌های سپاه، بسیج، هلال احمر، پزشکان، پرستاران و نیرو‌های داوطلب آغاز شد و تا اواسط اسفند ماه نیز ادامه داشت.

پس از عملی سازی این طرح تمامی خدمات رسانی و غربالگری‌ها به افراد در سراسر استان از جمله تست گیری از افراد، مراقبت از مبتلایان، گند زدایی و سایر اقدامات انجام شده در منازل و یا عموما به صورت تلفنی انجام می‌شد که لازم به ذکر است پس از شناسایی افراد مبتلا تمامی اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ابتلای سایر افراد خانواده و حفظ سلامت آنان به بهترین شکل ممکن صورت می‌گرفت.

از اهداف شکل گیری طرح سپهبد شهید قاسم سلیمانی می‌توان به قطع زنجیره‌ی انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری، مرگ و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر اشاره کرد که تاثیر چشم گیری در کاهش نرخ کرونا در استان داشته است.

سه تیم در قالب گروه‌های مراقبتی، نظارتی و حمایتی فعالیت دارند؛ در تیم مراقبتی، پزشکان، پرستاران و مراقبان سلامت به شناسایی و درمان بیماران مبتلا به کرونا و افراد در تماس با این بیماران می‌پردازند.

تیم حمایتی، وظیفه توزیع کمک‌های مؤمنانه مردم و سازمان‌ها را بین اقشار آسیب‌پذیر به‌عهده دارد؛ بسیجیان در این تیم نسبت به خرید وسایل و مایحتاج مورد نیاز برای بیماران مبتلا به کرونا اقدام می‌کنند.

تیم‌های نظارتی نیز برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحد‌های تهیه و توزیع مواد غذایی، اصناف و مراکز ارائه خدمات نظارت دارند تا میزان سرایت بیماری از این طریق، به حداقل ممکن برسد.

خدمات رسانی به شهرستان‌ها و مناطق محروم

مسعودی از شهروندان استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: خدمات رسانی بسیج و نیرو‌های هلال احمر جهت عملی کردن طرح شهید سلیمانی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا موجب شد به بسیاری از شهرستان‌ها و مناطق محروم استان نیز خدمات رسانی شود و در همین راستا تا حد زیادی از ترس افراد برای مبتلا به ویروس کرونا به دلیل نبود امکانات کافی کاسته شود.

اقدسی از دیگر شهروندان استان گفت: اجرایی سازی طرح شهید سلیمانی موجب شد تست مبتلا به کرونا از افراد و خانواده‌های مبتلایان در منزل انجام شود که خود امکان آسان سازی دسترسی به مراکز درمانی و امکانات لازم برای تمامی افراد در سراسر استان را فراهم کرد و از سوی دیگر نیز مانع تجمع در مراکز درمانی که خود خالی از زیان نیست شد.

وی ادامه داد: قرنطینه برای کاهش آمار کرونا موجب شد خیلی از افراد با مشکلات اقتصادی مواجه شوند که در همین راستا کمک‌های سپاه، بسیج، هلال احمر و… موجب شد که از سختی‌های موجود در زندگی قشر ضعیف کاسته شود.

گفتنی است؛ پس از افزایش چشمگیر متوفیان کرونا، پیرو تأکید مقام معظم رهبری بر شناسایی به هنگام بیماری کرونا، وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین’>سازمان بسیج مستضعفین تفاهمنامه‌ای مبنی بر اجرای طرحی برای افزایش بیماریابی منعقد کردند؛ این طرح که به نام «شهید سلیمانی» مزین شد با تمرکز بر پیشگیری از کرونا و جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیرو‌های بسیج و داوطلب مردمی است.

کاهش چشمگیر آمار مبتلایان به کرونا

سیروس رستم‌بیگی کارشناس مرکز بهداشت استان ایلام بیان کرد: احداث طرح شهید قاسم سلیمانی در زمانی که استان در شرایط قرمز و سیاه کرونایی قرار داشت با خدمات رسانی و آگاه کردن مردم در تمامی صنف‌ها و مناطق استان موجب کاهش چشمگیر آمار مبتلایان به کرونا شد و در ادامه افرادی همچون معلولین و سالمندان که توانایی مراجعه به مراکز درمانی را نداشتند به صورت ویژه در منزل درمان شدند.

وی افزود: آموزش‌های لازم نیز به افراد و خدمات رسانی به آن‌ها علاوه بر اینکه مسبب آبی شدن استان شد تاثیر به سزایی در کاهش ترس و نگرانی افراد به خصوص در مناطق محروم و روستایی که از امکانات پایین بهداشتی تا قبل از عملی سازی طرح شهید سلیمانی برخورداربودند، داشت.

پنجاه روز بدون فوتی کرونا در ایلام

محمدصادق کولیوند مدیریت امداد رسان بسیج جامعه‌ی پزشکی بیان کرد: از یک آذر ماه طرح شهید سلیمانی در استان کلیک خورد و تا اواسط اسفند ماه ادامه داشت که موجب شد بر اساس اجرای این طرح پنجاه روز بدون فوتی کرونا داشته باشیم که در همین راستا از جمله خدمات پرداخت شده می‌توان به پنجاه هزار بسته‌ی معیشتی از سوی سپاه به افراد سالمند و معلول در قرنطینه و نود هزار بسته خدمات رسانی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون اعتباری بالغ بر یک میلیارد از سمت سپاه هزینه شده است، افزود: با توجه به تاثیرات چشم گیر این طرح گام دوم آن در طی چند روز گذشته کلیک خورده که موجب قرنطینه‌ی چهارده هزار نفر تاکنون و گسترش برنامه‌ها و خدمات رسانی‌ها شده است.

بیش از ۱۹ هزار مکان تحت پوشش هستند

میرزایی روابط عمومی هلال احمر در خصوص خدمات اجرایی طرح سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: تعداد اماکن تحت پوشش ۱۹ هزار و ۵۹۷ مکان و تعداد بهره وران ۵۱ هزار و ۵۵۸ نفر است.

وی افزود: تعداد اعضای مشارکت کننده ۱۸۱۴ نفر (۱۲۲۴ نفر بانوان و ۵۹۰ نفر آقایان) بوده‌اند و در ادامه از اهداف مهم این طرح می‌توان به نظارت و پرکردن چک لیست‌های شبکه بهداشت، آموزش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، چک کردن سامانه و… اشاره کرد.

سه هزار نفر را در خانه مراقبت کردیم

جمیل صادقی‌فر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با فارس ایلام گفت: بخشی از خدمات قرنطینه‌ی معکوس بوده که ما نزدیک به سه هزار نفر را در خانه مراقبت کرده‌ایم؛ سالمندان و افراد پرخطر و معلولین به جای حضور در مراکز در خانه با حضور تیم پزشک و پرستار معالجه شدند.

وی افزود: اقداماتی در خصوص گند زدایی منازل و اکسیژن تراپی، نظارت در بازار‌ها و اماکن و… در همه‌ی شهرستان‌ها انجام شده است.

به گفته‌ی صادقی فر در پایان آبان ماه ۲۱۴ مورد فوتی داشتیم که با عملی سازی این طرح آمار آن‌ها در آذر به ۱۰۷ نفر و در دی ماه ۱۰ نفر و در بهمن ماه به ۷ نفر کاهش یافت.

با عملی سازی طرح شهید سلیمانی آمار فوتی‌ها در آذر به ۱۰۷ نفر و در دی ماه ۱۰ نفر و در بهمن ماه به ۷ نفر کاهش یافت.

وی با بیان اینکه مطلوب بودن این طرح نیازمند همکاری‌های مردم است بیان کرد: قرار بود مرگ و میر چهل درصد کاهش پیدا کند که خوشبختانه ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد و بستری‌ها نیز طبق گفته‌ها میبایست ۴۰ درصد کاهش پیدا کند، اما نزدیک به ۷۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

در نتیجه طرح شهید قاسم سلیمانی و اجرایی آن در آذر ماه با کمک‌های سپاه، هلال احمر، بسیج و سایر ارگان‌ها تاثیر به سزایی در کنترل روند شیوع ویروس کرونا و حمایت از اقشار مختلف جامعه داشته که لازم به ذکر است پیشبرد این طرح نیازمند همکاری از سوی مردم و مسوولین در زمینه شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های ناگوارآن است.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا