دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان:کاهش 18 درصدی سرقت های خرد در اهواز

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: تا پایان دی ماه در اهواز 18 درصد کاهش سرقت های خرد داشته ایم و در کل استان 14 درصد بوده است .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، صادق جعفری چگینی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای گروه های جهادی سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان ( شکوه هجرت ) و طلایه داران اقتصاد مقاومتی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان اظهار کرد: یکی از وظایفی که دادستان کل به موجب دستورالعمل ریاست قوه صادر کرده، معاونت حقوق عامه است و ما در این خصوص در حوزه های مختلف جلسات متعددی تشکیل داده ایم.

وی در خصوص تنظیم بازار گفت: از ابتدای روز کار یعنی 16 فروردین ماه در مورد افزایش قیمت هایی مثل مرغ و گوشت و کمبودهایی که ایجاد شد جلساتی تشکیل شد .

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان متروپل را موضوع دیگر حقوق عامه خواند و بیان کرد: زمانی که این اتفاق رخ داد در پی آن جلسات متناوب و مستمر در خصوص ساختمان های ناایمن، آسانسورها و برخی ساختمان هایی که با مشکل روبرو بودند تشکیل و مواردشان در حوزه نظام مهندسی پیگیری شد.

جعفری چگینی با بیان اینکه پرونده کیفرخواست متروپل کمتر از 4 ماه صادر و رای قطعی شد تصریح کرد: از آنجایی که مسئله غیرعمد بود و  پرداخت دیات باید ظرف دوسال این اتفاق می افتد اما ما بطور کامل پرداخت کردیم که 75 درصد از اموال عبدالباقی و مابقی از 20 نفر دیگر که مقصر حادثه بودند به نسبت درصد تقصیر گرفته شد.

وی اضافه کرد: برای مهندسینی که در این مسئله دخیل بودند محرومیت های درنظر گرفته شد، ضمن اینکه از طریق واحد انتظامی نظام مهندسی تخلفات آنها پیگیری و محرومت هایی داده شد و با توجه به اینکه پرونده ملی بود اما خودمان به صورت خارج نوبت از ابعاد مختلف موضوع را بررسی کردیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: آلودگی هوا موضوع دیگری است که مورد پیگیری قرار گرفت و در این خصوص دو جلسه همراه با نتیجه برگزار شد که افزایش سهمیه بنزین یورو یکی از اقداماتی بود که ماحصل کارگروه ما بود؛ عدم تعطیلی یا دیرتعطیل کردن برخی از روزهایی که آلودگی هوا یا گردوغبار وجود داشت نتیجه دیگر این کارگروه بود.

به گفته وی؛ بستن پل فولاد به دلیل خطراتی که وجود داشت و ملزم کردن شهرداری و شرکت فولاد خوزستان نسبت به تعمیر آن اقدام دیگر این دستگاه است.

جعفری چگینی با اشاره به اینکه در حوزه حقوق عامه در بخش شهری اقداماتی صورت گرفته است بیان کرد: در مناطق محروم مثل کوی علوی، کوی مدرس، ملاشیه و سیاحی جلسات متعددی برگزار و مصوباتی صادر شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان اظهار کرد: درحوزه برق، آب و فاضلاب، بهداشت و مساجد اقداماتی خیلی خوبی با بسیج و دادستانی مرکز استان انجام شده و مصوبات را به مکرر پیگیری کردیم؛ در حوزه ثبت اسناد بخصوص در کوی مدرس با پیگیری هایی ک انجام شد، کارهای اولیه صورت گرفت و در ستاد سازمان جمع آوری املاک تملیکی و شهرداری اقدامات انجام و به تهران ارسال شد که مقرر شد در اسرع وقت بخشی از اسناد کوی مدرس صادر شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از معاونت های ما کارشان حقوق عامه است عنوان کرد: در حوزه ستاد اقتصاد مقاومتی با تاکیدات که مقام معظم رهبری داشتند، در اجرای دستورالعمل و برحسب نامگذاری سال که ایشان انتخاب می کنند دستگاه قضایی دو کار انجام می دهد.

جعفری چگینی با بیان اینکه در حوزه رفع موانع تولید اقداماتی صورت گرفته است تصریح کرد: در مواردی که لازم است اقدامات قضایی انجام شود، مشکلات حقوقی که کارخانه ها دارند و هنوز تعطیل نشده اند یا در شرف تعطیل هستند و یا برشکسته شده اند، صنایع و مراکز تولیدی که می خواهند راه اندازی شوند و سازمان هایی که به آنها خدمات ارائه نمی دهند یا با تاخیر انجام می دهند در این خصوص جلساتی بسیاری تشکیل شده است که از جمله نتایج آن مانع از بیکار شدن بیش از 2300 نفر کارگر با اقدامات قضایی و یا مشغول به کار شدن کارگران بوده است .

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان با اشاره به اینکه جلسات ما نسبت به سال گذشته چندبرابر شده است گفت: در سال 1401 بیش از 7500 پرونده از آمار پرونده های سال قبل کسر کردیم در حالی که در سال 1400 تنها 430 پرونده از سالهای گذشته کسر شده بود که نشان از یک کار شبانه روزی در بخش های مختلف است.

وی اضافه کرد: در بحث پرونده های مسن که در گذشته وجود داشته بیش از 2 هزار پرونده کسر کردیم.

جعفری چگینی اظهار کرد: اضافه کردن دو شعبه ویژه سرقت های مسلحانه به شعب و رساندن آن ها به سه شعبه، اضافه کردن یک شعبه به شعب رسیدگی پرونده های قتل با توجه به مهم بودن جرائم و تحت تاثیر گرفتن نظم جامعه به واسطه آن دیگر اقدامات انجام شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان عنوان کرد: از لحاظ کادر قضایی نسبت به سال قبل حدود 25 نفر از همکاران ما به دلیل خروج از استان یا انتقال به قسمت های دیگر از سیستم خارج شده اند اما با این وجود حرکت ما رو به جلو است.

به گفته وی؛ بسیاری از جرایم غیرقضایی شده و مانع ورود پرونده آنها به دادگاه شده ایم به طور مثال برای تصادفات نیاز به مراجعه مردم به دادگاه نیست و زمان رخ دادن حادثه کروکی توسط پلیس ترسیم و گزارش از طریق نیروی انتظامی به پزشکی قانونی ارسال می شود و دیه پرداخت می شود ، دیگر نیازی به رای دادگاه و قطعی شدن نیست.

جعفری چگینی با بیان اینکه امروز کارگروه حقوق عامه با حضور همه اعضا تشکیل شد تصریح کرد: خدماتی که باید در حوزه های مختلف به مردم ارائه شود بررسی شد و درخصوص تنظیم بازار ، میوه، گوشت، مرغ و .. هیچ دغدغه و کمبودی وجود ندارد، قیمت میوه ها توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده و براساس قیمت مصوب از طریق بخش خصوصی در سراسر استان توزیع می شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان با اشاره به اینکه ترک فعل ها نیز حقوق عامه است اظهار کرد: ترک فعل دو حالت دارد، بخشی از آن مربوط به مدیران و مسئولینی است که رفتار آنها مجرمانه می باشد و اگر کار انجام ندهند منجر به تضییع اموال عمومی یا حقوق بیت المال می شود بنابراین حتما با آنها برخورده کرده و پرونده تشکیل می دهیم؛ مورد دیگر نیازمند پیگیری و تذکر هستند و باید پای کار آورده شوند.

وی افزود : تا پایان دی ماه در اهواز 18 درصد کاهش سرقت های خرد داشته ایم و در کل استان 14 درصد بوده است .

جعفری چگینی مرکز بازپروری الحدید را یکی دیگر از اقدامات خوب این دستگاه خواند و بیان کرد: در این طرح معتادین متجاهری که در خیابان بودند جمع آوری شدند زیرا بخشی از سرقت های خرد و اموال عمومی توسط این افراد انجام می شد؛ در فاز اول حدود 500 نفر شروع به کار کرده و بیش از 200 نفر در سطح اهواز جمع آوری شدند، ابتدا غربالگری انها توسط بهزیستی انجام می شود و بعد از اینکه سلامتیشان مشخص شد به مرکز انتقال پیدا می کنند.

به گفته وی؛ حدود 70 نفر از متکدیان اتباع خارجه که وارد کشور شده بودند هفته گذشته جمع اوری و از کشور ترد شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: در خصوص آب و فاضلاب اهواز واقعیت این است که هم فرسودگی سیستم قبلی وجود دارد هم گسترش شهر اهواز و وضعیت سرزمینی شهر ک حالت پستی دارد به همین خاطر شرایط کار سخت است ؛ اعتباراتی که گرفتند حتما سازمان های نظارتی برآنها نظارت دارند، تمام قراردادها و مواد آن را سازمان بازرسی پیگیری می کند اگر تخلفی از مدیری سر بزند و گزارش آن برسد برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی افزود : طبق اظهار نظر مدیرعامل آبفا خوزستان 53 درصد از طرح فاضلاب اهواز اعمال شده است و امیدواریم تا سال آینده بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

خبرنگار: معصومه مجدم

 

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا