رئیس کتابخانه مرکزی خوزستان : کتابخانه مرکزی استان خوزستان، مکانی برای دانش افزایی جامعه/وجود ۱۲۳ هزار جلد کتاب در کتابخانه مرکزی خوزستان

رئیس کتابخانه مرکزی استان خوزستان با بیان اینکه این کتابخانه مکانی برای دانش افزایی جامعه است، گفت: در کتابخانه مرکزی با بیش از ۱۲۳ هزار جلد کتاب، به طور ماهیانه ۷ هزار کتاب امانت داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان، محمدرضا شکاری در جمع خبرنگاران بیان کرد: در ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۸۲، با تصویب قانون تأسیس و نحوه ی اداره ی کتابخانه های عمومی توسط مجلس، این نهاد از بدنه ی وزارت ارشاد جدا شد، به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی با نام “نهاد کتابخانه های عمومی کشور”، به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرد. لذا، از همه ساله این تاریخ که سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور است، به عنوان روز کتابخانه گردی شناخته می شود.

وی با بیان اینکه هر کتابخانه‌ای، حتی قرائت خانه ها و پانسیون های مطالعاتی که خدمات خود را به عموم ارائه می دهد، باید مجوز خود را از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اخذ کند، افزود: به طور کلی پنج نوع کتابخانه شامل ملی، دانشگاهی، تخصصی، آموزشگاهی و عمومی وجود دارد که کتابخانه های عمومی، به دلیل اینکه مخاطب آن عموم مردم جامعه (صرف نظر از سن، نژاد، جنسیت، مذهب، ملیت، زبان، موقعیت اجتماعی، اقتصادی و غیره) همواره ارزش، اهمیت و جایگاه ویژه ای در اجتماع داشته است.

رئیس کتابخانه مرکزی خوزستان ادامه داد: قرار بر این است تا به زودی یادمان مشاهیر و مفاخر علم و ادب و فرهنگ خوزستان در کتابخانه مرکزی افتتاح شود و زندگینامه و تصویر بیش از 30 نفر از بزرگان استان در معرض دید عموم قرار بگیرد.

شکاری همچنین بیان کرد: هدف مجموعه کتابخانه مرکزی فقط ایجاد شرایط یا محلی برای امانت دادن کتاب نیست، بلکه قصد داریم کتابخانه به یک مرکز اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

وی اظهار کرد: همچنین ۱۵ دوره آموزشی مانند سفالگری، مشاغل خانگی، عکاسی، فتوشاپ، برنامه نویسی و نویسندگی بعد از عید برای سنین ۴ تا ۱۲ سال در هشت جلسه‌ی ۲ ساعته برگزار و کتابخانه را به مکانی برای دانش افزایی تبدیل می‌شود.

رئیس کتابخانه مرکزی خوزستان اضافه کرد: در این دوره‌ها کودکان و نوجوانان به همراه والدین در کلاس شرکت کرده و والدین نیز جذب دیگر فعالیت‌های کتابخانه، از جمله محافل ادبی 6 گانه ی کتابخانه، شامل محفل مشق داستان، شهرزاد، سپید، نقد ادبی، شاهنامه پژوهی و سیمرغ می‌شوند.

شکاری تشریح کرد: از ۱۷ اسفندماه سال گذشته تاکنون ۹ هزار و ۷۰۰ نفر عضو کتابخانه مرکزی اهواز شده‌اند و با ۱۲۳ هزار نسخه کتاب بصورت میانگین ماهانه تعداد هفت هزار جلد کتاب امانت می‌دهیم.

وی افزود: در بخش نابینایان و کم نابینان نیز با برخورداری از کتابدار تخصصی، کتاب بریل برای این قشر از جامعه تولید می‌کنیم. نابینایان و کم نابینایان در تمام نقاط استان می‌توانند با شماره‌گیری ۳۳۳۳۱۸۹۱-۰۶۱ کتاب مورد نظر خود را درخواست کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن بصورت رایگان برای آن‌ها ارسال می‌شود.

رئیس کتابخانه مرکزی خوزستان همچنین از وجود ۱۶ هزار کتاب گویا مختص نابینایان و کم نابینیان و ارسال آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی برای متقاضیان بصورت رایگان خبرداد.

شکاری با اشاره به ایجاد بخش ناشنوایان، دفاع مقدس و میز مرجع مجازی در کتابخانه مرکزی، ادامه داد: در 2 ماه گذشته، میز مرجع مجازی کتابخانه مرکزی، ۴۱۵ خدمت به ۹۱ پژوهشگر ارائه کرده است. ساز و کار میز مرجع مجازی کتابخانه مرکزی استان خوزستان به این صورت است که چنانچه پژوهشگر یا دانشجو، نیاز به مقاله ای غیرفارسی موجود در پایگاههای اطلاعاتی بین المللی داشته باشد و امکان خریداری آن به صورت ارزی را نداشته باشد، به سادگی و با عضویت در کتابخانه مرکزی می‌تواند طی یک درخواست، مجموعه‌ای از مقالات، با موضوع درخواستی را به صورت رایگان و در سریعترین زمان ممکن، دریافت کند.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا