ساخت دستگاه تصفیه روغن کنترل توربین نیروگاه رامین اهواز گامی مهم در خودکفایی صنعت نیروگاهی

متخصصان توانمند نیروگاه رامین اهواز طی یک طرح خلاقانه و ابتکاری اقدام به طراحی و ساخت دستگاه تصفیه روغن سیستم کنترل توربین های تولید برق نمودند که این اقدام باعث صرفه جویی چشمگیر ریالی و ارزی در خرید این روغن شده است.

پایگاه خبری بصیرت نو، به گزارش روابط عمومی نیروگا رامین اهواز، خلیل محمدی مدیرعامل این نیروگاه اظهار داشت: تامین روغن سیستم کنترل توربین واحدهای نیروگاه رامین با توجه به تداوم تحریمها و هزینه هنگفت خرید روغن های داخلی و خارجی یکی از چالشهای ما بوده وبا توجه به ویژگی های خاص این نوع روغن که از مقاومت بالایی در مقابل آتش و حرارت نیز برخوردار می باشد توانستیم با اعتماد به دانش و تکیه بر تجربه ارزشمند کارکنان نیروگاه ، موفق به ساخت دستگاه تصفیه روغن سیستم کنترل توربین شویم.

محمدی هزینه ساخت این دستگاه که با استفاده از پتانسیل داخلی ساخته شده است را حدود 600 میلیون تومان عنوان نمود که این مبلغ در مقابل کاربرد مفید این دستگاه و قیمت های هنگفت روغن های داخلی و خارجی ناچیز است.

مدیرعامل نیروگاه رامین ساخت این دستگاه را باعث رفع یکی از مهمترین چالشهای فنی و مالی نیروگاه عنوان نمود وی با اشاره به قیمت هنگفت روغن های داخلی و خارجی،از تصفیه 60 بشکه 208 لیتری و صرفه جویی چشمگیر ارزی و ریالی با استفاده ازاین دستگاه خبر داد.

سعید پرشی مدیر پروژه ساخت دستگاه تصفیه روغن نیروگاه رامین اهواز نیز گفت:یکی از مهمترین پارامترهای سلامت روغن کنترل، استاندارد بودن اسیدیته آن می باشد ، که برای احیائ آن میبایست دستگاه تصفیه توان کاهش اسیدیته در حد استانداردهای روغن مورد را داشته باشد.

وی افزود : جهت رفع این چالش مهم با یک ایده خلاقانه و طراحی یک سیستم جدید در دستگاه تصفیه روغن کنترل و عبور روغن از آن که برای اولین بار توسط متخصصان نیروگاه رامین ابداع شده است ، اسیدیته روغن در محدوده استاندارد قرار گرفت که مستندات آزمایشگاه روغن و آنالیزهای مرتبط با آن بیانگر کارکرد دقیق و مطلوب این دستگاه می باشد.

پرشی به تشریح ساخت این دستگاه پرداخت و اظهار داشت : به علت خاص بودن روغن کنترل و واکنش شیمیای آن با فلز می بایست تمام تجهیزات دستگاه اهم از لوله، اتصالات،فیلترها،تجهیزات ابزاردقیق،تجهیزات حرارتی- المنت ها از فلز استیل ضد خوردگی ۳۰۴(استنلس استیل) باشد و با توجه به شرایط تحریمی بمنظور تامین استیل مورد اشاره که با مشقت همراه بوده و همچنین به دلیل مقاومت بالا این فلز جهت برش کاری،تراشکاری،سوراخ کاری،جوشکاری و فرم دهی آن با چالش های فراوانی همراه بودیم که علاوه بر زمان بر بودن نیاز به نیروی کار متخصص و با تجربه داشت.

مدیر این پروژه ابتکاری گفت: طراحی لازم به علت منحصر به فرد بودن پروسه تصفیه شیمیایی با استفاده از روش مهندسی معکوس توسط متخصصان نیروگاه صورت پذیرفت و با تکیه بر دانش و تخصص همکاران خود توانستیم با استفاده از برخی قطعات و تجهیزات موجود در نیروگاه و همچنین تهیه برخی قطعات از تولیدکنندگان داخلی موفق به ساخت این دستگاه شویم. وی همچنین ضمن تقدیر از تیم تخصصی این پروژه بویژه بخش ابزاردقیق، شیمی،جوشکاری و تراشکاری از توانایی این دستگاه به منظور تصفیه روغن سایر تجهیزات نیروگاه خبر داد.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا