باید نیاز روز را بفهمیم و براساس نیاز روز قلم بزنیم / از 31 کتاب حوزه علمیه خواهران خوزستان رونمایی شد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت : باید نیاز روز را بفهمیم و براساس نیاز روز قلم بزنیم ، نباید به حاشیه برویم بلکه باید نگاه کنیم جامعه به چه چیزی نیاز دارد واین نیازمند مطالعه است.

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، آیین بزرگداشت تجلیل از خادمان صنعت نشر و مروجان کتابخوان و رونمایی از 31 کتاب حوزه علمیه صبح امروز (سه شنبه 24 آبان ماه ) با حضور آیت الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ، مدیر حوزه علمیه خواهران در استان، معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، جمعی از مسئولین استانی و اصحاب رسانه در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد .

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد : یکی از سنت های حسنه ای که در ایران اسلامی بصورت ابتکاری انجام شده ، هفته کتاب می باشد که در سالروز وفات علامه طباطبایی مفخره جهان اسلام در زمینه مقالات فلسفی و تفسیر قرآن رقم خورده است .

آیت الله حیدری عنوان کرد : هفته کتاب فرصت خیلی خوبی است تا موضوع کتاب و کتابخوانی مطرح شود و تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مولفان کتاب صورت بپذیرد تا این فرهنگ نهاینه شود .

وی افزود : رونمایی از 31 اثر خواهران فاضل و فرهیخته حوزه علمیه استان را گرامی میداریم و به خواهرانی که دست به قلم بردند و آثار ارزشمندی ثبت کردند تبریک عرض می کنم .

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به استعدادهای خواهران گفت : در دو دهه اخیر بارها به عنوان راهنما و یا داور در پایان نامه های خواهران حضور داشتم و از عمق جانم این شهادت را میدهم که خواهران بسیار فاضل و مستعد در بین طلبه های خواهر استان وجود دارد که می توانند آثار بدیع و فاخری بوجود آورند که این استعدادها ناشناخته هستند و رونمایی از این کتاب ها می تواند قدمی برای معرفی این استعدادهای نهفته به جامعه فرهنگی باشد .

آیت الله حیدری با اشاره به اینکه افرادی که می خواهند کتاب بنویسند باید خوب بررسی کنند تا نیاز جامعه را پیدا کنند خاطرنشان کرد : انسان باید طبق نیاز جامعه کتاب بنویسد یعنی همانطور که نیاز به اکسیژن ، غذا ، آب ، امنیت و … که از بین هر کدام بهترین را انتخاب می کنیم تا رفع نیاز به شود در خصوص کتاب که حامل فرهنگ می باشد نیز باید موضوعی که بیشتر مورد نیاز است نوشته شود .

وی افزود : باید نیازهای فرهنگی، فکری و اعتقادی را بررسی کنیم و مطابق نیاز قلم بزنیم زیرا اگر شخصی این کار را انجام داد هم کار بجایی انجام داده است و هم اثرگذاری ، فایده و ماندگاری کتاب او بیشتر خواهد شد .

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موضوعات تاریخی گفت : در زمینه گردآوری میراث فرهنگی اهل بیت، علمای اهواز نقش فوق العاده بزرگی ایفا کرده اند اما متاسفانه حتی برای مردم اهواز ناشناخته هستند چه برسد به دیگران و لذا باید یک نهضتی در این زمینه برپا شود تا خوزستان بتواند اصالت و هویت فرهنگی شیعی خود را نشان بدهد.

آیت الله حیدری عنوان کرد : حسن بن سعید اهوازی، حسین بن سعید اهوازی و علی بن مهزیار اهوازی سه بزرگ مرد اهوازی بودند که در قرن سوم هجری کاری انجام دادند که اگر در آن برهه تاریخی انجام نمی شد دو سوم میراث فرهنگی ائمه از دست می رفت ، اما در آن برهه متناسب با نیاز زمان پیش رفتند که سبب شد هم کارشان در زمینه تالیف و هم نامشان را جاودانه شود .

وی افزود : با توجه به ممنوعیت تدوین کتب شیعه در دوره های تاریخی گذشته ، در زمان عمربن عبدالعزیز که تدوین احادیث آزاد شد 400 کتاب به اسم اصول اربعمائه که عمده احادیث شیعیان از این کتابها گرفته شده است نوشته شد .

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت : شیخ کلنی، شیخ صدوق و شیخ طوسی در قرن چهارم و پنجم 4 کتاب ارزشمند حدیثی بنام اربعه و با استفاده از اصول اربعمائه نوشتند که عمده فرهنگ شیعه در این کتاب ها است .

آیت الله حیدری  با بیان اینکه باید نیاز روز را بفهمیم و براساس نیاز روز قلم بزنیم تصریح کرد : نباید به حاشیه برویم بلکه باید نگاه کنیم جامعه به چه چیزی نیاز دارد واین نیازمند مطالعه است . همینطور دستگاه های امنیتی، فرهنگی و سیاسی که معلومات درست و دقیق دارند باید اطلاعات خود را در اختیار مولفان قرار دهند .

وی افزود : مولفان تیری در تاریکی نزند بلکه آگاهانه و با روشنایی تیر خود را به هدف بزنند که مفید فایده باشد .

در پایان از خادمان صنعت نشر و مروجان کتابخوانی تجلیل بعمل آمد و از 31 کتاب حوزه علمیه خواهران رونمایی شد .

خبرنگار : معصومه مجدم