در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۱ درصد برنامه اورهال تاسیسات مناطق نفت خیز جنوب محقق شد

مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت ‌خیز جنوب گفت: برنامه تعمیر اساسی و اورهال تاسیسات نفت و گاز این شرکت در سال جاری که به صورت پکیجی اجرا می شود تا کنون حدود ۶۱.۶۸ درصد پیشرفت داشته است.

بصیرت نو خوزستان: به گزارش روابط عمومی مناطق نفت‌ خیز جنوب، مهندس ماشاءاله فتاحی‌نیا اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون اورهال و تعمیر اساسی ۱۰ کارخانه نفت و گاز با همکاری شرکت های بهره برداری نفت و گاز تابعه انجام شد و کارخانه های مذکور در مدار تولید قرار گرفته اند.

وی افزود: برنامه تعمیر اساسی تجهیزات بهره برداری و نمکزدایی دارای بودجه متعلق به ۵ شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، آغاجاری، مارون، گچساران و مسجدسلیمان نیز تا کنون ۴۹.۳۲ درصد پیشرفت کار داشته و برنامه تعمیرات اساسی ماشین‌آلات نیز به میزان 60.51 درصد محقق شده است.

مهندس فتاحی‌نیا درباره فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات در هر شرکت تابعه گفت: در شرکت‌ بهره‌بردار نفت و گاز کارون تعمیر اساسی ۴۹ درصد تجهیزات واحدهای بهره‌برداری‌ و ۴۴ درصد تجهیزات نمک‌زدایی ها انجام شد و در شرکت مارون نیز ۴۳ درصد تجهیزات بهره‌برداری‌ ها و ۵۹ درصد تجهیزات نمک‌زدایی ها انجام شد.

وی افزود: در شرکت‌ بهره‌بردار نفت و گاز آغاجاری تعمیر اساسی ۴۹ درصد تجهیزات واحدهای بهره‌برداری‌ و ۶۴ درصد تجهیزات نمک‌زدایی ها ، در شرکت گچساران ۴۷ درصد تجهیزات بهره‌برداری‌ ها و ۳۰ درصد تجهیزات نمک‌زدایی ها و در شرکت مسجدسلیمان نیز ۵۱ درصد تجهیزات بهره‌برداری‌ ها محقق گردید.

مهندس فتاحی‌نیا گفت: چند پروژه مهم تعمیراتی هم به ما واگذار شده که از جمله آن تعمیر دو دستگاه توربین ورکسپور بوده که شرکت های خصوصی به دلایلی از جمله کمبود بودجه ونایاب بودن قطعات یدکی حاضر به اجرای کار نبودند اما توسط این مدیریت بیش از ۸۰ درصد قطعات ساخت داخل شده و توانستیم تخصص تعمیرات توربین مزبور را بومی سازی کنیم و با مبلغ بسیار پایین تعمیر آنها را انجام دهیم که از این توربین ها یکدستگاه تعمیر انجام شده و دیگری در دست انجام است.

مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: دو پروژه سرمایه ای دیگر هم مربوط به تعمیرات اساسی داریم که بودجه نسبتاً خوب در دست انجام است و منتظر ارسال مصوبه آن از سوی شرکت ملی نفت ایران نشدیم . کارهای بسیار مهم دیگری هم در دست انجام داریم مانند ساخت قطعات یدکی که علیرغم اینکه هیچ وظیفه ای در قبال ساخت قطعات نداریم اما به دلیل این‌که الان امکان تأمین قطعات یدکی از شرکت‌های بیرونی نیست قطعات مورد نیاز را ساخت یا تعمیر می‌کنیم.

وی افزود: ساخت یا تعمیر قطعات، برتری و توانمندی مدیریت تعمیرات را بین سایر شرکت‌های تعمیراتی نشان می دهد و این دستاورد با استفاده از دانش و تجربه همکاران و تجهیزات کارگاه‌های مرکزی اهواز و آغاجاری امکان پذیر شده است. در کارگاه مرکزی ها به سایر سازمان‌های فنی که در مناطق نفت‌خیز هستند خدمات داده می شود.

مهندس فتاحی‌نیا گفت: کار بسیار مهم دیگری که در مدیریت تعمیرات انجام می‌شود تعمیر خطوط کیسینگ حفاری است که در کارگاه دوباره بازسازی می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند که اگر این خدمات نبود هزینه تعمیرات یا هزینه خرید خطوط لوله حفاری شاید چند ده برابر می‌شد. از فعالیت‌های مهم دیگری که در مدیریت تعمیرات انجام می‌شود همکاری در ساخت تجهیزات ابتکاری و خلاقانه مانند تاپ کیل است که برای مهار فوران چاه ها استفاده می شود.

مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: از دیگر کارهای شاخص، اجرای تعمیرات اساسی ماشین‌آلات استراتژیک است چون با شیوه نامه تعمیرات اساسی که وزیر سابق ابلاغ کرده بود باید تعمیر همه ماشین‌آلات برون سپاری می شد و این اقدام باعث می‌شد که تخصص در مناطق نفت خیز از بین برود که با پیگیری های صورت گرفته و مساعدت مهندس اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم این ابلاغیه لغو شد و هم اکنون شیوه‌نامه تعمیرات اساسی به‌نحوی است که هر ماشینی را که بتوانیم خودمان تعمیر می کنیم و هر ماشینی را که نتوانیم تعمیر کنیم برون سپاری می کنیم.

وی افزود: از دستاوردهای دیگر مدیریت تعمیرات، تقویت مدیریت دانش و حفظ سطح توانمندی کارکنان مدیریت تعمیرات میباشد. این مدیریت علی‌رغم کمبودهای نیروی انسانی و قطعات یدکی ماشین آلات سعی کرده ایم توان و سطح توانمندی کارکنان تعمیرات اساسی را حفظ و یا ارتقاء نماییم. باید یادآور شد که کارکنان تعمیراتی مناطق نفت خیز برای کارهای تعمیراتی با علاقه و تلاش فراوان کار می کنند و به صورت بسیجی وار و جهادی همکاری دارند. این ویژگی در کارکنان مدیریت تعمیرات مناطق نفت خیز زبانزد است که از زحمات و تلاش های همه عزیزان سپاسگزاری و قدردانی می شود.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا