خوزستان پیشرو در حوزه کتاب و کتابخانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر چهارمین دوره جایزه کتاب سال گفت : خوزستان یکی از استان های پیشرو در حوزه کتاب و کتابخانه است .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ،حجت الاسلام رضا کلاه کج  در آیین رونمایی از پوستر چهارمین دوره جایزه کتاب سال خوزستان که صبح روز دوشنبه 23 خردادماه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد اظهار کرد : استان خوزستان یکی از استان های پیشرو در حوزه کتاب و کتابخانه است و به حمدالله اتفاقات خوبی در حوزه انتشارات استان رخ داده است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت : یکی از نقاط قوت این استان پرچالش و پر آسیب ، توجه خاص به بحث انتشارات، کتاب و کتابخوانی است ، که در جشنواره رضوی در حوزه کتابخوانی و از طریق نهاد کتابخانه های عمومی میزبانی برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب رضوی برعهده خوزستان بوده  و استقبال بسیار خوبی در استان انجام شد .

این مقام مسئول با اشاره به بخش آموزش هنر رایگان خاطر نشان کرد : تا این تاریخ نزدیک به 9 هزار نفر در طرح اموزش هنر رایگان ثبت نام کرده و از دوره ها بهره مند شده اند که با افتخار می توان گفت خوزستان با اختلاف بسیار زیاد از سایر استان ها رتبه اول این بخش را به خود اختصاص داد .

وی افزود : وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده در بحث آموزش هنر رایگان تا 100 هزار نفر را برای خوزستان تحت پوشش قرار می دهد که این یک اتفاق فرخنده و مبارک است و اگر اجرایی و عملیاتی شود از آنجایی که تمام محدوده استان جزو مناطق محروم حساب می شود می توانیم حتی در مناطق برخوردار هم این اقدام را داشته باشیم و امسال جوانان زیادی را به شکل رایگان تحت آموزش قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به حوزه کتاب عنوان کرد : یکی از سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و افزایش کتابفروشی ها است و اگر شخصی بتواند در حوزه کتابفروشی سرمایه گذاری کند، قرار است از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت ویژه ای صورت بگیرد اگرچه هنوز نحوه حمایت ها اعلام نشده است ولی این ظرفیت وجود دارد تا افرادی که می خواهند در بخش خصوصی اقدام به راه اندازی یا افزایش کتابفروشی های خود داشته باشند مورد حمایت وزارت قرار گیرند .

حجت الاسلام کلاه کج تصریح کرد : کنگره شهدای خوزستان خرداد ماه سال 1402 برگزار خواهد شد که دبیرخانه انتشارات چاپ کتاب در حوزه شهدا برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان می باشد و تا امروز سهمیه ای حدود هزار عنوان کتاب جهت چاپ کتاب برای کنگره به ارشاد استان اختصاص داده شده است و با توجه به توافق انجام شده قرار بر این است تمام کتاب ها توسط انتشارات خوزستان چاپ شوند که این خود می تواند یک اتفاق بزرگ در حوزه چاپ و نشر استان خوزستان باشد .

این مقام مسئول گفت : اعتبارات چاپ کتاب ماه های آینده تامین خواهد شد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق روال سال های گذشته حمایت خود را انجام خواهد داد و تلاش ما بر این است که دراعتبار اختصاص یافته به خوزستان جهت حمایت از چاپ کتاب ، کتاب هایی که در استان چاپ می شوند در اولویت قرار گیرند که با رخ دادن این اتفاق به حوزه چاپ و نشر کمک خواهد شد.

وی افزود : در بحث پوشش نشاط نوروزی با کتاب خوزستان رتبه برتر را کسب کرد و نکته جالب اینکه در نمایشگاه بین المللی کتاب که ماه جاری در تهران برگزار شد ، روستای باصدی رامهرمز بعنوان روستای برتر کتاب و کتابخوانی معرفی شد که این نیز افتخار دیگری در حوزه کتاب است .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد : امسال چهارمین دوره جایزه کتاب سال خوزستان را خواهیم داشت که به منظور حمایت، تکریم و پاسداشت پدیدآورندگان و صاحبان اثر مکتوب در سه بخش برگزار خواهد شد . بخش اصلی انتخاب کتاب سال خوزستان با موضوعات ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه ، علوم اجتماعی، فنی و مهندسی، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم و پژوهش های قرآنی ، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، هنر و معماری ، کودک و نوجوان، علوم پزشکی ، ترجمه و سایر موضوعات که بخش اصلی را شامل می شوند .

حجت الاسلام کلاه کج اظهار داشت : بخش جنبی این دوره جایزه کتاب سال مربوط به انتخاب ناشر نمونه سال است و شرایط آن در سایت قابل ملاحظه می باشد . و بخش ویژه که در خصوص خوزستان و خوزستان شناسی است به شکل ویژه تقدیر خواهد شد .

این مقام مسئول گفت : مهلت ارسال آثار از 24 خرداد تا 15 مرداد سالجاری خواهد بود و داوری آثار از شهریور تا مهرماه ادامه خواهد داشت .

وی در خصوص آیین پایانی خاطر نشان کرد : برگزاری آیین پایانی و اعلام نتایج توسط وزارتخانه در آبان ماه همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی انجام خواهد شد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت : از عزیزان اهل فرهنگ، هنر و رسانه خواهش داریم طرح هایی که به حوزه مطالعه کتاب در استان کمک خواهند کرد را به ما پیشنهاد دهند و رویدادهای فرهنگی که می توان با کتاب رقم زد را در قالب طرح ارائه دهند تا بتوانیم با همکاری شما و حمایت اداره کل ارشاد در استان خوزستان آن ها را اجرایی کنیم چرا که باید کمک کنیم تا کتاب در سبد ضاعقه مردم استان ما پررنگ تر شود و سرانه بیشتری برای آن در نظر گرفته شود .

حجت الاسلام کلاه کج در ادامه عنوان کرد : تمام حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1400 در قالب جدول 17 محقق می شود و می توان گفت حوزه چاپ و نشر عملا تاکنون هیچ بهره ای از این حمایت ها نصیبشان نشده است . در سال گذشته 13 میلیارد تومان اختصاص داده شده بود که بین موسسات توزیع شده و وزارتخانه قول داده است برای سال 1401 مبلغ 30 میلیارد تومان به خوزستان اختصاص دهد که تلاش می کنیم بخش قابل توجهی از مبلغ را در حوزه کتاب و نشر جذب کنیم و با ارائه طرح و برنامه هایی که وجود دارد همچنین رسانه ها بتوانند استفاده کرده و تقویت شوند .

در پایان پوستر چهارمین دوره جایزه کتاب سال خوزستان رونمایی شد .

 

خبرنگار : معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا