سد کرخه در شرایط بحرانی/ امسال بدترین خشک سالی نیم قرن اخیر

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه : اکنون در شرایط بحرانی هستیم و در شرایط بحران باید مدیریت بحران انجام شود نه اینکه دنبال مقصر بگردیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیرت نو ،مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه در بازدید اصحاب رسانه خوزستان که روز جمعه 18 تیرماه از آخرین وضعیت این سد انجام شد اظهار کرد: در بخش فضای سبز در حوزه درختکاری 90 هکتار طراحی کردیم که تا کنون با کاشت 50 هزار درخت نزدیک به 40 هکتار آن نهال کاری شده است .

محمدرضا یزدانی پور با بیان اینکه اکنون در شرایط بحرانی هستیم و در شرایط بحران باید مدیریت بحران انجام شود نه اینکه دنبال مقصر بگردیم تصریح کرد: امروز خشکسالی، بی آبی، بی برقی و بیماری کرونا مردم را درگیر کرده است و نباید با یک عینک نسبت به موضوع نگاه کرد .

وی افزود: سد کرخه یک سد استراتژیک در حوزه منابع آبی است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست و برای همه اولویت اول در هر حوزه تامین آب شرب مردم است .

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت : اولویت اول ما این است که بتوانیم آب شرب پایین دست را تامین بنماییم و در طرح غدیر که 26 شهر و 50 درصد شهر اهواز را شامل می شود از طریق سد کرخه انجام می شود بنابراین اب را برای تامین آب شرب مردم مدیریت می کنیم .

یزدانی  پور با اشاره به اینکه در شرایط پیک ، تولید انرژی خواهیم داشت و اکنون کامل در مدار هستیم تصریح کرد: با توجه به وضعیت بی برقی که در کشور رخ داده است و نیروگاه های برق آبی که از نیروگاه های بسیار مهم برای شبکه هستند اما حجم تولید آنها در کل برق کشور مقدار مشخصی است علاوه بر آب شرب ، تامین برق را هم نباید فراموش کنیم و این دو اولویت اول هستند.

وی در ادامه اعلام کرد : به دلیل بارش های کمی که صورت گرفته وضعیت ، وضعیت مناسبی نیست . امسال متوسط ورودی ما 18 است حتی تا 11 هم ورودی داشتیم در صورتی که سال گذشته ورودی 108 بوده است . همچنین  متوسط خروجی نیروگاه 66 هست که این خروجی در سال گذشته 248 بوده  و بخاطر اینکه وضعیت برق کشور مناسب نیست مجبور هستیم خروجی آب را داشته باشیم .

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با اشاره به اینکه ابتدای تابستانی بسیار داغ هستیم اظهار کرد : درصد پر بودن مخزن 44 درصد است در حالی که سال گذشته 83 درصد از مخزن پر بوده و  و حجم خالی مخزن اکنون 2 میلیون و 937 متر مکعب می باشد که سال گذشته نیز مقدار حجم خالی 897 میلیون مترمکعب بوده است .

یزدانی پور در ادامه گفت : امسال میزان تولید انرژی یک میلیون و 166 هزار مگاوات ساعت است بطوری که در سال گذشته 5 هزار و 336 مگاوات ساعت تولید انرژی داشتیم . در سال گذشته تراز 214 متر بوده یعنی پشت سازه های سرریز و دریچه ها آب داشتیم  که نسبت به امسال تقریبا دو برابر بوده است .

وی با بیان اینکه امسال 18 متر از تراز نرمال پایین تر هستیم افزود: ورودی سال آبی فعلی تا کنون 2 میلیون و 466 مترمکعب بوده اما سال گذشته 6 میلیون نود و سه مترمکعب بوده است . همچنین تولید انرژی امسال 563 هزار و 957 مگاوات ساعت بوده که نسبت به سال گذشته 41 درصد کاهش داشته است و در شرایط فعلی با توجه به روند کاهشی که در حال اتفاق افتادن است حتی شاید نیروگاه های سد را از دست بدهیم .

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه اظهار کرد : در سال 98 که بزرگترین سیلاب تاریخ رخ داده بود اگر سد کرخه نبود نیمه غربی و مرکزی استان خوزستان در هم کوبیده می شد که شبیه معمولان و پل دختر بود با این تفاوت که در آنجا بدلیل کوهستانی بودن مردم اگر 2 متر ازسیلاب فرار می کردند به اندازه 2 کیلومتر از سیلاب جان خودشون را نشان می دادند .

یزدانی پور گفت : نزدیک به دو میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب پشت سد داریم که 300 آن حجم مرده است و فقط 2 میلیارد مترمکعب آب باقی مانده است از طرفی روزانه نزدیک به 11 مترمکعب در ثانیه تبخیر خواهیم داشت .

 

در ادامه اصحاب رسانه از سد دز نیز بازدید داشتند که مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این سد اظهار کرد : امسال بدترین خشک سالی نیم قرن اخیر را داریم .

رئوفی نسب گفت : سد دز برای 7 تا 8 میلیارد مترمکعب در یک سال آبی طراحی شده در صورتی که سال 98 رقم بی سابقه 16 میلیارد مترمکعب آورد داشته که دو برابر حداکثر ظرفیت نرمال است و این مقدار نیز سبب شد100 تا 200 مترمکعب در ثانیه تمام تابستان سرریز داشته، 300 متر مکعب در ثانیه از نیروگاه خارج کرده و در نهایت باعث کاشت برنج شد که این نیز خوشحالی را در پی داشت.

وی افزود : برخی متخصصین عقیده دارند خود سدها فی نفسه مسبب سیل هستند و من مخالف این قضیه هستم زیرا این قضیه با سیلاب سال 98 مشخص شد .

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به پیک سیلاب سال 98 تصریح کرد : حداقل 21 هزار مترمکعب در ثانیه از طریق کرخه، دز، کارون و دیگر رودهای منتهی به خوزستان این مقدار ورودی را شاهد بودیم . در بدترین شرایط چاره ای نداشتیم جز اینکه رها سازی انجام شود و حدود 8 هزار مترمکعب رها سازی کردیم .

رئوفی نسب اعلام کرد : امسال پیش بینی ما این است که حداکثر بین 3 و نیم تا 4 میلیارد آورد داشته باشیم یعنی کمتر از نصف مقدار نرمال و همیشه در سال هایی که خشک سالی بود فروردین ماه جبران می شود اما امسال این اتفاق هم نیفتاد ،این نیز باعث شد که بتوانیم حداکثر به تراز 332 متر برسیم در حالی که تراز آبی نرمال 352 متر است و علیرغم همه صرفه جویی های که انجام شد همچنان 20 متر از سد خالی است . اگر هم زمانی از دستورالعمل ها سرپیچی کردیم تحت فشار دیسپاچینگ آب یا برق بودیم.

وی با اشاره به دمای حداقل 50 درجه در چند روز اخیر گفت : سهم تولید آب ما 100 مترمکعب در ثانیه بوده که تا 150 متر هم آب رهاسازی کردیم تنها برای نجات جان مردم و اگر خاموشی می دادیم فاجعه به وجود می آمد .

مدیرعامل سد و نیروگاه دز بیان کرد : با تغییرات ناگهانی و وحشتناک اقلیمی از تر سالی مطلق به خشکسالی مطلق رسیدیم  به همین خاطر در حال حاضر ارتفاع زیر 330 متر است در صورتی که بر اساس دستورالعمل ها نباید زیر تراز 320 متر برویم چون توربین ها آسیب می بیند و اگر زیر 312 هم بریم باعث هزینه تعمیرات دیگری مثل جوشکاری می شود.

رئوفی نسب اظهار کرد :شخصا به مدیرعامل سازمان آب و برق ضمانت دادم که اگر ضرورت داشته باشد تا 305 هم پایین خواهیم رفت با اینکه هیچ مدیری علاقه ای به پرداخت هزینه تعمیرات ندارد اما پذیرفتیم امسال تحت شرایط خاص حتی تا 302 متر هم برویم و این نیز فقط بخاطر مردم است.

وی در ادامه افزود : فرض کنیم آبان ماه  و آذر ماه هم بارندگی نشد  بنابراین باید یک حداقل آبی  برای روز مبادا و ذخایر استراتژیک داشته باشیم ولی باور کنید برای اینکه طرف مردم باشیم در حال حرکت بدون زاپاس در جاده سنگلاخی هستیم.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت : باید بین مسئولین ، مردم و صنوف یک اعتمادی باشد و به یک باور و فهم مشترک رسید و آن نیز این است که آدم بهترینش را انجام دهد و من قول می دهم آنچه از دست ما برمی آید بهترینش را انجام خواهیم داد و تا جایی که بتوانیم آب رها کنیم و تراز را پایین ببریم بخاطر مردم این کار را حتما خواهم انجام داد .

رئوفی نسب اعلام کرد : اگر تا ارتفاع 302 متر پایین برویم دره تنگ می شود آن وقت اگر سیلابی ناگهانی بیاید ممکن است ناگهان 20 متر ارتفاع بگیرم و این نیز سد را به خطر می اندازد .

وی افزود : در حال حاضر ورودی ما 80 متر مکعب در ثانیه است و دستورالعملی که از سازمان صادر شده 120 متر مکعب در ثانیه است یعنی مقدار ورودی را مصرف می کنیم و 40 تا نیز از مقدار موجود استفاده می کنیم تا 120 متر مکعب در ثانیه به پایین دست دهیم و این مقدار متوسط 24 ساعت است .

 

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا