برگزاری نخستین جشنواره شکرانه برداشت زعفران در خوزستان

نخستین جشنواره شکرانه برداشت زعفران در شهرستان دزپارت از سوی فرمانداری شهرستان دزپارت ، با همکاری اداره کل امور بانوان و خانواه استانداری خوزستان و اداره کل امور روستایی و شورا استانداری خوزستان برگزار شد .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، این جشنواره عصر روز سه شنبه 16 آذر ماه با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، مدیرکل امور اقتصادی استانداری، معاون مدیرکل امور روستایی استانداری، مشاور اجرایی استاندار، فرماندار دزپارت، جمعی از مدیران و مسئولان استانی و محلی در روستای چلیساد قلعه سرد شهرستان دزپارت برگزار شد .

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان در این مراسم اظهار کرد : توسعه پایدار کشور بدون توسعه روستایی محقق نمی شود و برای رسیدن به توسعه، اولین نیاز شناخت پتانسیل روستاها است .

پارسافخر گفت : زنان جز ارکان اصلی برای توسعه پایدار و پیشرفت روستاها هستند بویژه اینکه زنان روستایی مدیران اقتصادی خانواده هستند و در فعالیت های مختلف حضور دارند .

وی افزود : توجه به نقش زنان در توسعه کشور از جمله توسعه اقتصادی و حمایت از ایجاد اشتغال برای زنان از جمله اشتغال زنان روستایی نقش بسزایی در تولید دارد . به طور سنتی زنان روستایی همواره بخش مهمی از فعالیت های تولیدی و اقتصادی خانواه را برعهده دارند .

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان تصریح کرد : یکی از برنامه های ما در زمینه رونق مسائل اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار ، گسترش و تقویت طرح های نو بویژه با محوریت بانوان در مناطق غیر برخوردار ، روستایی و عشایری است .

پارسافخر اظهار کرد : همونطور که شاهد هستیم در سال های اخیر با محوریت مجموعه جهاد کشاورزی ، کشت زعفران در برخی مناطق استان با موفقیت و با کیفیت بالایی به ثمر رسیده است که انشالله با رشد و توسعه آن شاهد کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت معیشت خانواده های مناطق روستایی مان باشیم.

این مقام مسئول در خصوص اهداف برگزاری جشنواره برداشت زعفران گفت : ثبت برند زعفران منطقه و تجاری سازی، آموزش و استفاده از روش های نوین، تشکیل تعاونی و صندوق های خرد و کلان، جذب اعتبار و تسهیلات قرض الحسنه، تقویت گردشگری و بوم گردی، توان افزایی جوامع محلی ویژه زنان روستایی، تلاش برای برقراری بیمه افراد و ایجاد اشتغال از جمله اهداف برگزاری جشنواره می باشد .

موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان عنوان کرد : جشنواره ها و رویدادهای در بحث گردشگری و توسعه پایدار آن بسیار اهمیت دارند و یکی از مواردی که سعی می کنیم غنای گردشگری و ماندگاری گردشگر را در منطقه بیشتر کنیم برپایی همین جشنواره ها است .

موسوی افزود : جشنواره ها در دنیا طرفداران زیادی دارند و در هشت استان جشنواره های متععدی برگزار شده و می شود و اکنون این شهرستان استعدادهای زیادی برای گردشگری و جشنواره های مختلف دارد .

وی با اشاره به توسعه گردشگری بیان کرد : توسعه گردشگری صرفا براساس جشنواره ها نیست، مناطق زاگرس نشین بالاترین ظرفیتشان در بحث گردشگری است اما کمتر از این نعمت های خداداری استفاده کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار داشت : در خوزستان نمونه موفقی از جشنواره را در شهرستان کارون با عنوان جشنواره چای ترش برگزار کردیم که حدودا در فضای یک هکتاری چای کشت می شد و این جشنواره سبب شد آن روستا اقامتگاه بوم گردی، اشتغال بسیاری از افراد روستا و تورهای متعدد گردشگری را داشته باشد .

موسوی افزود : دزپارت مدخل ورودی استان است و مهمان نوازی اقوام این منطق زبان زد است و در دنیا شناخته شده است و همه ما موظف هستیم به حوزه گردشگری کمک کنیم

در ادامه میلاد کیانی از کشاورزان منطقه بیان کرد : زعفران از سال 87 در منطقه روستای قلعه سرد بخش مرکزی شهرستان دزپارت به صورت مقطعی شروع شد و اکنون به چند مزرعه 10 هزار متری رسیده است .

کیانی تصریح کرد : کشت زعفران از ابتدای خرداد ماه شروع می شود و تا شهریور ماه رسیدگی به گیاه صورت می گیرد و در نهایت آبان ماه برداشت محصول انجام می شود اما امسال به دلیل دیر شروع شدن بارندگی برداشت به تعویق افتاد.

وی افزود : زعفران در کنار سایر محصولات کشاورزی مانند جو و گندم عمده محصولات کشاورزی منطقه را تشکیل می دهد و صرفه اقتصادی بیشتری دارد به طوری که به ازای هر هکتار زمین 50 میلیون درآمد ایجاد می شود .

کیانی در ادامه گفت : در هر زمین حدود 6 نفر نیروی اصلی نیاز است و حدود 30 نفر از افراد با متراژ پایین تری شروع به کار کردند و این محصول با برند ثبت شده آنزان و دریا به فروش می رسد . و نیاز است مسئولین جهت خرید دستگاه گل پرکنی و اعطای تسهیلات برای توسعه این کار حمایت لازم انجام دهند .

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا