نرخ مصرف نسوز کوره در فولاد خوزستان شکسته شد

به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو ؛ مدیر بخش فولادسازی با اشاره به کاهش مصرف نسوز کوره ۵ افزود: رکورد کمترین میزان مصرف نسوز کوره از ابتدای راه اندازی شرکت، در کوره ۵، با مصرف ۳/۲۹ کیلوگرم نسوز به ازای تولید یک تُن فولاد مذاب در دی ماه شکسته شد. پیش از این نیز برای اولین بار در کشور، عمر دیواره نسوز کوره، با ۸۳۱ ذوب در کوره ۴ در آذرماه امسال ارتقا یافت.

مهدی شریف‌شاذیله مدیر بخش فولادسازی در گفتگو با خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان ضمن اعلام این خبر، افزود: یکی از عوامل مهم در فرآیند فولادسازی، به ویژه کوره قوس الکتریکی، نسوز کوره است. موضوع نسوز از دو جنبه اهمیت دارد؛ کاهش مصرف نسوز از یک طرف تاثیر مستقیمی بر روی کاهش قیمت تمام شده فولاد دارد و از طرف دیگر باعث افزایش تناژ تولید می‌شود.

وی در ادامه گفت: از آنجایی که در شرکت فولاد خوزستان به واسطه طراحی اولیه سایت، امکان تعویض دیش کوره به منظور نوسازی نسوز وجود ندارد، لازم است برای تعویض آجرهای نسوز دیواره کوره و انجام کارهای تعمیراتی بعد از حدود ۶۰۰ ذوب، کوره به مدت ۴۸ ساعت متوقف شود. بنابراین افزایش عمر نسوز دیواره و کاهش عملیات نسوز کاری و تعمیر گرم کوره در حین تولید، تاثیر مستقیمی بر افزایش تولید خواهد داشت.

مدیر بخش فولادسازی با اشاره به کاهش مصرف نسوز کوره ۵ افزود: رکورد کمترین میزان مصرف نسوز کوره از ابتدای راه اندازی شرکت، در کوره ۵، با مصرف ۳/۲۹ کیلوگرم نسوز به ازای تولید یک تُن فولاد مذاب در دی ماه شکسته شد. پیش از این نیز برای اولین بار در کشور، عمر دیواره نسوز کوره، با ۸۳۱ ذوب در کوره ۴ در آذرماه امسال ارتقا یافت.

شریف یکی از نتایج مهم کاهش مصرف نسوز را کاهش توقفات کوره دانست و افزود: نتیجه کاهش مصرف نسوز، افزایش میزان تولید و کاهش‌ هزینه تمام شده است. نکته حائز اهمیت دیگر در کسب این نتایج، استفاده صد در صدی از مواد نسوز بومی‌سازی شده و تولید داخل است، که با همکاری نزدیک میان کارشناسان فولاد خوزستان و شرکت‌های داخلی تولید کننده نسوز به دست آمده است. انجام فرآیندهای بهبود مستمر، کار گروهی فرا‌ واحدی و ایجاد رقابت سالم میان شرکت‌های تامین‌کننده مواد نسوز، دلایل کسب نتایج خیره‌کننده‌ی افزایش عمر و کاهش مصرف نسوز کوره است.

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا