چشم‌انداز فولاد اکسین خوزستان “از معدن تا نَوَرد”/ روسیه و کره جنوبی رقبای اصلی

فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از هشت شرکت تولید کننده ورق‌های فولادی در جهان در افق چشم‌انداز ۱۴۱۰ توسعه زنجیره فولادی با شعار “از معدن تا نورد” را برنامه‌ریزی کرده است که تحقق این امر علاوه بر تامین نیازهای داخلی با هزینه کمتر، گام بزرگی نیز در زمینه صادرات و ارزآوری کشور محسوب می‌شود.

به گزارش  بصیرت نو خوزستان به نقل از روابط عمومی فولاد اکسین خوزستان؛ تولیدکننده انواع ورق‌های فولادی عریض و آلیاژی خاص با استحکام بالا است که با استفاده از فناوری‌های خاص صنعت فولاد کشور تأمین کننده نیازهای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و دریایی است.

۴۰ درصد از سهام فولاد اکسین متعلق به گروه ملی صنعتی فولاد ایران از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی، ۳۰ درصد متعلق به شستا از زیر مجموعه تامین اجتماعی و ۳۰ درصد دیگر از سهام این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است. مجموعه مدیریتی شرکت فولاد اکسین با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان خود سعی دارد تا پایان سال جاری رکورد تاریخی تولید ورق‌های فولادی را محقق کند.

به گفته مدیر عامل فولاد اکسین استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود سازمان به عنوان یکی از اولویت‌های این شرکت هدف‌گذاری شده است و این شرکت نه ‌تنها بنا دارد که در شرکت تحول ایجاد کند بلکه به دنبال ایجاد تحول در ساختار اقتصاد کشور به ویژه استان خوزستان است.

“علی محمدی” با گذشت هفت ماه از سکانداری فولاد اکسین از شکستن رکورد بیشترین میزان تولید و عبور از مرز ۴٠٠ هزار تن طی نیمه اول سال، به‌رغم محدودیت مصرف انرژی خبر می‌دهد و این مهم را حاصل تلاش و کار جهادی کارکنان فولاد اکسین براساس شعار سال می‌داند.

محمدی با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا خوزستان رشد تولید، مهار تورم، اشتغالزایی و خودکفایی در زمینه تامین نیازهای کشور را از جمله تکالیف شرکت فولاد اکسین برمی‌شمارد که برنامه‌ریزی دقیقی برای به ثمر نشستن این اهداف در شرکت انجام شده است.

به گفته وی صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر از جمله مولفه‌های قدرت در دنیا به شمار می‌رود که صنایع مختلفی همچون خودروسازی، کشتی‌سازی، لوازم خانگی، ساختمان‌سازی و … به آن وابسته هستند.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به اینکه فولاد اکسین تامین‌کننده ورق‌های عریض در کشور و خاورمیانه است توضیح داد: ورق‌های تولید شده علاوه بر تامین نیازهای داخلی، به کشورهای حوزه خاورمیانه، اروپا و آفریقا نیز صادر می‌شوند.

روسیه و کره جنوبی رقبای اصلی فولاد اکسین خوزستان

وی روسیه و کره‌ جنوبی را از جمله رقبای شرکت عنوان کرد و گفت: در مجموع هشت کشور در جهان ورق‌های عریض را تولید می‌کنند که نام شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز در میان آن‌ها است.

محمدی بر تقویت فولاد اکسین به عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور که می‌تواند از طریق صادرات ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد تاکید کرد.

۹۵ درصد رشد سودآوری

وی در ادامه توضیح داد: شرکت فولاد اکسین به رغم اعمال محدودیت‌های در حوزه انرژی در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تولید ۴۰۰ هزار تن محصول، ۹۵ درصد رشد سودآوری را به ثبت رسانده است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به اینکه در این شرکت محصولات ساختمانی، آلیاژی و ورق‌های API تولید می‌شود بیان کرد: بالاترین سود ۶ ماهه نخست امسال به ورق‌های فولادی API تعلق دارد که ۵۰ درصد تولید را این محصول به خود اختصاص داده است و تلاش می‌شود با همین روند تا پایان سال رکورد سالانه تولید شکسته شود.

به گفته وی محصولات آلیاژی وAPI نیز بیشترین میزان صادرات را دارند.

بالاترین سطح آماده به کاری شرکت

محمدی آماده به کاری ۹۵ درصدی شرکت را از دیگر دستاوردهای به ثمر نشسته عنوان کرد و یادآور شد: تجهیزات و امکانات در بالاترین سطح آمادگی برای تولید قراردارند و اشکالات فنی به حداقل رسیده است.

وی همچنین به کاهش حوادث در شرکت فولاد اکسین در ۶ ماهه نخست سال اشاره کرد و این موضوع را مرهون ارایه و اجرای منظم و مستمر آموزش‌های بخش ایمنی دانست.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان به اقدامات توسعه‌ای در شرکت اشاره کرد و گفت: پس از هشت سال بالاخره در اردیبهشت‌ماه سال جاری عملیات اجرایی فولادسازی شرکت فولاد اکسین با حضور وزیر کار آغاز شد با اجرای این طرح علاوه بر کاهش حمل و نقل، کاهش انرژی و کاهش حوادث جاده‌ای، تامین مواد اولیه شرکت که موضوع بسیار مهم و اساسی در صنایع تولیدی است رقم می‌خورد.

اشتغالزایی ۲هزار نفر با راه‌اندازی طرح فولادسازی

وی افزود: طرح فولادسازی با داشتن خط تولید اسلب و آهن اسفنجی سودآوری بالایی را برای شرکت خواهد داشت و با ایجاد بیشترین زنجیره تولید فولاد، اشتغالزایی حدود ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و هفت هزار نفر به صورت غیر مستقیم را در طرحی که بنا است ۳۶ ماهه به نتیجه برسد رقم می‌زند.

محمدی به انعقاد قراردادهای فروش با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در قراردادی با شرکت توسعه گاز بنا شد ۵۰۰ هزار تن ورق برای تهیه لوله‌های گاز شرکت توسعه گاز از سوی فولاد اکسین تامین شود که میزان این قرارداد ۵۰۰ میلیون یورو است و می‌توان از آن به عنوان یک قرارداد بزرگ که از خروج ارز جلوگیری می‌کند یاد کرد.

مسئولیت‌های اجتماعی در مسیر پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی

وی در ادامه یکی دیگر از وظایف مهم شرکت را محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی از طریق انجام مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد و به تامین ورق پل عنافچه ملاثانی، اعزام گروه‌های پزشکی و خدمات‌درمانی به مناطق کم‌برخوردار، توزیع هزار بسته معیشتی در ماه رمضان برای نیازمندان، برپایی موکب اربعین در مرز شلمچه، توزیع هزار بسته نوشت افزار برای دانش‌آموزان نیازمند، آبرسانی با تانکر به شهرستان باوی به عنوان بخشی از اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان کمک به پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی از مهم‌ترین اهداف شرکت به شمار می‌روند که در این راستا تلاش‌های زیادی انجام شده و می‌شود.

هر پروژه، یک پیوست زیست محیطی

وی در ادامه به برخورداری همه پروژه‌ها و طرح‌های شرکت از پیوست زیست محیطی اشاره کرد و تاکید کرد: این موضوع با توجه به اقلیم استان و شرایط محیط مد نظر قرار گرفته است.

محمدی بیان کرد: در صنعت فولاد، شرکت‌هایی که در پایان زنجیره قرار دارند و محصولات نوردی تولید می‌کنند آلودگی کمتری نسبت به شرکت‌هایی که در زنجیره میانی هستند و شمش تولید می‌کنند دارند.

وی ادامه داد: آلودگی که فولاد اکسین نسبت به فولاد خوزستان با توجه به محصول تولیدی خیلی کمتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان به بهره‌برداری از تصفیه خانه پساب در فولاد اکسین در سال جاری اشاره کرد و گفت: سعی داریم با همکاری با اداره کل محیط زیست، در کنار موفقیت در تولید، الزامات محیط زیستی را نیز رعایت کنیم و شرکت فولاد اکسین به عنوان صنعت حامی محیط زیست شناخته شود.

وی در پروژه فولادسازی نیز کارخانه آهن اسفنجی در کنار کارخانه تولید فولاد قرار دارد که به صورت هات شارژ عمل می‌کند که آلودگی بسیار کمی دارد و دیگر نیاز نیست آهن اسفنجی به صورت نوار از روی دستگاه عبور کند و وارد سیستم ریخته‌گری شود. این طرح‌ها در واقع بر اساس استانداردهای روز جهان در حال اجرایی شدن هستند.

محمدی بیان کرد: در زمینه درختکاری و فضای سبز برنامه‌ریزی شده تا در سطح وسیع‌تری این کار انجام شود.

 

اعلام آمادگی شرکت فولاد اکسین برای تیم‌داری در لیگ دسته اول فوتبال کشور

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو از اعلان آمادگی این شرکت برای تیمداری در مسابقات لیگ دسته اول فوتبال کشور خبر داد و افزود: در صورتی که امکان واگذاری امتیاز یکی از تیم های محلی استان به فولاد اکسین فراهم شود؛ با قوت هر چه تمام در رقابت‌های لیگ یک حاضر خواهیم شد.

محمدی افزود: این شرکت همواره دیدگاه ورزشی داشته و علاوه بر فعالیت در برخی از رشته‌ها، آمادگی خود را برای تیمداری در لیگ دسته اول فوتبال کشور نیز به اداره کل ورزش و جوانان استان اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین گفت: در صورتی که با این موضوع موافقت شود بی‌شک اتفاق خوبی در فوتبال استان رقم خواهد خورد. هدف شرکت کمک به ورزش استان به ویژه رشته فوتبال است تا از این طریق نشاط و شادابی در بین جوانان برقرار شود.

وی افزود: باتوجه به علاقه‌مندی جوانان استان به رشته فوتبال و همکاری سهمامداران، حضور چنین تیمی از فولاد اکسین در مسابقات لیگ یک باعث شکوفایی استعدادهای استان خواهد شد.

تبدیل وضعیت ایثارگران و افزایش امنیت شغلی کارکنان

وی در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات حوزه نیرو انسانی اشاره کرد و گفت: همه کارگران مشمول قانون ایثارگری در شرکت فولاد اکسین تبدیل وضعیت شدند. همچنین برنامه‌ریزی شده تا قراردادهای مختلف شرکت (در حدود ۶ نوع قرارداد) ساماندهی شوند و امنیت شغلی کارکنان بیشتر از قبل تامین شود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان افزود: در حوزه معیشت کارکنان نیز طی تفاهمنامه‌ای با وزارت مسکن و شهرسازی طرحی برای تامین مسکن آغاز شده تا دغدغه کارکنان در این حوزه برطرف شود. همچنین با موافقت سهامداران حق بدی آب و هوا در فیش‌های حقوقی پرسنل اعمال شده است.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی برنامه‌ای از طریق وزارت نیرو و وزارت صمت در اختیار شرکت‌های فولادی قرار گرفت که فولاد اکسین براساس آن برنامه‌ریزی،بازه‌های زمانی محدودیت برق را به انجام تعمیرات سالانه که خط متوقف است اختصاص داد که این مهم نیز به خوبی به سرانجام رسید.

توسعه زنجیره‌های فولادی

محمدی چشم انداز شرکت تا افق ۱۴۱۰ را تشریح کرد و توسعه زنجیره‌های فولاد را بخش از چشم‌انداز دانست و گفت: در مرحله نخست برنامه شرکت تا سال ۱۴۰۵ این است که فولادسازی و آهن اسفنجی راه‌اندازی شود.

وی تاکید کرد: یکی از شعارهای مهم شرکت “از معدن تا نورد” است بدین معنی که از ابتدا تا انتهای زنجیره را تا سال ۱۴۱۰در فولاد اکسین انجام شود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه نورد ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰ هزار تن است توضیح داد: رسیدن به این ظرفیت با راه‌اندازی فولادسازی به نتیجه می‌رسد.

وی ظرفیت فعلی کارخانه را در ۲ سال گذشته حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در برنامه تولید خود تا ۸۰۰ هزار تن تولید را پیش بینی کرده‌ایم.

 

بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان

محمدی در ادامه انعقاد تفاهمنامه همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز در راستای بهره‌گیری از ظرفیت اساتید، دانشجویان و نخبگان اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهمنامه در نظر داریم از برخی پروژه های دانشگاهی مرتبط حمایت مالی صورت گیرد.

وی میزان صادرات شرکت را در حدود ۱۰ درصد تولیدات عنوان کرد گفت با توجه به نیاز کشور حدود ۹۰درصد تولیدات در داخل کشور مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان به اجرایی شدن ۱۰۰درصدی تعهدات ارزی شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود شرایط تحریمی باید در راستای سیاست‌های دولت و ثبت ارز در سامانه بانک مرکزی اقدام شود.

وی توضیح داد: شرکت فولاد اکسین براساس دستورالعمل‌ها حرکت می‌کند و باید همه دست به دست هم دهیم تا از مشکلات عبور کنیم

فولاد اکسین هماهنگ با بورس کالا

محمدی در ادامه بیان کرد: ما هماهنگ با بورس کالا محصولات را عرضه می‌کنیم و براساس میزان، مقدار و شرایطی که بورس کالا به ما اعلام کند عرضه در بورس انجام می‌شود. همه تلاش ما این است با بورس کالا هاهنگ باشیم اما نمی‌خواهیم قیمت‌ کالاها به گونه‌ای باشد که فشاری به مردم وارد شود سعی می‌کنیم.

تامین نیازها از درون استان

وی گفت: تامین تجهیزات و نیازهای فولاد اکسین از درون استان از اولویت‌های ما به شمار می‌رود همچنین حمایت و همکاری با صنایع کوچک، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان برای تولید قطعات و تجهیزات مورد توجه ما قرار داد.

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا