تشکیل هیئت مجزا در سازمان بازرسی خوزستان جهت پیگیری مسائل شرکت های دانش بنیان و فناور

بازرس کل ویژه خوزستان گفت :ر راستای تحقق شعار سال و حمایت از شرکت های دانش بنیان که تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی ، رفع مشکلات و تنگناهایی که بعضی شرکت ها و دستگاه ها بخصوص در زمان تحریم که اکنون با آن مواجه هستیم، دارند جلساتی با شرکت ها برگزار شد که مشکلاتشان را احصا کردند و ما مسائل و مطالبات آن ها را پیگیری کردیم در همین راستا در سازمان بازرسی استان هیئتی بصورت مجزا در نظر گرفتیم که کلیه مکاتبات و خواسته های شرکت های دانش بنیان و فناور را دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان ، محمد آقاجری بازرس کل ویژه خوزستان ضمن عرض تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم (ص) در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز دوشنبه 18 مهر ماه در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد اظهار کرد : اصل 174 قانون اساسی مبنا، پایه و مستند تشکیل سازمان بازرسی کل کشور است، براساس حق نظارتی که قانون اساسی برای قوه قضائیه قائل شده است 15 مهر ماه 1360 سازمان بازرسی مصوب و متعاقب آن تشکیل شد .

آقاجری بیان کرد : وظیفه سازمان این است با نظارت و بازرسی از دستگاه ها آن ها را بر دو جهت حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین مورد بررسی قرار دهد .

این مقام مسئول گفت : هر دستگاهی برای هدف و تحقق یک موضوع در هر دولت ایجاد میشود.

وی افزود : سال گذشته 180 مورد بازرسی انجام شده که بعضی بصورت یک دستگاه و برخی چند دستگاه که عمدتا ناشی از شکایت مردمی است . مثل بررسی مشکل آب استان که محدود به یک شرکت و سازمان نبوده بلکه چندین دستگاه آب و فاضلاب، آب و برق، ادارات و سازمان های مرتبط، منابع طبیعی و … را شامل شده است .

بازرس کل ویژه خوزستان گفت : یکی از گرایش ها و تغییر رویه هایی که طی دو سال اخیر در سازمان بازرسی ایجاده شده بحث مسئله محوری است که مسائل کشور و موضوعات مهم تر را مورد بررسی قرار دهد .

آقاجری اظهار کرد : براساس تبصره یک باید پس از بررسی نتیجه بازرسی ها به بالاترین مقام دستگاه، وزیر مربوطه ، رئیس سازمان یا رئیس جمهور اعلام شود و قانون پیشنهادات را به عنوان حسن اجرای امور تلقی می کند که نتیجه 180 بازرسی سال گذشته ارائه 250 پیشنهاد اصلاحی به دستگاه های اجرایی استان بوده است .

این مقام مسئول تصریح کرد : بعضی از بازرسی ها است که حین فرآیند بازرسی به تخلفات و جرائم برخوردیم که از سوی کارکنان دستگاه مرتکب تخلف یا جرم شده اند و طبیعتا گزارش های جداگانه ای برای این موضوع تهیه و به مرجع قضائی و رسیدگی به تخلفات اداری ارسال شده است .

وی افزود : سال گذشته 259 نفر از کارکنان دولت را به مراجع قضائی و اداری فرستاده ایم که 160 نفر به بخش تخلفات و 99 نفر به مراجع قضائی معرفی شده اند .

بازرس کل ویژه خوزستان گفت : یکی از وظایفی که سازمان براساس مواد 11 تا 14 آئین نامه بررسی می کند اعلانات و شکایات مردم است که از طریق سامانه رسیدگی به شکایات در بستر اینترنت برای احاد مردم و همچنین اطلاعاتی که افراد مشکلاتی در حوزه اداری مشاهده و به سازمان گزارش می دهند دریافت شده اند .

آقاجری با اشاره به اینکه سال گذشته جمعا 5 هزار  117 شکایت اعلامی به طرق مختلف مورد بررسی قرار گرفته خاطرنشان کرد : از این تعداد یک هزار و 912 شکایت مردمی است و 3 هزار و 205 شکایت اعلامات مردم است که بیش از از 90 درصد آنها که 4 هزار و 578 مورد می باشد مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه شکایات به شاکی ها اعلام و مابقی که اعلانات است در فرآیند رسیدگی دنبال می شوند .

این مقام مسئول بیان کرد : از دیگر موضوعاتی که بعنوان گلوگاه فساد مطرح است و مورد رسیدگی و توجه ما قرار دارد که سالانه آن را دنبال می کنیم ، مناقصات و معاملات دولتی است . با توجه به تعدد شرکت های دولتی و حجم بالای گردش مالی بیش از 5 هزار معامله در استان در سامانه ستاد ثبت می شود که گردش مالی آن ها بیش از 40 هزار میلیارد تومان است .

وی افزود : در نتیجه بررسی ها 305 مورد تذکر برای اصلاح ایراد که در فرآیند است به دستگاه ها داده شد که تعدادی منجر به تجدید یا لغو مناقصه شده است .

بازرس کل ویژه خوزستان گفت : مناقصه ای در حوزه اب و فاضلاب در خرمشهر وجود داشت که با ورود بازرسی و تجدید مناقصه بیش از 79 میلیارد تومان اختلاف در مرحله دوم تعیین شد .

آقاجری با اشاره به اینکه از موضوعاتی که در بحث عملکرد سازمان مطرح است بند ج ماده 11 قانون تشکیل سازمان می باشد که سازمان مکلف شده گزارش های خود را قبل از وقوع جرم اعلام کند، تصریح کرد : معتقد هستیم اگر نظارت قبل از انجام تخلف و جرم باشد ما نیز می توانیم از وقوع تخلف پیشگیری کنیم و دیگر اینکه حفظ مدیران را داشته باشیم به طوری که اگر مدیری به دلیل عدم آگاهی به قوانین و کثرت کار یا هر دلیل دیگری در آستانه ارتکاب تخلف و جرم است با هشدارهایی که توسط سازمان بازرسی داده می شود از ان تخلف پیشگیری می شود .

این مقام مسئول با بیان اینکه هشدارها و پیشگیری ها اولیت کار ما هستند خاطر نشان کرد : سال گذشته 80 مورد گزارش هشداری به دستگاه ها داشتیم تا در این راستا بتوانیم از انحراف قوانین و مقررات پیشگیری کنیم که عمدتا موضوعاتی چون ساخت و ساز غیر مجاز ، تنش آبی و اقداماتی که باید در این خصوص صورت می گرفت، خدمات شهری ، نواقص و ایرادات تاسیسات شرکت آب و فاضلاب بوده است که تذکراتی داده شد و اقدامات مناسبی از سوی آنها صورت گرفت حتی برخی از این هشدارها در سطح کشور تاثیر گذار بوده است .

وی در خصوص موضوعات بررسی شده در سال جاری عنوان کرد : در راستای تحقق شعار سال و حمایت از شرکت های دانش بنیان که تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی ، رفع مشکلات و تنگناهایی که بعضی شرکت ها و دستگاه ها بخصوص در زمان تحریم که اکنون با آن مواجه هستیم، دارند جلساتی با شرکت ها برگزار شد که مشکلاتشان را احصا کردند و ما مسائل و مطالبات آن ها را پیگیری کردیم .

بازرس کل ویژه خوزستان گفت : در همین راستا در سازمان بازرسی استان هیئتی بصورت مجزا در نظر گرفتیم که کلیه مکاتبات و خواسته های شرکت های دانش بنیان و فناور را دنبال می کند.

آقاجری بیان کرد : رفع موانع و مشکلات کارخانجات و کارگاه هایی که در سطح استان کم نیستند در شهرک های صنعتی، منطقه آزاد اروند و نقاط دیگر از دیگر اقداماتی است که سازمان بازرسی حضور پیدا کرده و با دعوت گروهی و جمعی دستگاه های که با موضوع مرتبط بوده اند به بررسی و حل مسائل پرداخته که تاثیرات خوب و مناسب نیز داشته است .

این مقام مسئول اظهار داشت : بازرسی های سرزده بخصوص ایام نوروز و تعطیلات در بیمارستان های استان و پیگیری کالاهای متروک در چند بندر استان که عمده کالاهای اساسی و فله کشور از این بنادر وارد می شود نیز از دیگر اقدامات سازمان بازرسی در سال گذشته بوده است .

وی افزود : یکی از استان هایی هستیم که تردد زوار را بصورت جدی از دو مرز چذابه و شلمچه داشته ایم در همین راستا از ابتدای کار برنامه فوق العاده ای تعریف شد بصورتی که همکاران ما بصورت مستمر و شبانه روزی در پایانه ها حضور داشتند و حتی با حضور در خاک عراق مشکلاتی که مردم داشتند را منعکس و پیگیری کردند که این کار تا ورود همه زوار ادامه داشت .

خبرنگار : معصومه مجدم

 

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا