توسعه فعالیت های بنیاد و جشنواره های امام رضا (ع) در 2 هزار نقطه از جهان

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت : سالیان گذشته در 2 هزار نقطه از جهان فعالیت های بنیاد و جشنواره های امام رضا (ع) توسعه پیدا کرده است .

به گزارش خبرنگار بصیرت نو خوزستان، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد اظهار کرد : بنیاد بین المللی امام رضا (ع) به عنوان تنهاترین نهاد دولت جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگی رضوی قریب به ده سال است که فعالیت می کند و محورهای فعالیت آن در حوزه توسعه ی فرهنگی رضوی است .

سعیدی زاده با بیان اینکه ماموریت بنیاد نگاه احیای امر اهل بیت (ع) است تصریح کرد : حضرت آقا امام رضا (ع) فرمودند؛ خدا رحمت کند بنده ای که امر ما را احیا کند بطوری که علوم ما را بیاموزد و به دیگران بیاموزاند .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیر احیای امر یک مسئله سخت، فرسایشی و پیچیده است خاطرنشان کرد : بنیاد می خواهد در بعد بین المللی با آحاد مردم گفت و گو کند و ماموریت خود را گسترش دهد، محاسن کلام اهل بیت را با زیبایی منتقل کند و این تنها از بستر هنر و رسانه اتفاق می افتد .

وی افزود : 20 امین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در حال سپری شدن است که خرداد ماه سالجاری بعد از میلاد امام رضا (ع) آغاز به کار کرد .

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت : جشنواره رضوی عمومی ترین جشنواره کشور است حتی از جشنواره های فجر ، مقاومت و عمار هم عمومی تر می باشد که آن به دلیل وجود مقدس آقا علی ابن موسی الرضا (ع) می باشد که با همه مردم گفت و گو می کند و دیگر اینکه جشنواره در طول 19 دوره گذشته 8 میلیون و 500 اثر را دریافت کرده که این آمار به لحاظ رشد کمی ، نشان دهنده این است که جشنواره با مخاطبان مختلف جامعه ارتباط برقرار می کند .

سعیدی زاده عنوان کرد : سالیان گذشته در 2 هزار نقطه از جهان فعالیت های بنیاد و جشنواره های امام رضا (ع) توسعه پیدا کرده است .

این مقام مسئول بیان کرد : با توجه به آسیب شناسی که از گذشته داشتیم ، امسال درعین پاسداشت عمومی شدن جشنواره ، قصد داریم جشنواره را به سمت تخصصی شدن ببریم که طرح تحولی آن مبتنی بر این رویکرد نوشته و تدوین شده است .

وی افزود : وقتی از تخصصی شدن صحبت می کنیم یعنی یک فضای رقابتی بین اصحاب هنر و رسانه برای تولید محصول فاخرو اثرگذار و دیگر موضوع رضوی برای مخاطب آحاد و تاثیرگذاری در بدنه عمومی جامعه باید شکل بگیرد .

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت : طرح تحولی جشنواره امام رضا (ع) به اینگونه است که می خواهد به سمت تولید محصولات فاخر و اثر گذار برود و به سمت فضای آحاد جامعه روی بیاورد ، صاحب نظران، اصحاب هنر و رسانه این جریان را تایید کنند و آحاد جامعه بهره مند شوند.

سعیدی زاده اظهار داشت : حضرت آقا در نسبت با فعالیت های فرهنگی یک پیامی دارند که می فرمایند : فعالیت های فرهنگی خوب و فاخر فعالیتی است که نخبگان تایید کنند و آحاد جامعه بهره مند شوند بر همین اساس این کلام را مبنای تحول جشنواره قرار دادیم یعنی اگر جشنواره قرار است تحول پیدا کند باید محصولات آن به تایید نخبگان برسد و در معرض آحاد استفاده و بهره مندی اش اتفاق بیفتد .

این مقام مسئول با بیان اینکه جشنواره تا سالهای گذشته در بوم استان ها مدیریت میشد تصریح کرد : امسال مدیریت جشنواره را در سطح ملی بردیم و شورای سیاست گذای ملی برای جشنواره ها انتخاب شد .

وی افزود : افزایش اعتبارات جشنواره یکی از محورهای مورد بحث در بنیاد بوده است که در سالهای گذشته با یک رقم حداقلی مدیریت می شد اما امسال افزایش اعتبار داشته ایم که جشنواره شعر عربی حدود 800 میلیون اعتبار را به خود اختصاص داده در صورتی که دوره 19 ام 66 میلیون بوده است .

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت : انتخاب دبیران و داوران تراز از کشور های منطقه یکی دیگر از محورهای تحولی جشنواره است و تا کنون 11 کشور در جشنواره شرکت کرده اند .

سعیدی زاده  تصریح کرد : کارگاه ها ، نشست ها و شب های شعر جانبی که جشنواره به خود اختصاص داده از رویکردهای تحولی جدید جشنواره می باشد و امسال به عنوان اولین سال برنامه های جانبی به عنوانی یکی از محورها قرار داده ایم .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جشنواره امام رضا (ع) می تواند محل وفاق همه گروه های جامعه، صاحبان اندیشه، هنر و رسانه  باشد خاطرنشان کرد : با محوریت امام رضا (ع) می توان به شکل جدیدی به عرصه فرهنگ عمومی جامعه پرداخت و جریان این حوزه شکل جدیدی به خود بگیرد تا اتفاقات خوبی را تجربه کنیم .

وی با اشاره به محصول محور بودن جشنواره افزود : با همت دبیرخانه و ارشاد خوزستان می توانیم در اختتامیه استانی جشنواره کتاب جشنواره را رونمایی کنیم و در جشن اختتامیه ای که در میلاد امام رضا (ع) در مشهد برگزار خواهیم کرد کتاب برگزیده اشعار شعر رضوی به زبان عربی در 20 دوره گذشته را به زیور طبع آراسته و در خدمت مجموعه هنرمندان و اصحاب ادب قرار دهیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت : تولید محصولات رسانه ای، نماهنگ و کلیپ که بصورت مشخص با شعرخوانی شاعران برگزیده جشنواره اتفاق خواهد افتاد نیز تولید اثر می شود .

سعیدی زاده در خصوص تندیس جشنواره تصریح کرد : هر جشنواره ای تندیس خاص خود را دارد ، ما نیز برای جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی نشان ارادت را در نظر گرفته ایم که در حال آماده سازی می باشد و در شب میلاد امام رضا (ع) در مشهد مقدس با برنامه ای اختصاصی و حضور وزیر ارشاد به برگزیدگان نفرات اول همه جشنواره های امام رضا (ع) اهدا خواهد شد.

170 اثر به دبیرخانه جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی رسید

در ادامه مرتضی حیدری آل کثیر دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت : طی سیزده دوره ای که برگزار شد بنده بصورت مستقیم یا غیرمستقیم بعنوان شرکت کننده یا داور جشنواره حضور داشته ام و می توان گفت جشنواره افت و خیزهای بسیاری داشته است یعنی شروع بسیار درخشانی داشت و تا چندسال آثار بسیار زیادی داشتیم ، شاعران خارجی حضور داشتند ولی در سه سال اخیر دچار افت بودیم ، اما امسال با رویکرد جدیدی که بنیاد در پیش گرفته است از حیث آثار ارسالی به دبیرخانه، حضور داوران بین المللی و شرکت شاعران شاخص جهان عرب جهش خوبی داشته ایم .

حیدری آل کثیر بیان کرد : اخرین مهلت ارسال اثار 15 بهمن ماه بوده که از 11 کشور جهان من جمله چاد، ساحل آج، لبنان، سوریه، عراق، فلسطین ، یمن ، عمارات و شاعران عرب ایران 170 اثر در دو بخش فصیح و شعبی به دبیرخانه ارسال شده است .

ایشان با بیان اینکه در بخش فصیح برای اولین بار پذیرای 90 قصیده بوده ایم که آمار بسیار خوبی است تصریح کرد : داوران بخش فصیح نجاح الارسان از عراق و ناصر زین از بحرین بوده اند که شب گذشته داوری را به پایان رسانده و سه نفر اول از کشورهای بحرین، سوریه و ایران مشخص شدند اما شاعرانی بعنوان شایسته تقدیر معرفی خواهند شد .

وی افزود : بخش محلی و شعبی برگزیده هایش از استان خوزستان است که در این بخش هم شایسته تقدیر خواهیم داشت .

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت : برنامه های جانبی که دبیرخانه تدارک دیده است از برنامه های خوب جشنواره هستند و افتتاحیه نیز با حضور چند تن از شاعران استان و مسئولین محلی در شهر باوی برگزار می شود .

حیدری آل کثیر اظهار داشت : از تاریخ یکم تا 10 اسنفد ماه 4 محفل دیگر در هویزه، دزفول، بهبهان و شوش برگزار میشود، همچنین مراسم اختتامیه در حرم دعبل خزائی انجام خواهد شد .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از 170 اثر دریافت شده 10 اثر که نکات فنی نداشتند حذف شدند خاطرنشان کرد : در غربالگری بعدی به 70 قصیده در بخش شعبی و 70 قصیده در بخش فصیح رسیدیم که نهایتا در فصیح 10 قصیده به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شدند .

وی اضافه کرد : در بخش شعبی چون رقابت نزدیک است و کدبندی آثار اخیرا اتفاق افتاده است داوران در حال خواندن آثار هستند ، در نشستی که قرار است برگزار شود 15 قصیده به عنوان نامزد جایزه معرفی خواهند شد .

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت : 4 اسفند ماه نشست اصحاب رسانه با رویکرد معرفت یابی و سوژه یابی در گیلان برگزار می شود .

خبرنگار: معصومه مجدم

مشاهده بیشتر

admin

پایگاه خبری بصیرت نو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا