فتح خرمشهر، فتح خون/ مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر خبر داد؛ ثبت ملی ۱۱ اثر حوزه دفاع مقدس خرمشهر در سالروز سوم خرداد

عریضاوی گفت: خوشبختانه در جلسه‌ای که با حضور مدیران کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان و میراث فرهنگی استان، برگزار شد ۱۱ پرونده‌ای که بخشی از تاریخ دفاع مقدس در آن رخ داده است، بررسی و ثبت ملی شدن هر ۱۱ مورد تأیید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بصیرت نو، «عبدالامیر عریضاوی» مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر از برگزاری ویژه برنامه سالروز سوم خرداد در حوزه میراث فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه در جلسه‌ای که با حضور مدیران کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان و میراث فرهنگی استان، فرمانده پادگان دژ و فرماندار خرمشهر در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برگزار شد ۱۱ پرونده‌ای که بخشی از تاریخ دفاع مقدس در آن رخ داده است، بررسی و ثبت ملی شدن هر ۱۱ مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: بزودی در جلسه‌ای که در کشور به همین منظور برگزار می‌شود نیز مرحله نهایی ثبت ملی شدن این ۱۱ پرونده بررسی و در صورت تأیید، کد اختصاصی به آنها داده شود.

عریضاوی گفت: پادگان دژ، مسجد سید الشهدا، مدرسه دریابد رسایی، مدرسه ولی‌عصر (عج)، کتابخانه مرکزی خرمشهر، مسجد انگالی‌ها، انبار قدیم گمرک، میدان مقاومت، اولین خاک‌ریز دفاع مقدس، درب مسجد صاحب الزمان و درب مسجد جامع ۱۱ موردی بودند که در مرحله استانی، ثبت ملی شدنشان تأیید شده است.

مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر بیان داشت: این پرونده‌ها با همکاری مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، پادگان دژ و کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی در مدت هشت ماه آماده شده و مستندات واجد شرایط بودن آنها که شامل تصاویر، خاطرات رزمندگان و دیگر مستندات است نیز در این مدت جمع آوری شد.

وی ثبت ملی شدن این آثار را اقدامی در راستای حفظ آنها دانست و متذکر شد: وقتی این اماکن و آثار مقدس ثبت ملی می شوند، تحت حمایت قانون قرار می‌گیرند و هرگونه دخل و تصرف در آن باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود.

 اکنون در خرمشهر ۱۴ اثر ثبت ملی شده وجود دارد که هشت اثر در فهرست آثار دفاع مقدس و شش اثر در فهرست آثار تاریخی قرار گرفته‌اند و با ثبت شدن این ۱۱ اثر، شمار آثار ثبت ملی شده در این شهرستان به ۲۵ اثر می‌رسد.